Vi skal ta opp et dørhull i en vegg og nå ble snekkeren usikker på om veggen er bærende og om vi trenger å sette inn en bjelke? Vi har fått byggetillatelse for fasadeendringen og det ble aldri spurt etter noen konstruksjonstegning, og jeg har nok gått ut fra at den veggen ikke er bærende...

Fasadeendringsplan for et pusset hus i Göteborg, viser nåværende og nytt utseende med et ekstra dørhull på 1,5m bred i vestfasaden.

Det er et 1,5m bredt dørhull i en gavlvegg i et pusset hus i Göteborg bygget i 1950. Alle veggene er i tre. Jeg vedlegger alle tegninger jeg har.

Trenger vi å sette inn en bjelke i veggen? Er det noen som tør å uttale seg basert på dette grunnlaget?
 
  • Bygglovansökning for enebolig i Göteborg fra 1949 med detaljerte byggebeskrivelser og materialspesifikasjoner, signert av søker Olof Berggren.
  • Byggnadstekniska ritningar för ett hus i Göteborg från 1950, med detaljer om material og strukturer: tegel, stålbetong, pussede vegger.
  • Arkitekttegninger av et hus fra 1950. Viser fasade mot ulike retninger, planløsning for kjeller og hovedetasje, samt en tverrsnitt av bygget.
  • Arkitekttegning av en 1950-talls bygning i Göteborg, viser grunnmur, veggseksjoner og detaljer for strukturell støtte med notater og målinger.
E Ea_gbg skrev:
Vi skal ta opp et dørhull i en vegg
Dørhull skriver du.
Men hva skal finnes utenfor døren?

Personlig, uten å være ekspert på slikt, ser jeg ingen problemer med å ta opp hullet.
Det blir jo likt som ved vinduet til venstre på samme vegg.
Hvordan er det gjort der?
 
  • Liker
Ea_gbg
  • Laddar…
En gavlvegg bærer bare sin egen vekt, så det er ingen statiske problemer med å ta opp hull for en dør. Huset har en plankestamme også i gavlen, som må avveksles i åpningens overkant. Til det kan man bruke en plankebit fra hulltakingen. Med den mengde ulike sjikt som inngår i veggen kan hulltakingen bli litt arbeidsom.
 
  • Liker
Ea_gbg og 1 annen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Døråpning skriver du.
Men hva skal være utenfor døren?

Personlig, uten å være ekspert på slikt, ser jeg ingen problemer med å ta opp hullet.
Det blir jo likt som ved vinduet til venstre på samme vegg.
Hvordan er det gjort der?
Utenfor døren kommer det til å bli en trapp ned til en terrasse.

Jeg vet dessverre ikke i det hele tatt hvordan det er gjort ved vinduet, veggen er bak tretex og gips...
 
J justusandersson skrev:
En gavlvegg bærer bare sin egen vekt, så det er ingen statiske problemer med å ta opp hull for en dør. Huset har en plankestamme også i gavlen, som må avveksles i åpningens overkant. Til det kan man bruke en planke fra hulltakingen. Med den mengden forskjellige sjikt som inngår i veggen kan hulltakingen bli litt arbeidsom.
Takk! Det holder altså med en planke på noen centimeter som "bjelke"? Hvor bred?
 
U
J justusandersson skrev:
En gaavelvägg bærer bare sin egen vekt, så det er ingen statiske problemer med å ta opp hull for en dør. Huset har en plankestamme også i gavlen, som må avveksles i åpningens overkant. Til det kan man bruke en planke fra hulltagningen. Med den mengden forskjellige sjikt som inngår i veggen kan hulltagningen bli litt arbeidskrevende.
Nå gjelder det du sier i dette tilfellet, at gavlveggen ikke bærer noe enn sin egen vekt. Men det finnes bygninger som har mønebjelke som hviler på gavlveggene, hvis noen andre triller inn i tråden med en lignende fundering i fremtiden, men som har en annen konstruksjon enn TS.
 
Det normale er at planken er like bred som plankstammen. Man feller inn dens begge ender i de omkringliggende stående plankene. Alle eldre snekkere vet hvordan man gjør det.
 
  • Liker
Ea_gbg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.