Hei

Jeg har bestemt meg for å renovere leiligheten og har en tanke om en innervegg er bærende eller ikke.

Hva tror du om veggen som er markert i rødt nedenfor?

Mvh,

• Plantegning av leilighet med indre vegg markert i rødt.
Høyst sannsynlig er den ikke det, men det trengs andre tegninger enn på avløpet for å avgjøre det.

Når ble huset bygget?

Med hjelp av tegningen og informasjonen om byggeåret tror jeg at den markerte veggen ikke er bærende. Bærende vegger i huset består av minst helstens murstein og etasjeskilleren er av armert betong. For å være helt sikker måtte man se en armeringstegning. Jeg tror at @C.Lundin, som er kjent med betongteknikk, er enig med meg i denne vurderingen.

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Takk for raske svar, er det byplanleggingskontoret som har detaljtegningene?

På den første tegningen har du alle bærende vegger.

Som sagt, armeringstegningen viser at veggen ikke er bærende.

Hei igjen,
Kontaktet en ingeniør som så nærmere på tegningene og fikk følgende svar:

Vurderingen er at det ikke er helt ukomplisert å fjerne veggen. Denne typen hus som er så gamle har en tendens til å sette seg, slik at også ikke-bærende vegger begynner å ta last. Det kan føre til visse setninger i etasjen ovenfor hvis den fjernes i dag. Det kan i teorien føre til sprekkdannelser både i vegg og eventuelt parkett i leiligheten ovenfor. Har man dører i tilknytning kan også disse begynne å tulle. Dere bør med andre ord for å være på den sikre siden ta inn en konstruktør som ser nærmere på det og vurderer om det er behov for noen tiltak i forbindelse med rivingen.

Huset er bygget i 1937, tips på noen konstruktør som kan ta en nærmere titt i Stockholm?

Mvh

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.