Å kjøpe et hus som har 18% i bunnsvillen som er byttet i 2004?

• Totalt antall stemmer
    17
  • Avstemningen er stengt .
Jeg tolker (med viss vanskelighet) at gipsplaten er på utsiden av reisverket, og at bes.mannen mener at det burde vært en form for asfaltbasert fuktsperre der. Jeg kan ikke nok om svillebytte på 70-tallshus til å ha en riktig oppfatning. Men jeg har ikke hørt om at man setter noen fuktsperre mellom fasadestein og den bærende konstruksjonen. Muligens om dette var under bakken.

Men dette at det tydeligvis var fukt på en gipsplate er alvorlig. Gips (kartongen på overflaten) mugner ganske umiddelbart om det utsettes for fukt. Litt rart at platen i det hele tatt fortsatt er der hvis den har vært utsatt for fukt i 9 år.

Mikael_L
Jeg stemte nei.
Men jeg ser det ikke som helt umulig å kjøpe huset, men da må dere sette dere inn i en masse ting og antagelig veldig raskt.
Og så må dere være forberedt på at alle tiltak kan koste en million. Ikke sikkert, men akkurat nå går det nok ikke an å gjøre en tilstrekkelig bra vurdering for å vite om det vil klare seg med 300' eller 1.000'.

En venn av meg måtte (bare) bytte all syll, regningen endte vel på rundt 300'.

Men oppsummert:
Ligger deres bud på et nivå passende for et relativt feilfritt lignende hus, så kan det være lurt å redusere med minst en halv million (stor sjanse) eller 1 hel million.
Og forbered dere på en lang og slitsom oppussingsreise med et nesten ubeboelig hus i perioder.

Eller så sørger dere for å lære dere mye mer, fremskaffe mer info, undersøke mer og eventuelt få litt grove prisoverslag fra håndverkere.
Da kan kjøpesummen forhandles med litt bedre grunnlag.
(Eventuelt kan en masse ekstra undersøkelser også føre til at det konstateres at det ikke egentlig er så veldig store feil, men ut fra det du har beskrevet, så tror jeg ikke det.)

Eller så tar dere huset for tomteverdien, river og bygger nytt.

Eller så dropper dere det helt, for enkelhetens og freds skyld.

Bare at du har startet tråden viser jo at deres magefølelse varsler, og det er overraskende ofte riktig å lytte til magen. :)

Syll som har vært i bruk i noen år burde jo ha mindre fukt 18% som ble målt og som nytt tre på trelastlageret kan ha.
Men mugner/råtner virkelig syllvirke? Er ikke det behandlet? Mine syll er fra 46 og helt intakte/fine mens en tilstøtende planke i kjelleren (et tidligere fuktutsatt hjørne) var mye dårlig.

Mvh

På syttitallet brukte man ofte trykkimpregnert virke som var av dårligere kvalitet til svill, noe som har vist seg å være en dum idé med farlig lukt osv, og i dag bruker man ikke trykkimpregnert eller behandlet virke til svill. Det er heller ikke nødvendig, for ved riktig konstruksjon skal ikke svillen bli fuktig.

Sist redigert:
Ok, så i dag har man vanlig std virke som syllvirke? Hva hadde man før -70tallet tro? Det ser ut som at mine er behandlet med noe.

Mvh

Huddingebo skrev:
Ok, så i dag har man vanlig std virke som syllvirke? Hva hadde man før -70tallet tro? Det ser ut som at mine er behandlet med noe.

Mvh
Tidligere årstall jeg har sett med trykkimpregnerte syllar er -69. Dog har jeg sett hus bygd tidligere der man har malt trebeskyttelsesbehandling - typ cuprinol - på syllen. Kan være slik?

Før kunne man smøre litt hva som helst på syllen, jeg har sett alt fra spillolje til maling når jeg har revet i gamle hus.

ChrisseE skrev:
Før kunne man smøre på litt hva som helst på bunnsvillen, jeg har sett alt fra spillolje til maling når jeg har revet i gamle hus.
Kanskje en gammel jernbanearbeider som har brukt kreosot-impregnert materiale!? :-|
Før brukte man vel egentlig akkurat hva som helst...

Til TS: Velg et annet hus. Hvis det ikke er mulig å finne ut den eksakte omfanget av skaden på forhånd, kan man heller ikke anslå hva det vil koste å fikse det. Og det må utbedres!
Litt russisk rulett over et slikt huskjøp!

• Liker
MSjöström
  • Laddar…
Som jeg ser det, så er dette et uoverskuelig fukt-/muggproblem som kan ta lang tid og mye penger å utbedre. Som noen skrev tidligere, så er det kanskje lettere for en "nybegynnereier" å velge et hus der det er tydeligere hva som trenger å utbedres. (For noe er det alltid på gamle hus...) Min søster ble i voksen alder veldig allergisk mot mugg og har ikke kunnet være innendørs hos våre foreldre på flere år. Hun blir helt opphovnet i ansiktet og luftveiene klemmes sammen så hun ikke kan puste. Disse allergiene kan dukke opp når som helst i livet, men man vil virkelig ikke utsette eventuelle barn for den risikoen. Å vente med å utbedre konstatert mugg er altså ikke å tenke på. (Ikke for at TS heller har nevnt dette som et alternativ.) Men det kan jo bli veldig vanskelig om man er midt oppe i en sanering/renovering og pengene tar slutt. Da har man et hus som ikke kan bo i, ikke kan selges, og der alt ens kapital er bundet. Ingen drømmesituasjon direkte. Men nå malte jeg alt fanden på veggen. Det kan jo også være så at problemene er små og relativt enkle og billige å utbedre. Hvis dette virkelig er drømmehuset, er mitt råd å engasjere en virkelig ekspert som kan komme med en mer kvalifisert gjetning på hvor omfattende sanerings-/renoveringsarbeidet (og kostnaden) blir. Men det kan jo være hastverk, om man bare har dager på seg til å trekke seg ut... Vanskelig. Ønsker deg lykke til i alle fall!

Det var ingen gipsskive under syllen. Når syllen ble byttet så saget man bort asfaboard og i stedet for det la man gipsskive...

/T

falkn skrev:
Å legge en gipsskive under syllen er en helt meningsløs tiltak. Som personen ovenfor skriver burde rimeligvis BCR ha en garantiansvar mot nåværende eier, dog forsvinner dette ansvaret om dere skulle kjøpe huset.

Dere har jo tre eller muligens fire alternativer:

Enten prøver dere å få nåværende eier til å presse på for at BCR skal utbedre sitt bedrøvelige utførelse. Dette blir sikkert vanskelig å få gjennomført samt at det kommer til å ta tid.

Dere blir enige om at det skal utbedres av nåværende eier før kjøp. Problemet med dette er at dere ikke har noen kontroll på hvordan arbeidet utføres samt at risikoen for at det slurves vurderes som stor.

Dere ber om et prisavslag som dekker deres kostnader. Problemet med dette er at det er veldig vanskelig å anslå denne kostnaden, da det kan være problemer på langt flere steder.

Dere trekker dere. Det enkleste og i dette tilfelle, etter min mening, beste alternativet. Skal man kjøpe sitt første hus og har begrenset kunnskap så bør man gjøre det enklere for seg enn å kjøpe det første og beste. Det er veldig mulig at det er flere hus som har de samme forutsetningene for fuktproblemer som dette, men mange 70-tallshus har utbyttede syllar og fungerer enda i dag.

Takk for alle svar og synspunkter. Vi har trukket oss ut av denne handelen... Huset ble solgt 19/12 til noen andre... Feilen jeg har gjort er å sende inspeksjonsrapporten til megleren... Kan man stole på at hun ikke "viser/gir" det til de nye kjøperne eller selgerne? Svaret er kanskje åpenbart...

Føler du at du vil sikre at de nye eierne får papirene, send dokumentene til dem.

tiborric skrev:
Takk for alle svar og synspunkter. Vi har trukket oss fra denne handelen...Huset ble solgt 19/12 til noen andre...Feilen jeg har gjort er å sende besiktningsprotokollen til megleren...Kan man stole på at hun ikke "viser/gir" det til de nye kjøperne eller selgerne? Svaret er kanskje åpenbart...
Ifølge 'vår' takstmann (kjøpte hus nylig så er ferskt i minnet), må megleren oppgi at tidligere kjøpere trakk seg på grunn av resultatet av takst. Men får ikke snakke om det spesifikke som kom frem under taksten. Da, dere, som takstmannens oppdragsgiver (om dere betalte for deres egen takst, noe jeg antar dere har gjort) eier takstens resultat. Taksten kan overdras (selges) til de andre kjøperne. Men da må takstfirmaet kontaktes for å endre hvem den tilhører da det i vår takst, inngikk 2 års forsikring som må skrives over på de nye eierne.

sir_daniel skrev:
Føler du at du vil sikre at de nye eierne får papirene, send dokumentene til dem.
TS ville ikke at protokollen skulle vises...

Det strider dog mot de krav megleren har mot seg å opplyse kjøperen om det denne vet...
Får ikke vise protokollen, men må informere... Ytterst vanskelig balansegang...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.