Jeg trenger å erstatte deler av stolpene på en balkong. Forrige eier har malt med plastmaling og slurvet med å holde bort jord og vegetasjon. Jeg tenkte å skrape maling, stålbørste bort råttent treverk, erstatte treverk der det er nødvendig og male om med linoljemaling.

Det er totalt 6 stolper, hvorav (minst) to er delvis råtne rett over bjelken (45x195) som de hviler på:

Stolpe med avskallet maling og delvis råtnet treverk på en balkong, sett nært. Bakgrunn viser plen og flere stolper i rekken.

Jeg trenger også å erstatte deler av bjelkene:

Råtten stolpe og regel på balkong med flassende maling og råttent treverk nær bakken, omgitt av gress. Trebjelker på en balkong med råte og slitasje, hvor deler av en stolpe og en regel synlig, trenger utskifting og oppussing.

Jeg tenkte å støtte opp med en stempel for deretter å sage ut fra stolpene og skjøte inn nytt treverk. Jeg tror jeg har en grei plan for hvordan jeg skal gå frem, men jeg tenkte likevel å dobbeltsjekke her med dere.

Bjelkene reparerer jeg ved å støtte opp, sage bort det råtne, og skjøte på ny bjelke ved å skru en bit bjelke på baksiden med konstruksjonsskruer (f.eks. 8x80).

Stolpene er hule og bygget av 4 planker (ca. 115x35 slik det ser ut), dvs. stolpenes dimensjon er 150x150. Hvilket treverk bør jeg bruke? Jeg tenkte å sage til en bygningsbjelke (45x170) og har også terrassebord (uimpregnert lerk 28x120) som jeg kunne bruke i stedet, men 28 mm er kanskje litt spinkelt i en stolpe?

Bør jeg bruke trykkimpregnert? Stolpen skal males med linoljemaling og i fortsettelsen ikke ha jordkontakt, men det kan komme litt regn og snø av og til når det blåser, balkongtaket stikker ikke ut særlig mye.

Stempelet tenkte jeg å sette mot bjelkene utenfor stolpen i takkonstruksjonen:

Hvitmalte stolper og takrenne på en balkong, med slitasje synlig på treverket.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.