Hei,

Jeg trenger hjelp til å tolke konstruksjonstegningen for huset mitt for å avgjøre om en vegg kan rives eller ikke. Den veggen jeg vurderer er veggen mellom stuen og kjøkkenet. Døråpningen som vises på tegningen finnes ikke i huset mitt.

Huset er et 1,5-etasjes trehus med kjeller (bygget i 1965). Mønet på taket går fra høyre til venstre i tegningen. Bjelkelaget hviler så vidt jeg kan se ikke på den veggen MEN hva innebærer de tverrgående linjene i tegningen. Er det risiko for at de hviler på veggen? Eller er de bare stabiliserende for bjelkelaget? Veggen det er snakk om er solid konstruert med spontet panel + gipsplate på begge sider av stenderne (virker å være et gjennomgående tema i huset).

Bygningstegning av 1,5-etasjes hus med plantegning av stue, kjøkken og soverom, og tverrsnitt detalj av veggens konstruksjon.
Konstruksjonstegning av et hus fra 1965 med detaljer om vindbjælkestruktur og veggplasseringer, inkludert mål og vinkelindikasjoner.
Konstruksjonstegning av et hus med detaljer om veggstruktur og bjelkelag, inkludert tverrgående linjer og skisser av bunnbjelker og vindbjelker.
Byggetegning som viser konstruksjonsdetaljer for et hus fra 1965, med fokus på en vegg mellom stue og kjøkken og bjælkelagsbjelker.

Jeg har også tegninger for øvrige plan om det skulle trenges.

/Peter

Veggen mellom stuen og kjøkkenet er ikke bærende, men det har du vel kanskje regnet ut allerede.
De stiplede linjene som går tvers bjelkelaget i vyn "Vindsbjälklasg" viser hvilke vegger som er bærende.

Jeg er ikke sikker på hvilke tverrgående linjer du tenker på.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Sier det samme, veggen mellom stue og soverom, samt de to veggdelene mellom kjøkken og kapperom er de bærende. Tenk om jeg hadde en sånn bra tegning av huset mitt, hvor enkelt alt ville vært :-D

Takk for svarene!

Jeg fant et eksempel på "Upplag för icke bärande innervägg" hos TräGuiden. Som var nøyaktig likt som det fjerde bildet ovenfor, så da følte jeg meg ekstra trygg.

De tverrgående linjene jeg tenker på er de fra høyre til venstre i bilde 3. Jeg gjetter at de markerer kryssene mellom bjelkene og har en eller annen stabiliserende funksjon på bjelkelaget (?).

Vi hadde heller ikke noen tegninger til vårt hus først (fikk bare en pose nøkler når vi flyttet inn), men heldigvis fant vi en nabo som hadde det. Fordelen med å bo i et område med 90-tallet like hus :)

Veggen er revet nå og huset står fortsatt. Litt ubehagelig var det at bærebjelkene klemte fast når jeg sagde dem, så jeg måtte banke dem ut (bør jeg bli bekymret?).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.