Hei!
Jeg skal rive min vegg og trenger deres hjelp om hva dere tror. Veggen skal rives mellom kjøkken og stue. se bilde "planløsning"
Jeg tror ikke at den er bærende pga:
- Veggen er 11 cm tykk
- Veggens innhold er en form for lett betong/ puss - Se bilde
- Veggen har en tykkere søyle i enden. se skygget de i bilde (sirkel i bilde "planløsning"
- 80% i foreningen har revet veggen (antagelig ikke bærende om så mange har gjort det) - se bilder "forslag"
Hva tror dere? utrolig takknemlig for svar. Jeg har undersøkt muligheter om sertifikat men det koster ca 7 000 som er mye penger da jeg virkelig tror at den ikke er bærende.
God påske!
Jeg skal rive min vegg og trenger deres hjelp om hva dere tror. Veggen skal rives mellom kjøkken og stue. se bilde "planløsning"
Jeg tror ikke at den er bærende pga:
- Veggen er 11 cm tykk
- Veggens innhold er en form for lett betong/ puss - Se bilde
- Veggen har en tykkere søyle i enden. se skygget de i bilde (sirkel i bilde "planløsning"
- 80% i foreningen har revet veggen (antagelig ikke bærende om så mange har gjort det) - se bilder "forslag"
Hva tror dere? utrolig takknemlig for svar. Jeg har undersøkt muligheter om sertifikat men det koster ca 7 000 som er mye penger da jeg virkelig tror at den ikke er bærende.
God påske!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er som du trodde at veggen mellom kjøkken og stue ikke er bærende. Oppå søylene ligger en stålbjelke som støtte for betongdekke. Det var lett å konstatere med hjelp av de fine tegningene som du vedla. Derimot skal man unngå å trekke for mange slutninger om bæring med utgangspunkt fra veggtykkelse. Det kreves rett omfattende kunnskaper for å sette inn det i sitt sammenheng. 11 cm veggtykkelse kan bety en 3 tommers plankvegg med puss på begge sider. I et småhus fra samme tid ser bærende vegger ut på den måten.
Jeg har også bodd i Gårda, men det var ganske lenge siden. Södra Kustbanegatan.
Jeg har også bodd i Gårda, men det var ganske lenge siden. Södra Kustbanegatan.
STORT takk for forklaringen.
Av nysgjerrighet, på hvilket bilde og hvor på tegningen kan man se ståldrageren?
Okei, jeg har boret gjennom hele veggen og det er ikke noe annet materiale enn puss/ lettbetong.
så gøy!! superhyggelig område!
ha en fin kveld!
Av nysgjerrighet, på hvilket bilde og hvor på tegningen kan man se ståldrageren?
Okei, jeg har boret gjennom hele veggen og det er ikke noe annet materiale enn puss/ lettbetong.
så gøy!! superhyggelig område!
ha en fin kveld!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
På den tegningen som heter "image 3", etasjeplan G, finnes en stiplet linje med betegnelsen 703-INP 20. INP er en eldre type stålbjelkeprofil. INP 20 er 200 mm høy og 90 mm bred. Med tanke på stivhet ligger den mellom HEA 160 og HEA 180, som er mer moderne profiler. Det kreves en viss erfaring i å lese tegninger for å se det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, lettbetong trodde jeg ikke på. Det stemte ikke med byggeåret. Tegl eller betonghullstein evt også betongstein er ganske sikkert. Samt planker + puss, men det var det jo ikke.
Klikk her for å svare