Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når ble huset bygget?
Ok, takk for innspill, huset er bygget 1937
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med hjelp av tegningen og informasjonen om byggeåret tror jeg at den markerte veggen ikke er bærende. Bærende vegger i huset består av minst helstens murstein og etasjeskilleren er av armert betong. For å være helt sikker måtte man se en armeringstegning. Jeg tror at @C.Lundin, som er kjent med betongteknikk, er enig med meg i denne vurderingen.
Takk for raske svar, er det byplanleggingskontoret som har detaljtegningene?
Fikk tak i to til tegninger om de kanskje hjelper.
Takk!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Som sagt, armeringstegningen viser at veggen ikke er bærende.
Hei igjen,
Kontaktet en ingeniør som så nærmere på tegningene og fikk følgende svar:
Vurderingen er at det ikke er helt ukomplisert å fjerne veggen. Denne typen hus som er så gamle har en tendens til å sette seg, slik at også ikke-bærende vegger begynner å ta last. Det kan føre til visse setninger i etasjen ovenfor hvis den fjernes i dag. Det kan i teorien føre til sprekkdannelser både i vegg og eventuelt parkett i leiligheten ovenfor. Har man dører i tilknytning kan også disse begynne å tulle. Dere bør med andre ord for å være på den sikre siden ta inn en konstruktør som ser nærmere på det og vurderer om det er behov for noen tiltak i forbindelse med rivingen.
Huset er bygget i 1937, tips på noen konstruktør som kan ta en nærmere titt i Stockholm?
Mvh
Kontaktet en ingeniør som så nærmere på tegningene og fikk følgende svar:
Vurderingen er at det ikke er helt ukomplisert å fjerne veggen. Denne typen hus som er så gamle har en tendens til å sette seg, slik at også ikke-bærende vegger begynner å ta last. Det kan føre til visse setninger i etasjen ovenfor hvis den fjernes i dag. Det kan i teorien føre til sprekkdannelser både i vegg og eventuelt parkett i leiligheten ovenfor. Har man dører i tilknytning kan også disse begynne å tulle. Dere bør med andre ord for å være på den sikre siden ta inn en konstruktør som ser nærmere på det og vurderer om det er behov for noen tiltak i forbindelse med rivingen.
Huset er bygget i 1937, tips på noen konstruktør som kan ta en nærmere titt i Stockholm?
Mvh
Sist redigert:
Klikk her for å svare