14.791 lest ·
25 svar
15k lest
25 svar
Eternitt?
Takk for svaret. Hvor stor var overflaten du måtte betale 8000kr for? Å slå ned med hammer høres sprøtt ut. Jeg hadde tenkt at de jeg engasjerer skal ta ned platene på veggen (bare 4 meter bred og 1.20m høy) og samtidig sørge for at det er rent under prosessen. Om jeg nå ikke bestemmer meg for å gjøre det selv, men det heller i retning av et firma føles det som akkurat nå. Tilbudet er vel det som kanskje kan få meg på andre tanker.lars_stefan_axelsson skrev:Japp, jeg har gjort både og. Dvs dels tatt inn firma og dels gjort selv. Firma så kom det to mann i en dag og det gikk på 8000:- (for noen år siden). Jeg hadde tenkt at de skulle ta ned hele plater (satt i tak i tidligere fyrrom og vaskerom), men de slo ned det meste med hammer... Jeg brukte mellom 60-80 timer på å rense opp etter dem.
Slik i ettertid skulle jeg ha gjort hele dritten selv. Du kan finne info om hvordan man gjør ved å søke på nett (arbeidstilsynet). Det er som sagt ingen katastrofe, men en del pirk. Du skal ha maske med P3-filter (partikkel, finhetsgrad 3). Bruk dessuten engangsdress (støvtett). Bygg "luftsluse" av byggplast og sørg for at du får undertrykk i rommet du sanerer. Du kan leie vifter med filter, støvsuger osv. Men jeg jukset faktisk og tok en gammel utslitt med lang slange og satte utendørs i regnet. Sørg bare for at du ikke drar rundt dritten inne i huset når du jobber med det (og ha støvsuger med HEPA-filter for den vanlige rengjøringen slik at du faktisk fanger fibrene i fortsettelsen). Deretter er målet med saneringen at det skal være rent og støvfritt når du er ferdig. Dvs alt grått skal bort, overflater børstes, skrubbes, og støvaskes med klut. Tenk som om det var pestbakterier du skulle ha bort. Ingen maskinverktøy (guttene som kom, hadde håndslipt hele Kungälvs kommunhus siden maleren en gang på 60-tallet hadde hatt asbest i malingen for å forhindre renning).
Har du som sagt bare rimelig respekt og gjør som det står at man skal gjøre så er det ingen fare for noen involvert.
Å bli av med dritten etterpå er som sagt vanskeligere (og blir verre). Sjekk med din kommune før du begynner. Mange stiller krav på doble plastsekker/poser med merking på innerste og ytterste osv. osv. Det varierer og koster stadig mer penger. Kravene til håndteringen har bare blitt strengere og strengere så tipset er å bli kvitt det så fort som mulig, det vil antageligvis ikke bli verken lettere eller billigere.
Så, fra en som har vært der (dvs oppdaget asbesten i innertak vha dosfres), pust, ta det med ro.Det er ingen katastrofe og går å håndtere/ta bort for en rimelig sum.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 164 innlegg
Tja, vaskerommet er vel 12m2 og "badet" kanskje 15m2. Deretter tok de to kraner/krøker på varmerør også (og glemte en).
Men som sagt. Regn likevel med at du kommer til å måtte gjøre en hel del renslighet selv etterpå. Det finnes ingen privatperson som vil betale for å ha dem der en uke for å gjøre det så rent som det faktisk skal gjøres i henhold til spesifikasjonen.
Men som sagt. Regn likevel med at du kommer til å måtte gjøre en hel del renslighet selv etterpå. Det finnes ingen privatperson som vil betale for å ha dem der en uke for å gjøre det så rent som det faktisk skal gjøres i henhold til spesifikasjonen.
Ok, det kanskje er best at jeg lar veggen være og river ned de andre veggkonstruksjonene og gulvet først og rydder unna nogenlunde og deretter tar "problemveggen" til slutt. Er jo allerede alt mulig slags oppussingsskit i rommet der veggen skal bort og det kanskje er dumt å toppe med asbestpartikler i det.lars_stefan_axelsson skrev:Tja, vaskerommet er vel 12m2 og "badet" kanskje 15m2. Så tok de to kraner/bøyer på varmerør også (og bommet en).
Men som sagt. Regn likevel med at du kommer til å måtte gjøre en hel del sanering selv etterpå. Det finnes ingen privatperson som vil betale for å ha dem der en uke for å gjøre så rent som det faktisk skal gjøres ifølge spesifikasjonen.
Kan vel legge til at det noen ganger (ofte?) er veldig vanskelig å ta ned platene hele. Men som sagt, risikoen er overdrevet om man bruker riktig type utstyr.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 164 innlegg
Ja, det er vel ingen som har overdrevet risikoen her så fremt man ikke har sagt at det ville være et problem selv om man har riktig utstyr? (Det er jo ikke tigertemming hvor det ikke alltid er nok med pisk og stol).
Bare at man *skal ha riktig utstyr og gjøre det riktig*. Kanskje ikke så mye for sin egen del, noe eksponering tåler man, men for å ikke gjøre saken verre og kontaminere hele huset med dritten. Utstyret er ikke dyrt, og det er ikke vanskelig å gjøre det riktig, man må bare gjøre det.
Bare at man *skal ha riktig utstyr og gjøre det riktig*. Kanskje ikke så mye for sin egen del, noe eksponering tåler man, men for å ikke gjøre saken verre og kontaminere hele huset med dritten. Utstyret er ikke dyrt, og det er ikke vanskelig å gjøre det riktig, man må bare gjøre det.
Jeg låner tråden litt.
Jeg har nettopp revet ned eternittvegger i vaskerommet hjemme, jeg gikk for teipede dørskarver utenfra (samboeren stengte meg inne) og åpnet vinduet.
Iført P3 maske, engangsoverall, engangshansker og vernebriller gikk jeg løs og tok ned veggene så forsiktig jeg kunne. Noen sprakk dog, og her kommer spørsmålet mitt.
Jeg satte inn to bordvifter rettet mot vinduet og klatret ut for å slippe å fjerne tetningen på døren. Hvor lenge tror dere at jeg trenger å la viftene stå der inne før jeg kan åpne døren og begynne å bære ut platene?
Finnes det HEPA filter å kjøpe til alle støvsugere eller må man leie en spesiell?
Jeg har nettopp revet ned eternittvegger i vaskerommet hjemme, jeg gikk for teipede dørskarver utenfra (samboeren stengte meg inne) og åpnet vinduet.
Iført P3 maske, engangsoverall, engangshansker og vernebriller gikk jeg løs og tok ned veggene så forsiktig jeg kunne. Noen sprakk dog, og her kommer spørsmålet mitt.
Jeg satte inn to bordvifter rettet mot vinduet og klatret ut for å slippe å fjerne tetningen på døren. Hvor lenge tror dere at jeg trenger å la viftene stå der inne før jeg kan åpne døren og begynne å bære ut platene?
Finnes det HEPA filter å kjøpe til alle støvsugere eller må man leie en spesiell?
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 164 innlegg
Skal du gjøre det riktig så skal du leie støvsuger med HEPA-filter for arbeidet. Min kommentar om HEPA på støvsugeren var mer at når du er helt ferdig og rengjør som vanlig i huset så skader det ikke i det hele tatt å ha en støvsuger med HEPA-filter. Tvert imot så tror jeg (uten å ha sett noen vitenskapelig studie) at den kommer til å fange mye/all asbest som eventuelt har kommet ut i huset. Det er ikke alle støvsugere som har HEPA-filter, så man må sørge for å kjøpe en slik enkelt og greit.
Hvis du har asbest i pulverform så tar det nok noen dager før du kan være sikker på at alt luftbårent er ute. Da forutsatt at du har gjennomstrømning, dvs luft inn på ett sted og ut på et annet. Å bare sette en vifte i ett vindu tror jeg ikke er sikkert at det hjelper i det hele tatt. Det kan bli lommer med død luft. Hvis du har pakket platene godt så kan du ta dem ut gjennom huset, forutsatt da at *posene* er rene, men jeg ville tatt dem gjennom vinduet om det i det hele tatt går.
Hvis du har asbest i pulverform så tar det nok noen dager før du kan være sikker på at alt luftbårent er ute. Da forutsatt at du har gjennomstrømning, dvs luft inn på ett sted og ut på et annet. Å bare sette en vifte i ett vindu tror jeg ikke er sikkert at det hjelper i det hele tatt. Det kan bli lommer med død luft. Hvis du har pakket platene godt så kan du ta dem ut gjennom huset, forutsatt da at *posene* er rene, men jeg ville tatt dem gjennom vinduet om det i det hele tatt går.
Jeg plasserte viftene på gulvet, en som svinger frem og tilbake og en som blåser mot vinduet. Luft inn finnes ikke siden døra er teipet i skjøtene. Tror du det funker å fjerne teipen nederst så luften suges inn under døra (den ene viften står rett innenfor på gulvet).
Gjennom vinduet er umulig og pakking kan bli vanskelig uten å ha i stykker platene mer, hva synes du om å bygge en sluse den veien man må gå og så rydde skikkelig før man åpner opp resten av huset igjen?
Gjennom vinduet er umulig og pakking kan bli vanskelig uten å ha i stykker platene mer, hva synes du om å bygge en sluse den veien man må gå og så rydde skikkelig før man åpner opp resten av huset igjen?
Ikke støvsug, men våttørk. Fuktigheten binder opp støvet.
Selv heller jeg mot å beholde eterniten i vaskerommet mitt. Den er der fordi vaskerommet tidligere var fyrrom, og da trengtes en branncelle. Og den kan gjerne bli værende dersom tørketrommelen eller vaskemaskinen skulle begynne å brenne. Jeg vet ikke hvor god brannsikring det er i gips sammenlignet med eternitt.
Selv heller jeg mot å beholde eterniten i vaskerommet mitt. Den er der fordi vaskerommet tidligere var fyrrom, og da trengtes en branncelle. Og den kan gjerne bli værende dersom tørketrommelen eller vaskemaskinen skulle begynne å brenne. Jeg vet ikke hvor god brannsikring det er i gips sammenlignet med eternitt.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 164 innlegg
Akkurat. Grunnlaget er våtmopping. Når man gjør det mer industrielt har man støvsugere, men da må man leie (eller som jeg jukser og plasserer den utendørs når det regner med lang slange og kaster den bort etterpå).pelpet skrev:Støvsug ikke, men våtmopp. Fuktigheten binder opp støvet.
Selv heller jeg mot å beholde eterniten i vaskerommet mitt. Den er der fordi vaskerommet var fyrrom tidligere, og da trengtes en branncelle. Og den får gjerne være igjen hvis tørketrommelen eller vaskemaskinen skulle begynne å brenne. Jeg vet ikke hvor god brannbeskyttelse det er i gips sammenlignet med eternit.
Når det gjelder branncellen, vet jeg ikke om eterniten spiller noen rolle. Småhus har jo bare en branncelle uansett, og tar det skikkelig fyr så tror jeg verken eternit eller enkelgips spiller noen rolle. (Dessuten blir jo hus ødelagt av røyk og slokkearbeid selv etter relativt små branner, så det er nok best å ikke brenne i det hele tatt).
(Mitt vaskerom hadde for øvrig eterniten fordi det hadde vært en ildsted for å koke tøy ved hjelp av... )
Klikk her for å svare