Hei! Gjerdebygging på gang! Tenk å ha 90 cm høye 95*95mm stolper og feste inn 3 stk lekter mellom stolpene som står med 2m mellomrom. Lektene er 34*150. Hvordan ville dere festet dem? Vinkelbeslag? Skråskruve på kortsider eller kanskje begge deler?

Og hva tror dere om dimensjonene, vil det se dumt ut? (skal ikke ha spiler)

Takk!
 

Beste svar

P Pokereve skrev:
Hei! Gjerdebygging på gang! Tenk å ha 90 cm høye 95*95mm stolper og feste inn 3 stykker lekter mellom stolpene som står med 2m mellomrom. Lekterne er 34*150. Hvordan ville dere festet dem? Vinkelbeslag? Skruskru på kortsidene eller kanskje begge deler? Og hva tror dere om dimensjonene, vil det se dumt ut? (skal ikke ha spiler)

Takk!
Jeg synes personlig at disse gjerdene ser litt billige ut, men det er jo en smakssak.
Hadde det vært meg, ville jeg ha satt det overlappende.
Og at de stikker ut 10 cm, pluss at man kan sage av kantene på bordet slik at det blir litt liv i materialet.
Ved nærmere ettertanke så er min beskrivelse noe mer for landet. Har jo ingen anelse om din situasjon.
Men jeg ville nok skru inn lekterne og trolig ville jeg ha gått for 45×145/170mm lekter.
 
Sist redigert:
  • Liker
denton71
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jeg synes personlig at disse gjerdene ser litt billige ut, men det er jo en smakssak.
Hadde det vært meg så hadde jeg satt det overlappende.
Og at de stikker ut en 10 cm +at man kan sage av kantene på planken så det blir litt liv i virket.
Takk for svar, kanskje misforstår jeg, men jeg vil altså feste inn lektene mellom stolpene og ikke så de går foran.
 
Så her typ
 
  • Hvitt stakittgjerde foran grønt gressplen og skog.
P Pokereve skrev:
Så här typ
Jeg redigerte innlegget mitt ovenfor. Lød litt for kjepphøyt, var ikke min mening i det hele tatt.
Jeg hadde skrået inn reglene men hadde nok valgt 45×145/170mm regler.
 
P Pokereve skrev:
Hei! Gjerdebygging på gang! Tenker å ha 90 cm høye 95*95mm stolper og feste inn 3 stk lekter mellom stolpene som står med 2m mellomrom. Lekterne er 34*150. Hvordan hadde dere festet dem? Vinkelbeslag? Skrus skrått på kortsidene eller kanskje begge?

Og, hva tror dere om dimensjonene, vil det se dumt ut? (skal ikke ha spiler)

Takk!
Hvordan gjorde du det og hvilke dimensjoner tok du? Har du noe bilde av resultatet?

Jeg vurderer 110 høyt gjerde og 3 eller fire stykker liggende 34x145 med luft mellom og vurderer også festingen.
 
Forslag typ 160 mm uteskrue skrådd nedenfra for stabilitet/styrke og deretter en spiker skrådd skrått ovenfra for å forhindre vridning.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.