Hei. Jeg bor i et pusset trehus som er bygget i 1926 og ønsker å rive veggen inn til garderoben for å få et større rom. Spørsmålet er om den er bærende? Jeg har ikke mulighet til å ta meg opp på noe loft og se hvordan det ser ut ovenfra. Garderobeveggen som er i andre etasje (markert med rød på tegningen) er rett under en annen vegg (markert med blå). Reglene til garderobeveggen er 75×75 og står ikke direkte på gulvet, men på en planke først. Legger ved noen bilder. Takk på forhånd!

• Brun veggstøtte med avskallet maling står på en planke, nær hvitt gulv. Bakgrunnen viser en stol og del av vegg.
  • Garderobvegg med avdekket isolasjon og trepanel, ledninger er synlige. Klær er stablet til venstre i bildet.
  • Trevægg sett fra innsiden av et 1926 hus. Viser isolasjon, en trestolpe, planker og en elektrisk ledning i nærheten av et tak.
  • Plantegning av et gammelt hus fra 1926, med ulike fasader vist. Huset er satt inn i et skalamål på 10 meter.
  • Arkitekttegning av et hus fra 1926 med markerte vegger på plantegningene for øvre og nedre etasje.
Mest sannsynlig er veggen ikke bærende i det hele tatt, MEN bjelkelaget, som vises på bilde tre, er trolig en del av takstolkonstruksjonen og ER bærende.

Det er ofte slik i løsninger med en kattvegg/innbygd garedrobe, at man har satt opp med plater og ekstrastendere som ikke har med den bærende konstruksjonen å gjøre, men man kan ikke uten videre fjerne de deler som tilhører takstolene uten å regne på det og veksle av. Det finnes eksempler på når det har blitt gjort, og hele hustaket har satt seg...

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Veggen er oppskrudd med tre stendere som alle tre fester i hva som ser ut som takstoler på bilde tre. Er den loddrette stenderen en del av bjelkelaget? 😊

• Byggeprosjekt med åpent isolasjon, et treverk og rød markering på konstruksjonsdetaljene, vist ved en skrå vegg og en ledning.
A AndreasMartinsson skrev:
Veggen er oppreglet med tre regler som alle tre fester i hva som ser ut som takstoler på bilde tre. Er den loddrette regelen en del av bjelkelaget? 😊
Den der ser definitivt ut til å inngå i bjelkelaget (takstolene)

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.