useless useless skrev:
Krysskolvning.
[lenke]
Ah, takk. Det ser altså ut til å ha med stabiliteten å gjøre. Da blir man jo litt bekymret hvis man har gjort det mot den nå kappede bjelken.

Krysskolvning er en gammel metode for å jevne ut lastene mellom tilstøtende gulvbjelker for å redusere sviktproblemer. Bjelkelagets bæreevne forbedres ikke.

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Firmaet har via min innledende kontakt og ansvarlige svart at vi skal ordne opp i det med en eller annen form for avveksling. Installatørene hadde visst fått en liten tilrettevisning også. De hadde tydeligvis gjort slik mange ganger før, og det hadde aldri blitt noen problemer, men den ansvarlige her var enig i at kunden skal spørres og det skal gjøres skikkelig. Det var vel bare flaks at jeg rakk å se det uansett, antar jeg.

Nå skal jeg prøve å finne ut hvordan trappen egentlig er avvekslet og hvor bjelkene går som underlag før vi sammen blir enige om en plan fremover. Takk for all input så langt!

Angående eventuell allerede eksisterende avveksling i og med trappen så skjer den allerede ute på kattvinden.

Bilde av en loftsbjelke med isolasjon, den venstre bjelken går langs en trapp, mens den kapede mellomstøttebjelken er nummerert og uten avveksling.

Den venstre bjelken i bildet er den som går langs med trappen. Det skjer altså ingen avveksling mot den nummererte kappede mellombjelken i nåværende tilstand. Dog antar jeg at bjelken langs med trappen får lasten fra takstolen på en ikke optimal måte siden den løper noen desimeter ved siden av. Da blir spørsmålet - hvordan påvirker denne forskyvningen muligheten til å avveksle den kappede mellombjelken mot den?

Kort oppdatering! Butikken som gjorde installasjonen har nå gjort avveksling etter avtale og dekker kostnaden. Det ble både doblert av kuttede mellombjelken samt avveksling mot nærmeste takbjelke. Kommunen har fått tilsvarende komplettering til den allerede ferdige byggemeldingen og godkjent denne, så det ser ut som jeg kan sove godt for øyeblikket!

• Liker
Joonazz og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.