Hei,

beklager på forhånd hvis dette emnet havner under feil rubrikk. Jeg ser på spørsmålene som bygningstekniske, men si gjerne ifra hvis det er feil.

Vi har nylig kjøpt et ferdig hus fra et av de større entreprenørselskapene på markedet. Selskapet har bygget et stort område med hus (ca. 400 husholdninger) der de fleste husene bruker samme byggeteknikk, har samme veggkonstruksjon osv., men med litt forskjellig utseende (noen har vanlige tak, noen har skråtak á la kaninbur, osv.). Det man som kjøper kunne bestemme er visse interiørdetaljer som kjøkken, fliser, tapet osv.

Til saken. Nylig hadde vi seksmånedersinspeksjon hvor jeg påpekte at mykfugene på badet hadde gulnet helt etter knapt seks måneder. Entreprenørfirmaets svar var at alle silikonfuger gjør det med tiden. Jeg har aldri sett det før, men sørget for å ta det opp på toårsbesiktigelsen.

Foruten mykfugene på badet har vi også en mengde fuger langs f.eks. vindusbrett, vangstykket på trappen osv. som ikke er mulig å få rene. De samler støv noe voldsomt.

Mitt spørsmål til dere er om de har brukt feil typer mykfug? En nabo påpekte at de har brukt en fug som er ment å males over. Vet ikke hvilken/hvilke fuger det gjelder. Tror det bare gjelder de støvsamlende fugene.

Spørsmål 1: Kan jeg i så fall få dem byttet ut eller behandlet (malt?) på noen måte?

Til et annet emne. Huset har stående malt panel utvendig, og før maleinspeksjonen for tre-fire måneder siden gikk jeg med speil under endetreverket for å se hvordan det var behandlet. Jeg så svært store fargevariasjoner (dvs. rent tre, litt grunning/toppstrøk) i forskjellige former. Jeg påpekte dette til den uavhengige besiktigelsesmannen som syntes det var greit og mente at hvis han skulle underkjenne malingen på mitt hus, måtte han underkjenne hele området ... det lille tillit jeg hadde til hans uavhengighet forsvant.

Jeg snakket både med en lokal malebutikk og også produsenten av malingen firmaet har brukt, og begge mener at malingslaget på endetreverket skal være minst like tykt som på resten av bordet, akkurat som jeg påpekte. Problemet er jo at besiktigelsesmannen har notert dette i protokollen (også mitt synspunkt).

Jeg nevnte dette til entreprenørfirmaets representant da vi diskuterte mykfugene og de andre sakene før seksmånedersinspeksjonen, og han nevnte at "ytterpanel skal jo puste så det ikke blir for tett"...

Spørsmål 2: Kan jeg på noen måte fortsatt få rett i saken og få dette utbedret? Jeg er innstilt på å gå rundt med penselen selv neste sommer, men siden jeg har betalt entreprenørfirmaet for å gjøre det, har jeg ikke lyst til både å betale og gjøre jobben på nytt...

På selve malingen har vi ombesiktigelse i morgen formiddag, så alle svar før det settes stor pris på.

Takk for at dere leste.

Når det gjelder mykfuger, så i badet skal det være silikon som ikke kan males på. På andre steder kan det være silikon, men ofte er det ulike varianter av latexfuger. De finnes med en mengde forskjellige navn, men er i grunnen det samme. De kan (som regel) males over, og de fleste variantene foreskriver at de skal males over.

Fuger kan byttes ut, men det er en del arbeid med det. OM de har brukt latex på badet, er det direkte feil. Nå mener jeg mykfuger mellom fliser, klinker osv. Latex kan kanskje være OK f.eks. mellom ulike snekkeridetaljer i badet.

Du kan alltid kalle inn til overtaksjon, det må i så fall gjøres innen en kort, ganske snever tidsramme.

Nå kommer det jo litt an på hvordan kontrakten ser ut. Hvis dere har kjøpt et ferdigbygget hus, er det omtrent som å kjøpe hvilket gammelt hus som helst, da er det egentlig en mye snevrere definisjon på feil, og andre besiktigelsesregler som gjelder. Kjøper du det ferdige huset (og er altså ikke selv byggherre) så kjøper du huset med det synlige utførelsen som finnes uansett hvor feil det er. Dette reguleres da forhåpentligvis i deres kjøpekontrakt.

Takk for ditt svar Hempularen,

kontaktpersonen nevnte akkurat at det var silikon i våtrommene og latex i øvrige rom. Så langt alt riktig altså.

Men er det vanlig at en hvit og en gjennomsiktig silikonfuge gulner så mye på et halvt år? Det skjærer seg veldig mot de hvite flisene og ser ut som om vi er storrøykere begge to.

Vi kjøpte huset helt ferdig, først etter at alle ulike inspeksjoner er gjennomført, så vi burde ikke være byggherrer på noen måte, vel? Det sto vel i kontrakten at alle feil som oppdages av en sakkyndig rettes opp etc.

Hvordan ber man om overtakst? Koster det noe for meg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.