Hei,

Jeg skal bygge en i prinsippet frittstående vegg i tilknytning til vårt hus. Konstruksjonsmessig må det beregnes som et 4 meter høyt plank. Det skal være cirka fire meter langt og jeg kommer til å stille stolpene med en meters mellomrom.

Med tanke på høyden vil veggen være utsatt for store vindkrefter. Jeg kommer til å bruke konstruksjonsvirke i stolpene og hver stolpe vil bestå av 3 eller 4 bjelker 140 x 45.

Problemet er hvordan disse skal festes i betongfundamentet (som vil være solid dimensjonert).

På det amerikanske markedet finnes kraftige beslag, som på bildene, men jeg finner ingen i Sverige.

Noen som vet eller som har noen tanke på hvordan beslagene skal konstrueres. Stålfeste for trestolpe montert på betongfundament, med synlige ankerbolter under. En illustrasjon av en konstruksjonspost festet med beslag og armeringsjern beregnet for betongfundament. Beslaget har flere skruehull for sikring.

RoTe
Går jo å ansette en smed til å lage akkurat som man vil ha ellers.

Takk for deres forslag, men jeg er ikke sikker på at det kommer til å være sterkt nok. Regn med fire meter høyt og stormstyrke 😬. Det alternativet jeg selv har vurdert er 10 mm plattstål som går opp minst 500 mm på stolpen og like langt ned i betongen.

J
J Jag_kan skrev:
Takk for deres forslag, men jeg er ikke sikker på at det kommer til å være sterkt nok. Beregn fire meter høyt og stormstyrke 😬. Det alternativet jeg selv har tenkt på er 10 mm flattstål som går opp minst 500 mm på stolpen og like langt ned i betongen.
Hvis du lar en smed lage det, send dem inn til galvanisering for ellers kommer det ikke til å holde..

Sist redigert:
Purre
Hvis du nå er så bekymret over vindlasten, be en konstruktør tegne på det?

Er det helt vindtett eller er det gjennomslipp? Hvis det er helt vindtett så tror jeg du trenger andre doningar om du skal bygge 4 meter høyt.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Hei
Jeg kan si meg enig med forrige taler at du skal ansette en konstruktør.

Men alvorlig talt, nå må du fortelle hva du skal bygge!
Sint nabo?
Klatrevegg?
Sjenert?
/Workingclasshero

Uten å huske spesielt mye fra konstruksjonsberegningene fra videregåendetiden så burde du vel få høyere holdfasthet gjennom å rett og slett støpe inn varmgalvaniserte stolper, som du deretter fester trelekter på. Det må jo ellers bli en meget kraftig innfestning om det skal holde for vindlasten på et 4 meter høyt og x meter langt plank.

Enig at du bør la en konstruktør regne på det hele. Det ville vært trist om planket viker seg og noen blir skadet av det fallende planket.

Disse pleier å holde ganske mye. Sett på alle 4 sider så det sitter ordentlig, men 4 meter er høyt. Du må nok tenke på å gjøre det gjennomtrengelig for vinden, ellers er det ingenting som kommer til å holde for den vindbelastningen. Også betongen må dimensjoneres for de lastene den utsettes for.
Stolpjern 8x40x900 fra Joma med flere hull for feste til struktur, brukt i byggeprosjekter for støtte og stabilitet.

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

Sett profiler som U-bjelke i stedet for flatjern. I- eller H-bjelker fungerer også, men er litt mer utfordrende å gjemme.

Takk z_bumbi

Jeg er selv inne på dette. En 1000 mm lang UNP100 på hver side av hver stolpe. 500 mm ned i betongfundamentet og 500 mm opp langs stolpen. Burde rekke kan man synes.

Gjennomgående gjengestang M24 passer kanskje bra til.

Purre
J Jag_kan skrev:
Bør være nok, skulle man tro.
Forutsetter at betongfundamentet er stort nok også, fordi det ellers kommer til å gi etter, og hele bakken vil flytte på seg. Blir en skikkelig spak med 4m.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.