hei,
kan noen hjelpe meg:
Er vegg-en/ene bærende (gjelder "C" på tegningen)?

Huset er 2-plans sokkelbolig fra 1974
"C" -- 45x70regler + sponplater
"A" og "B" - betongblokker -ca23cm tykk
takk på forhånd!

• Plantegning av en to-etasjes souterrengbolig fra 1974. Vegg "C" uthevet i rosa, vegger "A" og "B" i grønt. Vurdering av bærende vegg.
  • Plantegning av hus fra 1974, viser ruminndeling og veggtykkelser. Diskuterer om vegg merket "C" er bærende. Huset har to etasjer og souterreng.
Hva er det der stripete som også finnes ved siden av trappen?

ingen anelse :)

Sist redigert:
Har du ikke vært i huset?

jeg bor i huset og kan si at det finnes ingenting i korridoren mellom B C veggene

Det er usannsynlig at "C" er bærende. Bærende vegger i sokkeletasjen ser ut til å være laget av betonghulstein. "C" har nok kommet til senere. For å være helt sikker trenger man imidlertid å vite hvordan bjelkene til overetasjens gulv ligger.

takker justusandersson. så mye vet jeg om hvordan bjelkene ligger:
D, E, F betongblokker / betong -ca23cm tykk
Plantegning av en kjelleretasje med merkede bjelker (D, E, F) i betong, ca. 23cm tykkelse. Bjelkene er markert med røde linjer. Trekonstruksjon med metallplateforsterkning, omgitt av isolasjonsmateriale. Angir muligens plassering av bjelker eller betongblokker. Isolasjon mellom trebjelker i en konstruksjon.

• En nærbilde av en takkonstruksjon med trebjelker, isolasjon og en metallbrakett som holder bjelkene sammen.
Sist redigert:
Anna_H skrev:
Hva er det der stripete som også finnes ved siden av trappen?
kanskje klesskap / sittebenk?

Nei, "C" er ikke bærende. Så synes jeg at bildene peker på en viss "slarv", men det er kanskje du som har revet for å komme til å se?

ja, det jeg som revet:o

Det jeg funderte på var om den der stripete strukturen kunne påvise noe bærende i stil med skorsteinen i gamle hus. Selve veggene ser ifølge tegningen ikke ut til å være av bærende type.

Kontroller for sikkerhets skyld ved å sage for hånd. Hvis sagbladet kiler seg fast er regelen du akkurat holder på å sage av bærende. La sagen sitte, sett opp stempel og bær av på passende måte før du sager videre.

ok. takker

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.