3.625 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
Er veggen bærende? - renoverer vaskerommet
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
45mm isolasjon gir ikke mye lyddemping. Derimot kan det eventuelt fjerne litt vibrasjoner og støy fra vaskemaskinen.
Råsponten trenger du vel ikke erstatte? Den kan gjenbrukes.
Hvis du ikke opplever at veggen er støyende, så vil nok ikke isolasjonen gjøre så mye for å dempe lyden. Da ville jeg heller satt ett eller to lag gipsplater på veggen og brukt fugemasse (akustoseal) i skjøtene. Det kommer til å gjøre betydelig mer enn isolasjon. Det er først og fremst vekt som lydisolerer.
Råsponten trenger du vel ikke erstatte? Den kan gjenbrukes.
Hvis du ikke opplever at veggen er støyende, så vil nok ikke isolasjonen gjøre så mye for å dempe lyden. Da ville jeg heller satt ett eller to lag gipsplater på veggen og brukt fugemasse (akustoseal) i skjøtene. Det kommer til å gjøre betydelig mer enn isolasjon. Det er først og fremst vekt som lydisolerer.
okey!F Finndjävel skrev:45mm isolering gir ikke mye lyddemping. Derimot kan det eventuelt ta bort litt vibrasjoner og støy fra vaskemaskinen.
Råsponten behøver du vel ikke erstatte? Den kan du gjenbruke.
Hvis du ikke opplever at veggen er støyete så kommer nok ikke isolasjonen til å gjøre så mye for å dempe lyden. Da hadde jeg heller satt ett eller to lag gipsplater på veggen og brukt tetningsmasse (akustoseal) i skjøtene. Det vil gjøre betydelig mer enn isolasjon. Det er primært vekt som lydisolerer.
Høres ut som det enkleste er å droppe det..
syntes råsponten var vanskelig å få bort hel på den andre veggen..
Så ble det at jeg delte den med tigersag..
den er stiftet fast
I don't know where you got this information from. This is clearly not true. A wall without insulation acts as a sound box. Sound is a wave. Having nothing in the way, one side of the plaster will affect the other, i.e. the other side will act like a loudspeaker diaphragm. And sometimes, like a loudspeaker, it can amplify the sound. An effect used in many musical instruments. When you put 45 mm of insulation in the wall, this wave is dissipated and is definitely quieter. Of course, 45mm studs do not provide much stability, so the wall transmits the sound as a whole wall, but an insulated one will always be much quieter. Besides, your solution with double plasterboard is more expensive and the effect will not be betterF Finndjävel skrev:45mm isolasjon gir ikke mye lyddemping. Derimot kan det eventuelt ta bort litt vibrasjoner og støy fra vaskemaskinen.
Råsponten trenger du vel ikke å erstatte? Den kan du gjenbruke.
Hvis du ikke opplever at veggen er støyende, vil nok ikke isolasjonen gjøre så mye for å dempe lyden. Da ville jeg heller satt ett eller to lag gipsplater på veggen og brukt tetningsmasse (akustoseal) i skjøtene. Det vil utgjøre betydelig mer enn isolasjon. Det er først og fremst vekt som lydisolerer.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Jag sa inte att det inte dämpar. Det dämpar men bara marginellt. Råspont (wood) är inte samma som att ha en ihålig vägg med gipsskivor (plasterboard). Råspont är ganska mjukt och poröst. En tom vägg med gipsskivor kommer att bli som en trumma som förstärker vissa frekvenser. Den här väggen kommer inte att bli det.S sturnus skrev:I don't know where you got this information from. This is clearly not true. A wall without insulation acts as a sound box. Sound is a wave. Having nothing in the way, one side of the plaster will affect the other, i.e. the other side will act like a loudspeaker diaphragm. And sometimes, like a loudspeaker, it can amplify the sound. An effect used in many musical instruments. When you put 45 mm of insulation in the wall, this wave is dissipated and is definitely quieter. Of course, 45mm studs do not provide much stability, so the wall transmits the sound as a whole wall, but an insulated one will always be much quieter. Besides, your solution with double plasterboard is more expensive and the effect will not be better
Extra skivor på väggen ovanpå råsponten kommer att göra betydligt mera för att dämpa ljudet än att isolera med mineralull i tomrummet.
Jag är utbildad inom ljudteknik om du nu undrar varifrån jag fått idéerna.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Er veggen mellom soverom og dagligstue bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er blåbetongveggen bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Är väggen bärande? Gullringhus byggt 1981
Planlösningar -
Öppna upp kök, är väggen bärande?
Planlösningar -
Er veggen bærende i garasjen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi