381 lest ·
3 svar
381 lest
3 svar
Hvordan vet jeg om garderobeveggen er bærende?
Hei. Jeg bor i et pusset trehus som er bygget i 1926 og ønsker å rive veggen inn til garderoben for å få et større rom. Spørsmålet er om den er bærende? Jeg har ikke mulighet til å ta meg opp på noe loft og se hvordan det ser ut ovenfra. Garderobeveggen som er i andre etasje (markert med rød på tegningen) er rett under en annen vegg (markert med blå). Reglene til garderobeveggen er 75×75 og står ikke direkte på gulvet, men på en planke først. Legger ved noen bilder. Takk på forhånd!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Mest sannsynlig er veggen ikke bærende i det hele tatt, MEN bjelkelaget, som vises på bilde tre, er trolig en del av takstolkonstruksjonen og ER bærende.
Det er ofte slik i løsninger med en kattvegg/innbygd garedrobe, at man har satt opp med plater og ekstrastendere som ikke har med den bærende konstruksjonen å gjøre, men man kan ikke uten videre fjerne de deler som tilhører takstolene uten å regne på det og veksle av. Det finnes eksempler på når det har blitt gjort, og hele hustaket har satt seg...
Det er ofte slik i løsninger med en kattvegg/innbygd garedrobe, at man har satt opp med plater og ekstrastendere som ikke har med den bærende konstruksjonen å gjøre, men man kan ikke uten videre fjerne de deler som tilhører takstolene uten å regne på det og veksle av. Det finnes eksempler på når det har blitt gjort, og hele hustaket har satt seg...
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Klikk her for å svare