Har et femtitalls rekkehus med asymmetriske takstoler og holder på å fjerne en vegg som løper i samme retning som takstolene. Har hatt tre uavhengige personer som har sett på veggen og sagt at den ikke burde være bærende, men at det er vegger som går i den andre retningen og krysser takbjelkene som er bærende. Nå er halve veggen borte, og jeg blir litt usikker når jeg ser at det ikke ligger tregulv under veggen. Har en gang hørt at hvis veggen ikke er bærende, så pleier gulvet å gå inn under. Er det noen der ute som kan klargjøre dette med bærende vegger før jeg fjerner den lille delen som er igjen.

Den er trolig ikke bærende.

Hadde veggen vært bærende hadde den med største sannsynlighet stått på tvers av takstolene og midt i huset. At du ikke har noe gulv under veggen er helt i orden. Slik bygde man før, når man gjorde det skikkelig, for å gjøre det vanskeligere for lyden å forplante seg til tilstøtende rom. Å bare sette en vegg på gulvet mellom to rom er ødeleggende. Skal man sove i det ene rommet og noen drar en stol over gulvet i rommet ved siden av, tror man de er ved siden av sengen. Det høres ordentlig.

Takk for svar. Føler meg nå rolig med å fortsette å rive veggen. Når man eier et gammelt hus lærer man stadig nye ting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.