Skal gjøre i stand et rom som er blitt brukt som bod til et soverom. Rev ut garderobeskap osv. og fant der bak mugg ifølge bildet. Veggen er en yttervegg som vender mot sør. Enderekkehus med mexistein-fasade.
Jeg tenker at jeg vel må rive bort alt gips, se hvordan det ser ut under og så sette opp ny gips om jeg ikke ser noe fuktig under gipsen.
Men hvorfor har muggen kommet? Er det noe feil som gjør at muggen kommer til å returnere igjen? Hva kan ha skjedd?
Dårligere isolasjon sammen med fuktig luft. Er det like ille oppover veggen der skapet har stått?
Sannsynligvis har inneluften kondensert der og fuktigheten skapt en grobunn for muggsporer.
Der har stått garderober, så luftvekslingen har vært null. Fukt finnes over alt, og når det blir innestengt bak garderober, og i tillegg isolert fra oppvarming så det aldri tørker, så kan nok resultatet bli dette. Og det er jo veldig lite mugg, mindre enn på våre frokostbrød faktisk
Hei,
Bare spekulasjon, men kan man ikke tenke seg veldig varm luft mot sørveggen som på grunn av undertrykk i huset (?) har strømmet inn i den lille glipen som jeg aner og andre utettheter og deretter kondensert ved listen..?
-70talls hus med oppregulerte vegger isolerende på innsiden?
Er det tilleggsisolert på innsiden? Pleier være en klassisk feil da det flytter duggpunktet fra yttervegg til innervegg som gir kondens og mugg i innervegg. 70-talshus er jo ellers kjente risikokonstruksjoner siden det var energikrise da. For tette og for dårlig ventilasjon men også uisolert plate på mark, uventilert fasade på mineralull mm mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.