Glufsglufs skrev:
Oversett til km/h så forstår de fleste mye bedre hvilken fart vinden har, km/h kan de fleste relatere til.

30 m/s burde vel bli i runde tall 108 km/h det....bra fart!!!
Er du sikker?
Om det blåser 108 km/h sier det meg ingenting. 30m/s derimot vet jeg hva er. Og 10m/s er jo det som oftest blåser. Ingen vet vel hva tilsvarende ca 40 km/h er?

For min del kan jeg lettere relatere til hvor fort typ 100 km/t går enn om noen sier at "farten er nå 30 m/s". De som bor/er ved vann ofte kan kanskje relatere på en annen måte da de kjenner vindstyrker oftere og snakker om det oftere og da gjennom å snakke m/s. Jeg selv foretrekker å relatere til m/s om jeg skal ut på havet og relaterer da vinden til bølgene og omvendt ved å sjekke skummet, men på land og da også for folk flest kan jo km/t være enklere å relatere til.

A
Hvor mye kraft må man presse med for å presse mot 500 Newton meter?

Det er jo den kraften som vegger og tak må tåle.

500 newton per kvadratmeter tilsvarer omtrent det å jevnt fordele 50 kg over en kvadratmeter.

Alfred Jonsson skrev:
Visst bygger vi stabilare idag men ved ekstremvær så føles det trygt.

Der jeg bor har vi ofte vind på over 30m/s og det innebærer enorme krefter.

30m/s innebærer en kraft på over 500 Newton/kvm hvilket tilsvarer ca 200 hk og det per kvadratmeter!!
1500 N, skulle jeg like å hevde.

Om vi deretter antar at en gavl er 20 m2 så drar/trykker det med 3 tonn. Omtrent som å koble til en traktor og dra på.

Korvgubbe
Men da blir jo kraften i feil retning, det er vel svært sjelden at vinden drar en vegg utover i stedet for å presse den innover :)

A
Korvgubbe skrev:
Men da blir jo kraften i feil retning, det er vel ytterst sjelden at vinden drar en vegg ut i stedet for å presse den inn :)
For et par uker siden så jeg et tett plank i tre på 1 m + 3,5 med 5 st stolpeføtter av denne modellen
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx?ImgSize=3&ImgID=45517

De var boltet ned i betong og det som hadde skjedd var at alle bunnplatene satt fast men var kraftig bøyd, og på 3 st stolpeføtter hadde sveisesømmene helt gitt etter så planket hadde vel stått om det ikke var for vinkeljernene som satt fast i en av veggene.

Dette på et så lite område som 3,5 kvm, da har det blåst bra. d^_^b

Man får også indre vindlast (trykk) på innsiden av motstående yttervegg dersom bygningen ikke er helt tett, pluss sugkrefter på utsiden.

haavard skrev:
Er du sikker?
Om det blåser 108 km/t sier det meg ingenting. 30m/s derimot vet jeg hva er. Og 10m/s er jo hva det som oftest blåser. Ingen vet vel hva motstykket ca 40 km/t er?
Men tenk at du kjører i en bil i 108km/t og stikker hodet ut gjennom vinduet eller stiller deg opp i takluken. Bare det å holde ut hånden i den farten blir skikkelig slitsomt.

A
andersmc skrev:
Jamen tenk at du kjører i en bil i 108km/t og stikker hodet ut gjennom vinduet eller står opp i takluken. Bare det å holde ut hånden i den farten blir riktig slitsomt.
Prøv da å holde opp en trepanel på et par kvadratmeter i den farten

:wow:

Jeg har klart å knekke en del gipsplater når de har viftet seg på taket når man har kjørt for fort.

Men det er riktig få hus fra før som blåser over ende i alle fall
Noe som jeg er takknemlig for *S* men jeg forsterket i alle fall litt for et par år siden da jeg var lei av knakingen, eller rettere sagt så var jeg da en anelse bekymret ved orkanstyrke.

/Kent

Å forsterke og bygge sterkere på enkelte partier for å forbedre holdbarhet kan innebære at man flytter kreftene til andre steder. I visse tilfeller kan en altfor stiv konstruksjon innebære at en del bryter sammen i stedet for at man har materialer som flekser litt; alt avhenger av materialtype. Har man et hus som flekser litt, kan konstruksjonen tåle kreftene, f.eks. ved sterk vind. Skulle man begynne å forsterke visse deler for å eliminere fleksibiliteten, kan disse kreftene flyttes til andre deler som innfestninger, som belastes enda hardere og med større kraft.

Når det gjelder vind så relaterer jo alt til m/s, så for meg blir km/t bare forvirrende (er ikke båtmenneske).

Spontant så føles det som hus i dag har en overdimensjonering som delvis kan stilles spørsmål ved. Det er jo ytterst sjelden man har sett et vanlig enebolig som har rast sammen på grunn av vær/vind hvis konstruksjonen er intakt og ikke påvirket av råte eller lignende. Det som driver dimensjonene er ikke kravet på isolering, da det gjør både vegger og taksperrer tykkere for å få plass til isolasjonen? Vegger som er 250-300mm tykke er jo ikke på grunn av holdfasthet.

AndersS skrev:
Det som driver dimensjonene er ikke det kravet på isolering da det gjør både vegger og loftsbjelkelag grovere for å få plass med isoleringen? Vegger som er 250-300mm tykke er jo ikke ut fra holdfasthet.
Så er det. Men i stedet for å bygge bærende stammekonstruksjoner i 220x45 med kuldebroer så burde man jo kunne bygge smartere med en ytre bærende konstruksjon av 95x45 eller 120x45 og en indre vegg av type 95x45 med et type 70-95mm tykt ubrutt isolasjonslag mellom de begge veggene.

Man kunne jo minske litt kuldebroer, spare litt penger og øke på isolasjonen en anelse ved å bygge 200-300 mm tykke vegger men med tynnere stendere.

For å holde mot et trykk på 500Nm må man presse med nettopp 500Nm :)

Vindstyrke i m/s sier meg alt, i km/h ikke mye, jeg mistenker at det er det samme for de fleste siden værmeldingene angir vind nettopp i m/s.

Det er ikke uvanlig at det blir et trykk utover på bygningsdeler når det blåser mye, tvert imot vil jeg si at det er veldig vanlig, og det er nettopp det som ofte forårsaker skade på bygninger forårsaket av vind. Tak tendens til å finne seg et nytt hjem på den måten. Samme effekt som får fly til å fly.

Ja, å stå med en sponplate mot eller med vinden i 16m/s gjør man ikke ustraffet, om man ikke er veldig sterk :) Men tenk dere da å sende opp 150 m2 seil på en seilbåt i den vinden. Da mine venner snakker vi adrenalinkick kan jeg fortelle. Ved en anledning, på en litt mindre båt som ikke hadde riktig så mye seil, dro vi fra en RIB :) Yihaa

jeppeknaster skrev:
Så er det. Men i stedet for å bygge bærende stomsystemer i 220x45 med kuldebroer, så burde man jo kunne bygge smartere med en ytre bærende konstruksjon av 95x45 eller 120x45 og en indre vegg av typen 95x45 med et typ 70-95mm tykt ubrutt isolasjonslag mellom de to veggene.
Akkurat så både kan og gjør man ;).
vagg.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.