Jeg skulle rive en vegg i kjelleren min i et hobbyrom som vender mot en smukk i garasjen og ble litt forvirret av hva jeg fant i veggen. Jeg vet imidlertid ikke om det er eternittplater. Legger ved noen bilder her slik at noen sakkyndige kan vurdere.
Etter at jeg fjernet litt trestenderverk og isolasjon, viste det seg at veggen var bygget opp av 5 gamle dører, og på baksiden (garasjeveggssiden) av disse dørene er plater festet med spiker og skruer. De fleste platene er ca. 104cm brede, 106cm høye og rundt 4-5mm tykke. En litt mørkere plate er 120cm bred og 220 høy. Er det eternittplater tror dere?
Hvorfor, hvorfor, hvorfor bygge en vegg av dører og eternittplater? Jeg vil kaste opp på den. Den er riktignok bare 4 meter bred, men jeg tror ikke jeg tør fjerne platene selv.
Hvorfor, hvorfor, hvorfor bygge en vegg av dører og eternittplater? Jeg vil kaste opp på den. Den er riktignok bare 4 meter bred, men jeg tror ikke jeg tør å fjerne platene selv.
Vi hadde eternittplater på vårt hus, dem fjernet jeg selv nå i sommer og det gikk fint. Pass på å bruke munnbind, så er det ikke noe problem.
Mine plater er innendørs i kjelleren og hva jeg har forstått skal man ha heltdekkende engangsklær, heltdekkende maske med bra partikkelfilter, fukte materialet, pakke i plast osv osv. Føles som om månelandingen 1969 var en fis i verdensrommet sammenlignet.
Jeg plukket ned et eternittak på ~280 m2 i vår. Som tidligere sagt, dra til et ordentlig byggvarehus og kjøp en ordentlig ansiktsmaske, halvmask med partikkelfilter. Si at det skal være til eternitt så finner de riktig filter.
De der med heldekkende drakter, pakke i plast o.s.v. er for folk som jobber 8 timer hver dag med eternitt. For oss som gjør det en gang, er det litt mindre følsomt. Men ha respekt for det!
Jo så er det kanskje, men det føles uansett litt slitsomt om det skulle begynne å støve når man fjerner platene siden det er innendørs, og da forsvinner ikke partiklene ut i det fri... og det går ikke an å støvsuge opp partiklene med en vanlig støvsuger heller. Herved utnevner jeg eternitt til renoveringsdødaren nummer 1.
Er det noen som har leid en sanerer som fjernet eternitt? Har for det meste lest om folk som har fjernet det selv når jeg har søkt i forumet.
Når jeg fjernet isolasjonen fra en av de andre veggene fant jeg følgende kalender fra 1976. Litt morsomt i all elendigheten i hvert fall
Det der med heldekkende drakter, pakke i plast osv. er for folk som jobber 8 timer hver dag med eternitt. For oss som gjør det en gang er det litt mindre sensitivt. Men ha respekt for det!
Når det gjelder å pakke i plast så kan det godt være at kommunen krever det for å ta imot materialet. Sjekk hva som kreves i den kommunen og om det koster å levere det.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
Er det noen som har leid en sanerer som har fjernet eternitt? Har stort sett lest om folk som har fjernet det selv når jeg har søkt i forumet.
Japp, jeg har gjort både og. Altså både leid et firma og gjort det selv. Firmaet sendte to menn på en dag og det kostet 8000:- (for noen år siden). Jeg hadde tenkt at de skulle ta ned hele platene (satt i tak i tidligere fyrrom og vaskerom), men de slo ned det meste med hammer... Jeg brukte mellom 60-80 timer på å rydde opp etter dem.
I ettertid skulle jeg ha gjort hele greia selv. Du kan finne info om hvordan man gjør det ved å søke på nettet (arbeidstilsynet). Det er som sagt ingen katastrofe, men litt pirk. Du skal ha maske med P3-filter (partikkel, finhetsgrad 3). Bruk dessuten engangsoverall (støvtett). Bygg "lusesluse" av byggplast og sørg for å få undertrykk i rommet du sanerer. Du kan leie vifter med filter, støvsuger osv. Men jeg jukset litt og tok en gammel utslitt med lang slange og satte den utendørs i regnet. Bare sørg for at du ikke drar rundt dritten inne i huset når du jobber med det (og ha støvsuger med HEPA-filter for den vanlige rengjøringen slik at du faktisk fanger fibrene fremover). Målet med saneringen er at det skal være rent og støvfritt når du er ferdig. Altså alt grått skal bort, overflater skal børstes, skrubbes og støvtørkes med klut. Tenk som om det var pestbakterier du skulle fjerne. Ingen maskinverktøy (karene som kom, hadde håndpusset hele Kungälvs rådhus fordi maleren en gang på 60-tallet hadde hatt asbest i malingen for å forhindre renning).
Så lenge du har rimelig respekt og gjør som det står at man skal gjøre, er det ingen fare for noen involverte.
Å bli kvitt dritten etterpå er som sagt vanskeligere (og blir verre). Sjekk med din kommune før du starter. Mange stiller krav om doble plastsekker/poser med merking på innerste og ytterste osv. osv. Det varierer og koster stadig mer penger. Kravene til håndteringen har bare blitt strengere og strengere, så tipset er å kvitte seg med det så fort som mulig, det blir antagelig ikke verken lettere eller billigere.
Så, fra en som har vært der (altså oppdaget asbesten i himling vha. hullsag), pust, ta det med ro. Det er ingen katastrofe, og det er mulig å håndtere/fjerne for en rimelig sum.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.