Hei! Har fått meg et, etter min mening, ordentlig problem. Taket på garasjen min har "satt" seg, på enkelte partier på taket som totalt er 84 kvm2 stort, er det med øyet synlige svanker på taksteinene. Man ser også at mønet ikke er rett.

Det er en dobbeltgarasje som er 6 m bred og 10 m lang. Den består av en garasjedel på 6x6 m samt en boddel på ca. 6x3 m. Det er et tak med betongstein og en helling på ca. 15 grader.

Når jeg ser inn på loftet, er ikke noen av takstolene knekt som jeg først trodde. Takstolene er derimot feilkonstruert og bærer dermed ikke opp taket som det skal, spesielt ikke om vinteren.

På bildene som er vedlagt, kan dere selv se hvordan man en gang i tiden (sannsynligvis 1980) laget disse takstolene. Takstolene er ikke i ett stykke, men spikret på siden av hanebjelken. Det finnes bare totalt 3 støtter mellom sperrene og hanebjelken, den regelen som er spikret i midten er kun festet til en planke som sitter mellom sperrene. Høyeste punktene på taket er der takstolene har støtte av gavlene samt veggen mellom garasje og bod, der bør det ikke ha sunket noe nevneverdig.

Hva jeg forstår er dette grunnen til at de fleste takstoler har sunket på grunn av at de ikke greier å holde oppe vekten i kombinasjon med svak helling og feilkonstruerte takstoler.

Hva kan jeg gjøre med problemet? Jeg ønsker selvsagt en billig og enkel løsning som ikke innebærer altfor mye arbeid. Jeg vil helst unngå å rive ned til takstolene og erstatte disse med nye, noe som selvsagt ville vært den beste løsningen.

En tanke jeg har er å fra innsiden av garasjedelen og boddelen, støtte opp takstolene med skrustøtte med en lang regel mellom støttene, og dermed forsøke å "skru opp" takstolene i samme nivå, for deretter å veksle av takstolene inni fra garasje og bod med en limtredrager, samt også forsterke eksisterende takstoler så de klarer mer vekt. Limtredrageren det er snakk om vil være 115x240. I garasjedelen som har en spennvidde på 6m, vil jeg måtte ha en støtte i midten.

Jeg skal selvsagt før dette ta av stein, lekter og papp, da dette uansett må byttes ut, bortsett fra steinene som er hele og fine.

Jeg ville vært takknemlig for meninger og synspunkter!

MVH
Andreas

• Takstoler i garasjetak med synlig støttestruktur. Treverk er ujevnt plassert, og det vises spor av tidligere arbeid. Uferdig og svakt konstruert.
  • Trekonstruksjon av takstoler på loftet i et dobbeltgarasje, viser gammel konstruksjon med synlige trebjelker og isolasjon.
  • Garasjeloft med synlige trebjelker og panel, viser støttestrukturen til taket med enkelte planker spikret sammen.
Sist redigert:
Nå havnet bildene av en eller annen grunn rotert, men håper at dere ser likevel!

Støtte opp taket innenfra slik at det ser bra ut og er målbart rett inne på loftet. Vent og tenk. Mål igjen. Se på Google hvordan en fagverkstakstol er konstruert. Legg deretter et smalt enkelt gulv å krype på slik at du ikke tråkker gjennom innertaket. Spikre fast en solid fagverk på hver takstol. Kjøp/leie kompressor og spikerpistol for dette.

• Liker
misingen og 2 andre
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Stemple du opp taket innenfra så det ser bra ut og er målbart rett inne på loftet.
Vent og vurder.
Mål igjen.
Se på Google hvordan en fagverkstakstol er konstruert.
Legg deretter et smalt enkelt gulv å krype på så du ikke tråkker i stykker innertaket.
Spikre dit et solid fagverk på hver takstol.
Kjøp/leie kompressor og spikerpistol for dette.
Så du synes ikke at jeg bør legge inn en limtredrager under takstolene som avlastning? Og hvordan bygger jeg om eksisterende takstoler til en W stol? Siden sperrene er spikret på siden av hanebjelken så trenger jeg tips om hvordan jeg går frem. Skal jeg legge på en 45x145 på hanebjelken og deretter også sette dit 2 stk sperrer, for så å kunne få til en noenlunde ordentlig fagverkstakstol? I så fall blir jeg jo i prinsippet nødt til å bygge 10 nye takstoler på stedet, der det i tillegg er virkelig trangt...

Så ett spørsmål angående stemplingen fra innsiden, må jeg sage opp så jeg stempler direkte mot takstolene, eller går det an å legge en type 45x120 på platten opp mot gipsen uten at det går i stykker alt for mye?

Herregud, hvordan kan man sove etter å ha konstruert noe slikt? Virkelig trist for dere...
Er det mønet som "svinger" så er jo spørsmålet om den du kaller hanbjelken (som jeg tror heter underramme) også svinger eller om det er den stående sentrerte regelen som "glir" nedover. Hvis underrammen svinger, kan du støtte under denne og løfte hele takstolen opp i nivå, men hvis det er den stående regelen som glir, må du konsentrere støtten der på en eller annen måte.
Jeg ville først ha spikret på en regel på innsiden av overrammen slik at de kommer i liv med underrammen, og deretter konstruert en fagverkstakstol. Så tror jeg at jeg ville ha rettet taket ovenfra, hvis du uansett skal ta av pannene, føles det som et mye enklere alternativ. Faen vet hva som skjer hvis du begynner å presse nedenfra med støttene, du må sikre fikse innertaket og det kan komme setninger på andre steder...

Mvh

Bödde skrev:
Herregud, hvordan kan man sove etter å ha konstruert noe slikt? Virkelig trist for dere...
Er det mønet som "sveier" så er jo spørsmålet om den du kaller hanbjelken (som jeg tror heter underramme) også sveier eller om det er den stående sentrerte regel som "glir" nedover. Om underrammen sveier kan du jo stempel under denne og presse opp hele takstolen i nivå, men om det er den stående regelen som glir må du jo konsentrere stempelet der på en eller annen måte. Jeg hadde først spikret på en regel på innsiden av overrarmen så de havner på linje med underrammen, og deretter konstruert en fagverkstakstol. Så tror jeg at jeg hadde rettet taket ovenfra, om du uansett skal ta av pannene føles det som et mye enklere alternativ. Fan vet hva som skjer om du begynner å presse nedenfra med stemplene, du må sikkert ordne med innertaket og det kan bli setninger andre steder...

Mvh
Ja, jeg hadde jo ikke følt meg spesielt stolt når jeg begynte å spleise det der taket med tanke på hva som bærer opp det hele, at ikke den som en gang bygde det stilte seg spørsmålet om det hele skulle holde mer enn 2 vintre er også merkelig. Men, ikke mye å gruble over det nå!

Jeg tror det er en kombinasjon av at mønet sveier samt de to stakkars skråstagene som er spikret som støtte mellom underarm og overarm (vi kaller det så helt enkelt), også har blitt presset ned av vekten fra pannene og fremfor alt all snøen. Jeg tror ikke at underarmen svikter noe, men den føles i og for seg underdimensjonert den med, 50x120 er alle "takstoler" laget av.

Din løsning virker logisk, men hvilken dimensjon på reglene hadde du brukt deg av? Og når du skriver at du ville ha forsøkt å rette taket ovenfra, kan du utdype det litt! Hvordan bærer jeg meg ad for å gjøre det?

/Andreas

Helt riktig, ingenting å gremmes over, det gjør det bare verre 😀

Alltid vanskelig det der med dimensjonering, men det er jo skralt som du sier. På låven er spennvidden 8 m og på huset 7,5, men der lot jeg takstolprodusenten gjøre beregning og dimensjonering. Jeg bygde imidlertid egne takstoler til et uthus hvor det er 4,7 m spennvidde, underrammen er 45x195 og overrammen 45x145 og "skråstavene" i fagverket er 45x90. Du har jo større spennvidde og dessuten mindre vinkel, så en lekmannsmessig vurdering er at du nok burde gå opp ytterligere en dimensjon. Men om du spikrer på en regel på den gamle så får du en solid dimensjonering på kjøpet. Er det vanskelig å spikre/skrue på en regel på underrammen kan du alltid skru på en plåt på regelens ene eller begge sider. Det øker stivheten utrolig mye (men det koster jo en del).

Man retter taket med lektene rett og slett. Jeg har aldri gjort det selv, men om du spenner liner over taket så ser du hvor søkkene er og deretter er det "bare" å legge under der det trengs for å få alt i vater.

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Bödde skrev:
Helt riktig, ingenting å gremme seg over, det gjør det bare verre ��

Alltid vanskelig det der med dimensjonering, men det er jo spinkelt som du sier. På låven er spennvidden 8 m og på huset 7,5, men der lot jeg takstolfabrikanten gjøre beregning og dimensjonering. Jeg bygde derimot egne takstoler til et uthus der det er 4,7 m spennvidd, underrammen er 45x195 og overrarmen 45x145 og "skråstreverne" i fagverket er 45x90. Du har jo større spennvidd og dessuten mindre vinkel, så en lekmannsmessig vurdering er at du nok bør gå opp ytterligere en dimensjon. Dog, om du spikrer på en regel på den gamle så får du en solid dimensjonering på kjøpet. Er det vanskelig å spikre/skru på en regel på underrammen kan du alltid skru på en plate på regelens ene eller begge side/sider. Det øker stivheten utrolig mye (selv om det koster en del).

Man retter taket med lektene rett og slett. Jeg har aldri gjort det selv, men om du spenner snorer over taket så ser du hvor senkningene er og deretter er det "bare" å justere under der det trengs for å få alt i vater.
Så om jeg legger på en til regel på underrammen, 45x120, og deretter skrur dit like reglar på overrarmen, for så å lage en fagverkstakstol, ifølge bildet nedenfor. Da trenger jeg ikke noen bjelke som holder opp stolene, da de burde bli selvbærende om jeg får til det bra? Legger ved et bilde på hvordan jeg tror det kan fungere. Eller burde jeg til og med lage en WW stol for å få det bra?

Tegning av takverk med trekonstruksjoner og spikblek viser hvordan fakkverkstakstol kan monteres for å bli selvbærende uten ekstra bjelker.

Holder det at jeg limer, skrur og i skjøtene bruker meg av solide spikerblikk. Fungerer spikerblikk også når jeg skal legge på den nye regelen på den eksisterende underrammen, eller må jeg ha en plate som skrus hele veien?

Så å rette taket ved hjelp av lektene har jeg tenkt på også, så lenge man vet at takstolene er OK, så spiller det jo ingen rolle hvordan det ser ut under taksteinene. En annen tanke jeg vurderer er å droppe taksteinene og legge nytt platetak for å redusere belastningen på takstolene ytterligere. Dette medfører selvfølgelig en ganske stor kostnad.

Takk for hjelpen så langt! Settes pris på!

• Liker
beja676
  • Laddar…
Det er en vanlig misforståelse at underrammen skal være grovt dimensjonert i en fagverkstakstol. Men den tar stort sett bare strekkspenning, så i prinsippet kunne man erstatte den med en stålvajer. Den eneste grunnen til å dimensjonere den opp er for at den skal bære innertaket og evt. loftsgulv. Hvis man ser på fabrikkproduserte takstoler, har de samme eller svakere dimensjon i underrammen sammenlignet med overrarmen.

Det finnes altså knapt noen grunn til å forsterke underrammen. I en W-takstol er det overrarmen og skråstagene som peker innover/nedover som tar kompresjonslast, underrammen og skråstagene som peker utover/nedover tar strekkbelastning.

• Liker
mexitegel og 4 andre
  • Laddar…
Ovanskogs skrev:
Så om jeg legger på en til regel på underarmen, 45x120, og deretter skrur på like regler på overarmen, for å så lage en fagverkstakstol, ifølge bildet nedenfor. Da trenger jeg ikke noen bjelke som holder opp stolene, da de burde bli selvbærende om jeg får til det bra? Legger ved et bilde på hvordan jeg tror kan funke. Eller burde jeg til og med lage en WW stol for å få til det bra?

[bilde]

Holder det at jeg limer, skrur og i skjøtene bruker meg av solide spikerblikk. Fungerer spikerblikk også når jeg skal legge på den nye regelen på den eksisterende underarmen, eller må jeg ha en plate som skrus hele veien?

Så det å rette taket ved hjelp av lektene har jeg tenkt på med, så lenge man vet at takstolene er OK så spiller det jo ingen rolle hvordan det ser ut under pannene. En annen tanke jeg vurderer er å droppe pannene og legge nytt platetak for å redusere belastningen på takstolene ytterligere. Dette medfører selvfølgelig en ganske stor kostnad.

Takk for hjelpen så langt! Settes pris på!
Jeg kan ikke det der med hvordan kreftene fordeles, men ifølge forrige innlegg så skulle du klare deg med eksisterende underramme, og da holder det jo med at du forsterker overringen og legger til streverne. Ja, spikerblikk funker kjempebra! Bruk ankerspiker eller ankarskrue. Ja absolutt, om du lager stolene riktig så bærer de opp taket!

Jeg tror ikke det er noen problemer å legge tilbake pannene om du forsterker dine eksisterende stoler!

Ingen problem, det er vel sånn forumet skal funke, man deler med seg av det lille man kan 😄

Bödde skrev:
Helt riktig, ingenting å gremme seg over, det gjør det bare verre 😀

Alltid vanskelig det der med dimensjonering, men det er jo spinkelt som du sier. På låven er spennvidden 8 m og på huset 7,5, men der lot jeg takstolprodusenten gjøre beregning og dimensjonering. Jeg bygde dog egne takstoler til et uthus der det er 4,7 m spennvidde, underrammen er 45x195 og overrammen 45x145 og "snedstagene" i fagverket er 45x90. Du har jo større spennvidde og dessuten mindre vinkel, så en lekmannsmessig vurdering er at du nok burde gå opp enda en dimensjon. Dog, om du spikrer på en regel på den gamle så får du en skikkelig dimensjonering på kjøpet. Er det vanskelig å spikre/skru på en regel på underrammen kan du alltid skru på en plate på reglenes ene eller begge side/sider. Det øker stivheten utrolig mye (selv om det koster litt).

Man retter taket med lektene helt enkelt. Jeg har aldri gjort det selv, men om du strekker liner over taket så ser du hvor søkkene er og deretter er det "bare" å forsterke der det trengs for å få alt i vater.
Dette er en enkel løsning som duger godt for å rette taket. Så spikrer du fagverkskonstruksjon i eksisterende posisjon,
Det kommer til å se rett ut og holde om du gjør det slik.
Ingen dum idé i det hele tatt om man er usikker.

Så fint det er med deres refleksjoner og tips! Takk folkens!

For å oppsummere det hele slik at knollen innenfor pannebenet skal prøve å få klart for seg, gjelder følgende:

1. Jeg trenger ikke legge på ytterligere en regel på underarmen, da den ikke medfører ytterligere stabilitet.

2. Jeg vedlegger ytterligere et egenhendig vakkert komponert bilde, der dere kan grunne over følgende: Holder dimensjonene? Bør jeg lage en WW stol, eller holder det med en W på hver side av mønet?

Tegning viser takkonstruksjon med trelast, merket 45x120 og 45x90, samt bruk av plywood. Viser også hvordan tre-regler forsterkes.

3. Kan jeg bruke plywood i stedet for spikerplate for å binde sammen disse reglene? Spikerplatene er vel ganske dyre når man skal ha såpass store som jeg trenger noen steder. Er det PL400-600 som gjelder, eller er det bedre med vanlig trelim?

4. Hvordan får jeg mønet i vater? Det har jo seget det også på ulike steder. Kan jeg også der "bare" forsterke de stedene som er lavere?

• Liker
beja676
  • Laddar…
2: jeg tror det holder med en W når det ikke er lengre spennvidde.

3: spikplate 12x30 cm koster ca 30 kr/st, så det blir ikke så dyrt. Dessuten føles det uendelig mye smidigere enn plywood.

4: ja, sala på bare!!! 😄

Knytt gjerne tilbake til tråden når du er klar, alltid gøy å se hvordan det har gått!

• Liker
RiKr og 1 annen
  • Laddar…
Bödde skrev:
2: jeg tror det holder med et W når det ikke er lengre spennvidde.

3: spikerblekk 12x30 cm koster ca 30 kr/stk, så det blir ikke så dyrt. Dessuten føles det uendelig mye smidigere enn plywood.

4: ja, sala på bare!!! 😄

Gjerne knytt tilbake til tråden når du er ferdig, alltid gøy å se hvordan det har gått!
Da får det bli spikerblekk!

Det her med limet da, fører det til noen nytte å lime og skru sammen lektene på overarmen, eller holder det med å skru?

skal absolutt følge opp med bilder osv!

Ovanskogs skrev:
Da får det bli spiklegg!

Dette med limet da, medfører det noen nytte med å lime og skru sammen lektene på overarmen, eller holder det med å skru?

skal absolutt følge opp med bilder osv!
Jeg tror ikke du trenger å lime, det holder godt og vel med å skru eller spikre.

Lykke til!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.