Hvilket skjuts denne tråden har fått, gøy med ulike refleksjoner og at det skaper debatt!

Når jeg kryper inn på loftet med en kryphøyde på 60-70 cm, med min nette kroppsvekt på 102 kilogram så ser jeg at underarmen på takstolene er på ulike høyder nesten alle sammen, vanskelig å forklare uten noen bilde.

Jeg skal komme tilbake i kveld med et lengre svar på deres synspunkter og spørsmål! Kanskje får til noen bilder også!

• Liker
daugaard og 1 annen
  • Laddar…
Det viktige er om du ser om noen skjøter og forbindelser har gitt etter.

Da må du sjekke grundigere. Dine takstoler er hjemmesnekret av saget trevirke og kan variere ganske mye i høyden. Det har ingen ting med holdfastheten å gjøre.

Om du velger å forsterke så støtt opp taket og gjør om dem til W-takstol, men det innebærer bare 1 V på hver side av mønet. W på begge sider av mønet har man bare ved store spennvidder normalt (da heter takstolen WW) Se eksempel på

http://www.traguiden.se/konstruktio...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/

Dine over- og underliggende ser ut til å være solid dimensjonerte ifølge bildene. Tror du kan sove rolig.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Jeg stiller ikke spørsmål ved at taket har "satt" seg. Men jeg tror ikke at taket er farlig på noen måte, noe jeg baserer på følgende:
Jeg tror vi er enige i saken. Jeg bare reagerte på at du skrev at det ikke finnes tegn på at taket ikke klarer lasten. Hvis taket synlig synker sammen, er det etter min mening ikke konstruert for å klare lasten, selv om det ikke er noen risiko for at det skal kollapse.

Nå kan jeg ikke spesielt mye om konstruksjoner, men det virker som de kortlinger som sitter mot takfoten, de skjøtede, trolig har blitt satt på i etterkant. De sitter helt feil på et tak med 15 graders helling. De kan forårsake en vektstangeffekt og bryte mønet nedover ved for tung taklast. Ta en vaier som noen skrev tidligere, fest den i en gjennomgående/boltet øye i motsatte bjelker på langsidene, altså midt i bygningen, støtt opp undertaket og rommet på loftet, stram vaieren gjennom øyene og bruk doble vaierlåser. Jeg tror langsidene har "gitt etter" i overkant og loftsbjelkelaget løsnet litt i ytre festepunktene, kanskje på grunn av feil spiker i forbindelse med liten vinkel på taket og kortlinger som sitter feil. Men det er bare en teori, jeg har ikke sett konstruksjonen på plass.
Og ja, kortlingene må bort før taket stives opp, ellers gir det ingen ønsket effekt. Deretter er det bedre i ditt tilfelle å bruke "kilsaget" kryssfinerplater og forsterke opp takstolene med, i underkant, mot takfoten i første omgang. I overkant mot mønet holdes konstruksjonen på plass med trekkraften av vaieren!
Håper det løser seg!

Hei igjen alle! Takk for alle synspunkter og engasjement!

Jeg har en kollega og venn som er en erfaren, anerkjent dyktig snekker, denne kronglet seg opp på loftet her om dagen og vi utvekslet ideer fram og tilbake. Det var så mye som 10 cm forskjell mellom visse underarmer i høyde. Vi innså også at med tanke på jobben som kreves for å forsterke takstolene og deretter forsøke å støtte opp hele taket, er en sjanse, på grunn av at vi ikke med sikkerhet vet at vi virkelig får opp stolene i høyde med hverandre. Dessuten må jeg da få tak i bondesaget treverk siden det eksisterende måler 50x125.

Vi kom fram til at det beste ville være å rive bort spont, fjerne overarmene på samtlige stoler, la underarmen bli værende. Bestilte nye takstoler og plasserte disse ved siden av de gamle underarmene (for å slippe å rive innertak). Deretter på med ny spont, papp, lekter og til slutt taksteinene.

Innså selvfølgelig at dette vil få lommeboken til å gråte, men det føles som det eneste fornuftige å gjøre.

7 meter spennvidde på takstolene samt 22,5 graders helling vil koste ca 1300,-/stk inkl moms.

Refleksjoner på dette? :)

• Liker
saiter
  • Laddar…
En enkel løsning, ingenting å si om prisene heller. Er innertaket plant? Hvis det er det, har det jo ikke beveget seg siden innertaket kom på plass, og da har ikke konstruksjonen beveget seg siden da.

Finnes det tegn på at konstruksjonen er "farlig", eller er det mer at du vil ha det ordentlig gjort?

Skal dere stive opp, er det nok akkurat som du selv har kommet frem til, det er umulig å få det jevnt både på utsiden av taket og innertaket.

Ovanskogs skrev:
Inser såklart att dette kommer til å få lommeboken til å gråte, men det føles som det eneste fornuftige å gjøre.

Refleksjoner på dette? :)
Ja, nå snakker vi om en garasje som har estetiske feil på taket. Det er usannsynlig at det ikke skulle være funksjonsdugelig.

Sannsynligvis vil festen koste typ 100tusen + og minst hele ferien å fikse, betydelig mer penger om du leier inn snekkere!

Jeg hadde tenkt etter veldig nøye før jeg satset så mye på et garasjetak som sannsynligvis ikke trenger å fikses!

• Liker
lärjungen
  • Laddar…
Innertaket er ikke plant, men henger litt i garasjedelen, men det er ikke noe som plager meg nevneverdig, men konstruksjonen har helt klart beveget seg gjennom årene.

100 000?
Takstoler: 13000:-
Panel: dyrt det også, men vek panel på 17x95 koster ca 5000 til mitt tak.
Papp: ikke regnet på det, men kanskje 2-3000?
Lekter: 1-2000?

Totalt ca 23 000. Taksteinene har jeg jo fra før. Gjør jobben selv med hjelp av venner.

Selvfølgelig en dyrere løsning, og jeg er klar over at det bare er en garasje.

Dette er ikke skrevet i stein og langt fra bestemt, jeg vurderer likevel å prøve å stive opp og forsterke.

• Liker
findus42 og 1 annen
  • Laddar…
Har du telt riktig antall takstoler? Noen har en tendens til å glemme den første når de teller!
Bra papir til ditt tak koster rundt 4000:-
Sløyfer og lekt 2-3000:-
3-kantlister, settes mot kortsidene på underlagssponten for å sette papiret riktig oppbrettet. Sett listen 22mm utenfor underlagssponten slik at den nedre vindskien ligger tett inntil underkant på list og mot endetre på underlagsspont.
mønetetning, eventuelt ventilasjon i taket....
30-40 000:- uten tegl får jeg det til hvis du utfører arbeidet selv!
Lykke til!

Tror at jeg faktisk dropper nye takstoler osv, det blir for mye penger for et garasjetak. Jeg sikter på å forsøke å forsterke og evt. stive opp stoler og deretter rette opp med hjelp av lektene. Sånn som jeg var inne på fra starten. Skal prøve å få tak i plank i dag!

Skal prøve å ta noen bilder under prosjektets gang!

Ha det!

• Liker
lärjungen og 4 andre
  • Laddar…
Bra valg.
Jeg tror du har forstått hvordan du løser dette permanent og på en sikker måte til en human pris og en levelig arbeidsinnsats.

Lykke til.

Bra valg synes jeg også. Litt pirking, litt slit, litt mas og bannskap, så er det klart 😄

• Liker
Matstj
  • Laddar…
Resultat hittil; har kuttet til alt og skrudd på nye overarmer på alle takstolene, nå holder jeg på å skru fast (overdimensjonerte) plywoodbiter for å holde sammen hele greia!

Overdimensjonerte kryssfinerplater skrudd fast til takstoler som konstruksjonsstøtte inni en treloftstruktur.

Bilde av takstoler i et loft med nyinstallerte overdimensjonerte kryssfinerplater, skrudd for å forsterke konstruksjonen.

• Liker
Workingclasshero og 5 andre
  • Laddar…
Interessant tråd som kanskje har blitt litt gammel, men kanskje noen tar seg tid til å svare likevel =)

At takstoler setter seg litt med tiden har jeg forståelse for, men kan man regne med at de "fjører tilbake" om de avlastes? I mitt tilfelle skal vi bytte ut 6 av 15 takstoler som skal byttes fra WW til saxtakstoler for mer takhøyde. Jeg har målt høyden på de eksisterende ved møne og over bjelkelaget og funnet at de er ca 5mm lavere ved møne enn tegningene og over støttene er det ca 2mm. I dag er det betongtakstein på taket som står for belastningen, men i forbindelse med byttet legges taket om til lettere platetak.

Om jeg bestiller de nye saxtakstolene med det opprinnelige målet, tror dere da at det stemmer med de eksisterende når de avlastes?

Men, spørsmålet er om det har noen betydning i virkeligheten?

Kan nevnes at takstolene er fra -82 med ca 9 meter spennvidde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.