Hei!
Har sett noen tråder om lignende og nå kommer jeg også og spør. Jeg bor i leilighet i hus bygd i 1938 og har slike vinduskarmer. Tror dere at det er eternitt? Det flasser en del på undersiden av det som ser ut til å ha vært et ekstra lag av noe. Det ser jo ganske stygt ut, men kan det være farlig å pirke det bort? Det sitter teip på den ene ventilens skarpe kanter siden den er i sønnens rom.
Takk på forhånd for svar.
 
  • Fönsterbrett med slittasje, muligens eternit, med teip på ventilens kant.
  • Flerfarget vindusbrett montert over en radiator, med skallet maling og en ventil koblet under.
  • Flassende undersiden av en vinduskarm i gammel bygning, potensielt asbestholdig materiale, med slitt kant og en ventil.
  • Fornyelsesprosjekt: en fönsterbänk i en eldre leilighet flasser, mulig med eternit, over en ovn; tegn på slitasje og skader på undersiden.
  • Fönsterbänk i en lägenhet, misstänkt eternit, med avflagnat extralager och tejp på ventilens kanter.
  • Peis med flassende overflate, teip over ventilkant og radiator under vinduskarmen i leilighet fra 1938.
Ingen som vet?
 
Staffans2000
Ser ut som Granit. Eternittvinduskarmer var vanligvis mønstrede på undersiden, samt utstyrt med produsentens navn. Type: Lommaskivan, eller lignende.
Så. Nei. Ikke farlig i det hele tatt. Ikke engang om det hadde vært eternitt, hadde det vært farlig for noen, med mindre platen falt ned på tåa di.

Staffan
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
Takk for svar! Det høres lovende ut.
 
Selv om det er eternit, er det ingen fare så lenge man ikke sager i dem.
Men det der med teipen på som flasser er vel en malt blikkboks for ventilasjonen?
 
  • Liker
hapazard og 1 annen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Selv om det er eternitt så er det ingen fare så lenge man ikke sager i dem.
Men det der med teipen på som flasser er vel en malt blikklåda for ventilasjonen?
Ja, det er til ventilasjonen. Men det flasser også på et lag på selve benkeplatas underside, så det føltes litt mistenkelig.
 
Eternit flasser ikke.
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eternit flagrer ikke.
Tenkte at det var noe merkelig ekstra lag med ubehagelige tilsetninger i det også, men jeg er kanskje altfor paranoid etter all lesing om asbest. Takk for dine svar!
 
L Lämmelen skrev:
men jeg kanskje er altfor paranoid etter alt lesing om asbest.
Som 99.9% av alle som googler på asbest.
 
  • Liker
  • Haha
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Eternit flasser ikke.
Si det til det gamle garasjetaket mitt :rofl: Men innendørs, nei, det gjør det ikke.

Ser virkelig ikke ut til å være eternit. Male på undersiden med f.eks. klarlakk uansett hva det er, kanskje er det lettest. Ikke fordi eternit er farlig, men fordi man ikke vil ha flak som faller uansett om det er maling, lakk eller eternit, og å skrape er slitsomt...
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Si det til det gamle garasjetaket mitt :rofl: Men innendørs, nei, det gjør det ikke.

Ser virkelig ikke ut til å være eternit. Male på undersiden med for eksempel klarlakk uansett hva det er kanskje er lettest. Ikke fordi eternit er farlig, men fordi man ikke vil ha flak som faller uansett hva det er om det er maling, lakk eller eternit og å skrape er slitsomt...
Bra tips med lakk, takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.