Vi vurderer å kjøpe et kjedehus og vil gjerne renovere det ved å åpne opp kjøkkenet mot det som i dag er et lite bad. Siden kjøkkenet vil fortsette ut i det som i dag er badet, vil det nok se rart ut med en bjelke i "midten" av rommet. Tror dere veggen er bærende? Og, i så fall, hvordan støtter vi opp på beste (fineste) måte?

Takk!

• Plantegning av kjedehus med rødt felt som viser vegg mellom kjøkken og bad, potensielt bærende. Skisserer dimensjoner og støttestrukturer.
  • Arkitektonisk plantegning av kjedehus, viser layout av kjøkken og bad med rød pil mot veggen mellom dem. Kjøkken skal utvides inn i badet.
BirgitS
Nå er jeg langt fra en bygningskonstruktør, men det ser ut som om takstolene over kjøkkenet hviler på den veggen og den er derfor bærende. Man avveksler en vegg nettopp gjennom en bjelke som hviler på søyler. De fleste mennesker tenker ikke akkurat på om det er en bjelke ved taket, like lite som de tenker på hvor det finnes røykvarslere.

Jeg har vanskelig for å se hvordan et så lite rom som ligger på den måten kan utnyttes på en god måte i kjøkkenet, men hovedsaken er jo at du vet det. Selv ville jeg ikke ønske å miste den eneste toalettet på den etasjen, og dersom toalettet skulle bort ville jeg foretrukket å bruke det som garderobe siden gangens oppbevaring nesten er fraværende.

BirgitS BirgitS skrev:
Nå er jeg langt fra byggkonstruktør, men det ser ut som at takstolene over kjøkkenet hviler på den veggen og den er derfor bærende. Man avvekker en vegg nettopp gjennom en bjelke som hviler på søyler. De fleste mennesker tenker ikke nettopp på om det er en bjelke ved taket, like lite som de tenker på hvor det finnes røykvarslere.

Jeg har vanskelig for å se hvordan et så lite rom som ligger på den måten kan utnyttes på en god måte i kjøkkenet, men hovedsaken er jo at du vet det. Selv ville jeg ikke bli kvitt den eneste toaletten i den etasjen, og om toaletten skulle bort ville jeg foretrekke å bruke det som kleskammer siden gangens oppbevaring nesten er fraværende.
Takk for svar!

Huset er nå ombygd så det er nå ikke lenger tak rett over kjøkkenet, men det er der et soverom i stedet. Det finnes dog ingen konstruksjonstegninger på dette (i alle fall ikke i byggesaksarkivet) uten disse er håndtegnet og viser ikke annet enn at veggene i soverommet følger veggene i kjøkkenet...

Både veggen mot badet og veggen mellom badet og "gangen" skal selvfølgelig bort, så det L-formede kjøkkenet forlenges og går langs veggen mot trappen i stedet for veggen mot badet. Det som på tegning benevnes som "soverom" og ligger bortom vaskerommet åpnes opp mot stuen og vil bli brukt som spisestue. Dermed blir det en mer åpen planløsning og bedre flyt mellom de sosiale områdene. Vaskerommet blir nytt bad i første etasje og tøyvasken havner i den innebygde garasjen (gangen er bygd ut av tidligere eiere så det er mulig å nå garasjen fra gangen, og garasjen er i dag boligområde, der en del av garasjen er et "hobbyrom", som blir ny "grovinngang" med vaskerom og annet for enkelt å ta hånd om skitne/våte hunder og barn).

BirgitS
Med så mange endringer i en kompleks bygningskropp bør du absolutt engasjere en bygningskonstruktør som dels kan vurdere om det i det hele tatt er mulig å gjøre alle de endringene og dels i så fall kan beregne hva som kreves ut fra husets nåværende konstruksjon.

Hvis jeg forstår den første tegningen riktig så er også veggen mellom stue og soverom bærende, ettersom det står om en limtredrager der, sannsynligvis hvis man valgte bort soverommet når huset ble bygget. Den drageren skulle være 30 cm høy.

BirgitS BirgitS skrev:
Nå er jeg langt ifra bygningskonstruktør, men det ser ut som at takstolene over kjøkkenet hviler på den veggen og den er derfor bærende. Man avveksler en vegg nettopp gjennom en bjelke som hviler på søyler. De fleste mennesker tenker nettopp ikke på om det er en bjelke ved taket, like lite som de tenker på hvor det finnes røykvarslere.

Jeg har vanskelig for å se hvordan en så liten plass som ligger på den måten kan utnyttes på en god måte på kjøkkenet, men hovedsaken er jo at du vet det. Selv ville jeg jo ikke ønske å miste den eneste toalettet i den etasjen, og om toalettet skulle bort ville jeg foretrekke å bruke det som garderobe siden gangens oppbevaring nesten er fraværende.
BirgitS BirgitS skrev:
Nå er jeg langt ifra bygningskonstruktør, men det ser ut som at takstolene over kjøkkenet hviler på den veggen og den er derfor bærende. Man avveksler en vegg nettopp gjennom en bjelke som hviler på søyler. De fleste mennesker tenker nettopp ikke på om det er en bjelke ved taket, like lite som de tenker på hvor det finnes røykvarslere.

Jeg har vanskelig for å se hvordan en så liten plass som ligger på den måten kan utnyttes på en god måte på kjøkkenet, men hovedsaken er jo at du vet det. Selv ville jeg jo ikke ønske å miste den eneste toalettet i den etasjen, og om toalettet skulle bort ville jeg foretrekke å bruke det som garderobe siden gangens oppbevaring nesten er fraværende.
Her ser du tegningene for den utbygde gangen (men døren til garasjen går ikke gjennom det som vi skal bruke som spiserom, men døren går gjennom gangen) og det utbygde soverommet i øvre etasje. Her ser du også en tegning fra et prospekt som viser hvordan noen naboer har gjort (men vi skal da ikke ha WC-en under trappen, vi beholder det oppbevaringsrommet som spiskammers). Da vi var der så vi ingen synlig bjelke, og det finnes heller ingen ting i byggetillatelserarkivet for deres renovering... Husene er dog ikke helt like, det forekommer hustyper A-E (samt speilte varianter), så det kan variere litt.

• Arkitekttegning som viser plantegning av et hus, inkludert entreplan og øvre plan med detaljerte romlayout, dører og trapp.
  • Plantegning av første etasje med entré, hall, stue, kjøkken, vaskerom, WC og garasje. Viser plassering av forråd og peis.
BirgitS BirgitS skrev:
Med så mye endringer i en kompleks bygningskropp bør du absolutt engasjere en bygningskonstruktør som både kan vurdere om det i det hele tatt er mulig å gjøre alle de endringene og som i så fall kan beregne hva som kreves ut fra husets nåværende konstruksjon.

Om jeg forstår den første tegningen riktig, så er også veggen mellom stue og soverom bærende, siden det står om en limtresdrager der, antageligvis hvis man valgte bort soverommet da huset ble bygget. Den drageren skulle være 30 cm høy.
Husene kommer i ulike varianter, der noen har en bærende vegg og andre en limtredrager. Akkurat denne varianten har en limtredrager, og veggen er allerede delvis åpnet (finnes noen dm igjen på hver side av åpningen som vi skal fjerne).

BirgitS
I iahapp skrev:
Akkurat denne varianten har en limtrebjelke og veggen er allerede delvis åpnet (finnes noen dm igjen på hver side av åpningen som vi skal ta bort).
Er ikke de dm stolpene som holder oppe bjelken?
Det står tydelig på første tegningen at ved alternativet med limtrebjelke så finnes det stolper i hver ende.

P
I iahapp skrev:
Vi vurderer å kjøpe et rekkehus og ønsker da å renovere det ved å åpne opp kjøkkenet mot det som i dag er et lite bad. Da kjøkkenet vil fortsette ut i det som i dag er badet, vil det nok se rart ut med en bjelke i "midten" av rommet. Tror dere veggen er bærende? Og, i så fall, hvordan støtter vi opp på beste (peneste) måte?

Takk!
Hei,
Det er umulig å svare på uten mer info. bilder innvendig og utvendig hadde vært bra?
Har dere tenkt å være uten toalett?

Mvh Janne

BirgitS BirgitS skrev:
Er ikke de dm søylene som holder opp bjelken?
Det står tydelig på første tegningen at ved alternativet med limtrebjelke så finnes det stolper i hver ende.
Den ene stolpen er, som tegningen viser, inne i den tverrgående veggen og den andre er dikt an veggen (stolpene er jo bare 95x95). Så en liten snutt på 10 cm lar vi selvfølgelig for å kle inn den ene stolpen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.