Drog sammen en IKEA-hylle og noen (ikke jeg) vendte en del bakfram. Så må løsne alt sammen, noe som jo er greit bortsett fra den spikrede masonitten i bakkant. Tips på hvordan jeg drar ut tett spikret stift uten å ødelegge hyllen? Trodde det var greit, men det var vanskeligere enn jeg trodde faktisk...

D doctormirabilis skrev:
Drog ihop en IKEA-hylle og noen (ikke jeg) vendte en del bak og frem. Så må løsne alt som jo er greit bortsett fra den naglede masoniten i bakkant. Tips på hvordan jeg drar ut stramt spikret nubb uten å ødelegge hyllen? Trodde det var greit, men det var vanskeligere enn jeg trodde faktisk...
Det er veldig vanskelig, jeg har gjort det noen gang, jeg rev av masoniten. På de fleste steder fulgte spikeren med, i noen tilfeller ble det et hull i masoniten, men det syntes ikke når jeg spikret det sammen igjen...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det er veldig vanskelig, jeg har gjort det noen ganger, jeg rev av masoniten. De fleste steder fulgte spikeren med, i noen tilfeller ble det et hull i masoniten, men det syntes ikke senere når jeg spikret det sammen igjen...
Skit oxo, jo det virker vanskelig

D doctormirabilis skrev:
Drog ihop en IKEA-hylle o noen (ikke jeg) vendte en del bak o frem. Så trenger å løsne alt som jo er greit bortsett fra den nubbede masoniten i bakkant. Tips på hvordan jeg drar ut stramt spikret nubb uten å ødelegge hyllen? Trodde det var greit, men det var vanskeligere enn jeg trodde faktisk...
Hei

Få inn noe smalt, en kniv, et stemjern eller en smal skrutrekker, mellom sponplate og masonitt og bende forsiktig så nubbens hode kommer opp. Da kan man trekke den ut med en hovtang.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Takk for innspillet her - det gikk etter litt triksing. Tenkte å dele prosessen i tilfelle noen i fremtiden har samme problem.

En ny, billig morakniv og et stemjern gjorde susen. Kniven er skarp nok til å komme inn under spikerhodet, men også kraftig nok til å tåle at man bryter litt. Men selvsagt blir eggen ødelagt (se bilde). Når hodet er ute noen millimeter, kan man ta stemjernet og vende det slik at man kan bruke avfasningen som en slags vippearm. Alternativt kan man ta en hovtang direkte, men jeg hadde ingen slik. Spikerne kunne gjenbrukes alle sammen. Ingen skade utover litt merker, i masonitten.

#billy #spikuttrekker

• Fem stålnagler lagt på en overflate av presset trefiberplate.
  • Rød håndtak morakniv med slitt egg vist i nærbilde, holdt i en hånd.
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Trist med kniven, men nå kan du jo kjøpe en Tormek så du kan slipe på den igjen.

On topic: det er så slitsomt å dra ut IKEAs nubb. Jeg demonterte et antall garderober før forrige flytting for over ti år siden og dro nubb ut av masonittryggene til forbannelse. Denne flyttingen nektet jeg å ta med garderobene. Jeg betaler for de nye, bare jeg slipper å lirke med hundre og femti av IKEAs småspiker.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jeg bruker elektronisktang/sideavbiter., den er tilstrekkelig skarp til å komme under nubbskallen.
[lenke]
Bra tips

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.