11.406 lest ·
40 svar
11k lest
40 svar
Er ikke dagens hus kraftig overdimensjonerte?
Forskjellen med båten er at den ikke sitter fast men drar av gårde foran vinden. Drar man da vekk fartsvinden som kommer forfra fra vinden som kommer bakfra så får man jo en relativ vind som er mye svakere. d^_^bthomasx skrev:Ja, å stå med en sponplate mot eller med vinden i 16m/s gjør man ikke ustraffet, om man ikke er veldig sterkMen tenk dere da å sende opp 150 m2 seil på en seilbåt i den vinden. Da mine venner, snakker vi adrenalinkick kan jeg fortelle. Ved et tilfelle, på en litt mindre båt som ikke hadde riktig så mye seil, dro vi ifra en RIB
Yihaa
Kjører man derimot "fast" en båt i bølgene og ikke lenger surfer så risikerer både seil og mast å bli ødelagt ganske raskt i slike vindstyrker.
Såja
Dessverre hører det jo ikke til standardløsningene. Hvor fant du bildet? Noen av isoleringsprodusentene?
Dessverre hører det jo ikke til standardløsningene. Hvor fant du bildet? Noen av isoleringsprodusentene?
Akkurat så tenkte jeg også, så mitt siste hus bygde jeg på den måten. Men det var ganske kronglete.jeppeknaster skrev:
Trodde det var en standardløsning for passivhus for å klare isolasjonen uten kuldebroer? (http://www.granback.se/ i dette tilfellet.) Har også sett den bygget opp som demovegg på universitetet i Växjö. Det fantes en liten rekke med ulike veggkonstruksjoner der.jeppeknaster skrev:
Metoden er ellers gammel ved tilleggsisolering på innsiden av en vegg. Man reiser opp en ny vegg et stykke ut fra den gamle og får da inn 45-70 mm isolasjon mellom den gamle veggen og den nye med heldekkende isolasjon.
Medlem
· Stockholm
· 13 innlegg
Jeg syntes det var de 300 m2 i første innlegg som var overdimensjonert.
Ellers skal man vel også tenke på at en bærende konstruksjon skal kunne motstå brann en stund før den kollapser, og også viss råte ved lekkasje. Derfor kan det være lurt å overdimensjonere litt.
Ellers skal man vel også tenke på at en bærende konstruksjon skal kunne motstå brann en stund før den kollapser, og også viss råte ved lekkasje. Derfor kan det være lurt å overdimensjonere litt.
Man sitter jo ikke fast når man holder i en spånplate heller, men et hus gjør så klart, kreftene på en båt i 6-tonnsklassen med den mengden seil er dog ikke å forakte, og det er jo akkurat derfor det beveger seg, ordentligcem77 skrev:Forskjellen med båten er at den ikke sitter fast men drar avgårde foran vinden. Drar man da fra fartvinden som kommer foran fra vinden som kommer bakfra så får man jo en relativ vind som er mye svakere. d^_^b
Kjører man derimot "fast" en båt i bølgene og ikke lenger surfer så risikerer både seil og mast å bli ødelagt ganske raskt i slike vindstyrker.
Surfer gjør man bare nedover bølgene, hvis det er noen å snakke om, og definitivt ikke på hver, og ikke med hvilken som helst båt, med mindre man ikke er ute på nordsjøen og det går 5-metersbølger, da surfet vi med en 8-tonns båt fra tidlig 80-tall en gang, dønningen fra bølgen som brøt rundt oss og skummet rundt hele båten helt opp på dekk var så øredøvende at det ikke engang lønte seg å skrike til de andre i cockpit. Masten holder som regel, det er seilene som ryker om man har uflaks, det kommer ofte av at de begynner å blafre i vinden og ryker i stykker av blafrebevegelsene, heller enn at vinden bare presser dem i stykker, og det kan skje selv i lettere vinder. Ja det var litt off-topic, tilbake til emnet kanskje.
Plasserte du den bærende delen av veggen på innsiden eller utsiden?andersmc skrev:
Egentlig kan du kanskje svare her:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-hur-ska-en-bra-uppbyggd-yttervagg-se-ut.html
Da dette egentlig er litt offtopic her.
Medlem
· Stockholm
· 13 innlegg
Jeg leser mest miljøforum og trodde tråden skulle handle om at husene er overdimensjonerte, ikke konstruksjonen.
Klikk her for å svare