Hei!

Jeg har nettopp støpt igjen betonggulvet i kjelleren med hjelp av betongbil. Det var faktisk utrolig enkelt og ikke så stressende som jeg hadde forestilt meg.

Nå planlegger jeg neste steg, som blir å flytsparkle.

Litt forutsetninger
  • Cirka 18 kvm. (Noe som bekymrer meg mest siden alle gode videoer er om typ 8m2 rom)
  • Tenkt tykkelse rundt 8 mm.
  • Ingen direkte helling, bortsett fra en lokal helling mot sluket.

Jeg har aldri flytsparklet før, så jeg tenker litt på hvordan man best gjør det…

Jeg leste for eksempel på Byggmax fiberforsterkede flytsparkel at man bare har omtrent 20 minutters arbeidstid. Klarer man et slikt arbeid selv, eller trenger man å være flere?

Hvis man ikke rekker hele overflaten, er det et alternativ å dele opp gulvet i flere mindre seksjoner og støpe dem sammen? Gjør man i så fall alt samme dag, eller bør man fortsette dagen etter?

Jeg har også en sementblander. Fungerer den til å blande flytsparkel i, eller er det bedre med visp i bøtte? Tenker om jeg sparer tid i en blander?

Og sist men ikke minst... har dere noen tips eller ting dere skulle ønske dere visste før dere flytsparklet for første gang?

Alle erfaringer settes pris på!

Frerider
T Träbit123 skrev:
Hei!

Jeg har nettopp støpt igjen betonggulvet i kjelleren ved hjelp av betongbil. Det var faktisk utrolig enkelt og ikke så stressende som jeg hadde forestilt meg.

Nå planlegger jeg neste steg, som blir å avrette.

Litt forutsetninger
  • Cirka 18 kvm. (Noe som bekymrer meg mest siden alle bra videoer er typisk 8m2 rom)
  • Tenkt tykkelse rundt 8 mm.
  • Ingen direkte fall, bortsett fra et lokalt fall mot sluken.

Jeg har aldri avrettet tidligere, så jeg funderer litt på hvordan man best gjør det …

Jeg leste for eksempel på Byggmax fiberforsterkede avrettingsmasse at man bare har omtrent 20 minutters arbeidstid. Klarer man en sånn jobb alene, eller trenger man å være flere?
Ja den åpningstiden er ganske vanlig, sjekk ut Bostik avrettingsmasse i stedet.
T Träbit123 skrev:
Hvis man ikke rekker hele overflaten, er det et alternativ å dele opp gulvet i flere mindre seksjoner og støpe sammen dem? Gjør man i så fall alt samme dag, eller bør man fortsette dagen etter?
Ja du kan dele det opp i f.eks. 2 deler og ser du at du rekker det så tar du bare bort den skumgummi avgrensningen som man pleier å bruke.
T Träbit123 skrev:
Jeg har også en sementblander. Fungerer den til å blande avrettingsmasse i, eller er det bedre med visp i bøtte? Tenker om jeg sparer tid i en blander?
Nei, man visper avrettingsmasse.
T Träbit123 skrev:
Og sist men ikke minst…har dere noen tips eller ting dere ønsker dere visste før dere avrettet første gangen?
Kan dere være to så er det enklere; en som blander og en som legger.

• Liker
Träbit123
  • Laddar…
Jeg avrettet omtrent 14m2 med 22 mm for en uke siden med kona som hjelpemann. Ingen problemer i det hele tatt. Hadde imidlertid leid en tippbar tønne med visp for å kunne blande 4 sekker samtidig. Leggetiden er ganske kort, så sørg for at vispen går hele tiden.

• Liker
Träbit123
  • Laddar…
Jeg lagde meg en blandetrommel selv. Vi var to, en som blandet i trommelen, så rullet jeg den ut i rommet og helte ut. Mens neste sats ble blandet fordelte jeg.
Ikke min på bildet men lignende.

To menn blander byggemateriale i en rød Portamix-tønne i et verksted, omgitt av materialsekker og bøtter.

/Höghus

• Liker
Träbit123
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ja du kan dele det i f.eks. 2 deler og ser du at du rekker det, så tar du bare bort den skumgummiavgrensningen som man pleier å bruke.
Må man forholde seg til noen tørketid før man tar bort og fortsetter, eller er det bare å fortsette? Leste at det kanskje ikke fester helt hvis man gjør det sånn? Eller at det blir som en "kant" hvis det er ulike blandinger?

Jeg er ikke helt bekymret for om det blir pent eller noen fin finish…😅

A anojak skrev:
Jeg flytsparklet typ 14m2 med 22 mm for noen uke siden med kona som hjelpearbeider. Ingen problemer i det hele tatt. Hadde dog leid en tippbar tønne med visp for å kunne kjøre 4 sekker samtidig. Leggetiden er ganske kort så sørg for at vispen går hele tiden.
Men om man ikke har en tippbar tønne med visp tror du likevel man rekker?

Frerider
T Träbit123 skrev:
Må man forholde seg til noen tørketid da før man fjerner og fortsetter, eller er det bare å fortsette? Leste at det kanskje ikke helt fester om man gjør så? Eller at det blir en "kant" om det er forskjellige blandinger?

Jeg er ikke helt bekymret om det blir fint eller noen fin finish...😅
Bare det har tørket såpass at det ikke er mykt når du fjerner avstengningen.
Men det er klart at det lettere blir høydeforskjell enn om du sparkler alt i ett sveip.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.