Hei
Hadde håpet å kunne fjerne veggen i underetasjen som grenser til trappen for å få en luftigere stue, men jeg kan ikke lese byggetegninger.
Veggen i seg selv er hul, men har en "tremultipelare" i den ene enden som jeg mistenker kan være bærende da den dels er mørkere tegnet samt virker å gå gjennom huset opp til mønet.
Takknemlig om noen kan bekrefte hvorvidt veggen kan fjernes helt eller delvis ved å beholde "tremultipelaren"?
Se vedlagte tegninger.

Åsa Lund
Tegningen er ikke så himla gammel. Kan du ikke ringe LB-Hus og spørre? Finnes firmaet fortsatt?
Limtrebjelken som er inntegnet kan du IKKE fjerne

Du har ingen konstruksjonstegning?

Åsa Lund skrev:
Tegningen er ikke så himla gammel. Kan du ikke ringe LB-Hus og spørre? Finnes firmaet fortsatt?
Limtrestolpen som er tegnet inn kan du IKKE fjerne
Takk for svaret!
LB-Hus gikk konkurs for 4 år siden så jeg vet ikke hvor enkelt jeg får tak i mer informasjon fra dem.
Limtrestolpen du nevner er det den som jeg har tegnet inn med rød ring i (ny) vedlagt bilde?
I så fall kan jeg kanskje åpne opp selve veggen så lenge jeg beholder limtrestolpen?
Selve veggen virker bare å være enkelgips med 3 stendere separert med 60 cm.
På den annen side er trapperekkverket skrudd fast i 2 av stenderne så kanskje jeg trenger å beholde selve stenderne også?

• Plantegning av rom med limtrepel markert med rød ring, tilstøtende vegger og trapper er vist. Teksten inkluderer byggmål og spesifikasjoner.
For meg ser det som er ringet inn ut som en limtrestolpe. Har du ingen annen tegning som viser det aktuelle området?

Er ingen konstruktør eller noe slikt men har reist en hel del lb hus og alle vegger som har nummer og/eller den svarte trekanten ved siden av seg akkurat som veggen du lurer på er bærende! Veggene kommer gipsede på den ene siden fra fabrikk (bærende) og viser hvilken retning man skal vende den. Alle vegger uten nummer er reist i etterkant og ikke bærende..... Og nei de har ikke gått konkurs, i det minste har de startet opp igjen......

Jeg tror ikke det, det er i selve kunde/beboermappen som jeg har funnet dette.
Trodde dette var konstruksjonstegningen... :-)

Kan konstruksjonstegninger finnes arkivert på bygningskontorene?

Sist redigert:
De kanskje har startet opp igjen, men i 2012 skjedde dette: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lb-hus-gar-i-konkurs/

Interessant det der med svarte trekanten og bærende, det skulle jo indikere at den seksjonen helt klart er bærende, men muligens er det bare limträpelaren som er det bærende elementet i den og da kanskje det går an å åpne opp den øvrige delen som kun er gips og 3 regler?!

Åsa Lund
Det står "LIMTRE 90*90" og viser et kryss på den andre siden av trappen.
Muligens at "dubbelkvadraten" som du har ringet inn er bærende (som egge80 skriver) - resten av den gipsveggen burde ikke være det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.