Hei
Et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen likevel:)
Har 2 smale garasjer som jeg vil gjøre om til 1 stor i stedet. Hvor sannsynlig er det at veggen som skiller garasjene er bærende?
Vil selvfølgelig kontakte en fagperson før jeg begynner å rive i veggen, men jeg vil likevel vite hva jeg skal forvente.
Det er et 2-etasjes hus uten kjeller.

Takk på forhånd

• Plantegning som viser to garasjer adskilt av en vegg, markert med rød sirkel, i et hus uten kjeller.
  • Plantegning av et øvre plan i en bolig med kjøkken, vaskerom, bad, stue og soverom. Kompassrose viser nord. Ikke til målestokk.
Setter du slegga i veggen uten å erstatte den med noen form for bjelke tror jeg risikoen er åpenbar for at du både må sove og gå på toalettet i garasjen innen en nær fremtid.

Tegningene som du har vedlagt er meglertegninger og derfor dessverre helt verdiløse for å kunne vurdere ditt spørsmål. Fortell litt om byggeår og byggemåte. Hva er det for materiale i kjellerveggene og bjelkelaget mellom etasjene?

• Liker
Saabgubben
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tegningene som du har vedlagt er meglertegninger og derfor dessverre helt verdiløse for å kunne vurdere ditt spørsmål. Fortell litt om byggeår og byggemåte. Hva er det for materiale i kjellerveggene og bjelkelaget mellom etasjene?
Takk for svaret! Det stemmer, har ikke orket å lete etter bedre tegninger i mine permer.

Det er en frittliggende 2-etasjers villa i skråning, byggeår 1972
Grunn: Kjeller i skråning (betongplate)
Stamme: Tre, betong/murverk
Fasade: Sandstein, fasadepanel

Beste svar

Hvis du har en betongdekke mellom etasjene, noe som ikke føles usannsynlig med tanke på byggeåret, så er det mulig at veggen mellom garasjene ikke er bærende. Men i så fall kreves det en armeringstegning for at man skal kunne si det med sikkerhet.

• Liker
Saabgubben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.