Hei, har en slaggvegg mellom rom og kjøkken i leiligheten min som jeg vil rive for å få en mer åpen planløsning. Veggen er 10 cm tykk. Foreningen vil ha en godkjenning fra fagmann på at den ikke er bærende, men tenkte å høre om noen her på forumet kan gi en uttalelse først?

Legger ved tegning.

• Plantegning som viser leiligheter, med en rød pil og stiplet linje som markerer en vegg mellom kjøkken og rom som ønskes fjernet.
Det føles som et hus fra 1930-50-tallet som er ombygd. Bærende vegger ser ut til å være murt. Dekket er sannsynligvis armert betong. Hvis disse antagelsene stemmer, er det svært usannsynlig at den markerte veggen er bærende. Ved å sjekke hvilket materiale den er bygget av kan man oppnå ytterligere sikkerhet. Er den f.eks. laget av tre, planker eller stendere, kan den aldri være bærende for et betongdekke.

J justusandersson skrev:
Det føles som et hus fra 1930-50-tallet som er ombygd. Bærende vegger virker å være murt. Bjelkelaget er sannsynligvis armert betong. Om disse antagelsene stemmer, er det meget usannsynlig at den markerte veggen er bærende. Ved å kontrollere hvilket materiale den er bygd av kan man oppnå ytterligere sikkerhet. Er den f.eks. laget av tre, plank eller lekter, kan den aldri være bærende for et betongbjelkelag.

Okei! Tusen takk! Veggen er laget av slaggstein (gråsuggevegg)

Står overfor akkurat det samme spørsmålet og ser at det aldri kom et svar?

Har en slaggsteinsvegg som delte kjøkken og stue tidligere. Tidligere eier har tatt bort to tredjedeler, og jeg vil fjerne det gjenværende. Ok fra styret så lenge den ikke er bærende. Har imidlertid utrolig vanskelig for å forestille meg veggen som bærende da den er utrolig porøs. Bor i en toroms som tidligere var to ettroms hvor man har åpnet opp hjertemuren for å koble sammen. Jeg sammenligner veggene og ser at den bærende er ca 50 cm tykk og robust, denne er kun 10 cm og tillater at vibrasjoner og lyd forplanter seg når man banker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.