Hei alle kreative byggere,

Holder på å ferdigstille huset mitt som er en funkisbolig med pulttak. Har bestemt meg for å gjøre noe med området på loftet der pulttaket når tilstrekkelig høyde. Skal stive opp hele takkonstruksjonen med et, mot takstolene, tverrstilt fagverksbjelke som blir 7 m lang og hviler på ytterveggene. Nå lurer jeg på om det har noen betydning om man belaster fagverket i underflensen, i stedet for mot normalt overflensen. Takknemlig for synspunkter og også på plasseringen av strekk- og trykkstenger i fagverksbjelken. Ta gjerne en titt på vedlagte bilde av hvordan det hele er tenkt å fungere.

Hilsener,

Mats Fröberg

• Diagram som viser en fackverkskonstruktion med krefter som påføres nedenfra, samt plasseringen av fackverket inni takstolskonstruksjonen.
Hei Mats!

Når det gjelder krefter, blir de samme normalkreftene i stengene, men momentet blir forskjellig under- og over-rammen.

Halvparten av trekkstengene (diagonaler) vil jeg snu på, så du får en mer symmetrisk bjelke. Som det er nå får du trekk i halvparten av vertikalstengene og trykk i halvparten av diagonalene.

Hei og takk for svaret. Ville sette pris på om du kunne vise hvordan du tenker med f.eks. en powerpointbilde. Antar at du vil ha rekkefølgen som en V med en I i midten av V'et.

Hilsener,

Mats

Sist redigert:
Her kommer bildet

Tusen takk for hjelpen! Skal se og tenke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.