Kan noen hjelpe meg med å 'tyde' den tekniske beskrivelsen på vårt hus?

Grunnleggelsesmåte
Plater av betong 25x50cm (og så litt annet om armeringer og greier...) Bl 225 kg/m3 betong.

Ytre grunnmurer
25 cm betonghullstein 9-11 hullrader.

Indre grunnmurer
Bærende vegger av 20 cm betonghullstein. Øvrige innervegger av 10 cm betongstein.

Huset er en enebolig med kjeller, bygget 1960. Jeg har begynt å bekymre meg for at vi sikkert har radon i huset, og akkurat nå holder vi på med en radonmåling. Men kan man utlede noe av ovennevnte opplysninger?

Dessverre kan man ikke utlede noe fra dine opplysninger. Trolig er det dog at eventuell radon kommer fra blåbetong som er, nettopp det, blå. Du nevner betonghullstein og den pleier jo å være fri for radon. Blåbetong ser ut som blågrå siporex omtrent.

Blåbetong er en lettbetongvariant - men ingen av de mtrl du nevner er lettbetong. Du kan altså være rolig når det gjelder akkurat disse mtrl.
Radon kan selvfølgelig komme fra helt andre kilder også, berggrunnen er en vanlig årsak,

I et 60-tallshus med kjeller bør man nok forvente en del markradon, uansett om det finnes blå lettbetong eller ikke. Så ikke stress deg opp hvis målingen viser rundt 100-200 Bq, det er ganske bra med tanke på boligtypen. Skulle målingen vise mer enn 200 Bq må man vurdere tiltak, kommer radonet fra bakken pleier det å være ganske enkelt og ikke så veldig dyrt å gjøre noe med.

Hvis du vil sjekke om det finnes radonavgivende byggematerialer bør du låne/leie en geigermåler, det er den eneste sikre måten å sjekke det på. Enkelte kommuner låner ut slike, så der kan du jo høre etter.

er enig med humulus, prøv å gjøre en måling av gammastrålingen. jeg engasjerte et firma i haninge, stockholm før et kjøp i vår, han målte alle innervæggene og betongdekker, men gammastrålingen var veldig lav, mitt hus er bygget med samme material som ditt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.