Jeg trenger å erstatte deler av stolpene på en balkong. Forrige eier har malt med plastmaling og slurvet med å holde bort jord og vegetasjon. Jeg tenkte å skrape maling, stålbørste bort råttent treverk, erstatte treverk der det er nødvendig og male om med linoljemaling.
Det er totalt 6 stolper, hvorav (minst) to er delvis råtne rett over bjelken (45x195) som de hviler på:
Jeg trenger også å erstatte deler av bjelkene:
Jeg tenkte å støtte opp med en stempel for deretter å sage ut fra stolpene og skjøte inn nytt treverk. Jeg tror jeg har en grei plan for hvordan jeg skal gå frem, men jeg tenkte likevel å dobbeltsjekke her med dere.
Bjelkene reparerer jeg ved å støtte opp, sage bort det råtne, og skjøte på ny bjelke ved å skru en bit bjelke på baksiden med konstruksjonsskruer (f.eks. 8x80).
Stolpene er hule og bygget av 4 planker (ca. 115x35 slik det ser ut), dvs. stolpenes dimensjon er 150x150. Hvilket treverk bør jeg bruke? Jeg tenkte å sage til en bygningsbjelke (45x170) og har også terrassebord (uimpregnert lerk 28x120) som jeg kunne bruke i stedet, men 28 mm er kanskje litt spinkelt i en stolpe?
Bør jeg bruke trykkimpregnert? Stolpen skal males med linoljemaling og i fortsettelsen ikke ha jordkontakt, men det kan komme litt regn og snø av og til når det blåser, balkongtaket stikker ikke ut særlig mye.
Stempelet tenkte jeg å sette mot bjelkene utenfor stolpen i takkonstruksjonen: