Holder på å bygge ut huset med kjelleren. Sitter og funderer på hvilken type bjelke jeg skal ha over åpninger der bjelkelaget ovenfor kommer til å ligge mot. Men så slo det meg. Vil ikke kantbjelken (POS 3 i lenken) ta lasten fra de bærende ytterveggene? Så jeg trenger egentlig bare dimensjonere bjelkene for åpningene etter gulvbjelkelaget?
Kan det være så ille at om jeg fester inn gulvbjelkene i kantbjelken for samvirkning så trenger jeg ingen bjelker over vindusåpningene i kjelleren?
Håper dere forstår hva jeg mener. Spør om dere ikke skjønner.
Den nedre syll blir værende. Akkurat som ovenfor på bildet. Vi tar bildet forresten. Og forestiller oss at det ville vært et vindu under den nedre syll. I grunnmuren. Trenger jeg å ha en bjelke over åpningen i så fall, eller vil kantbjelken ta seg av lasten fra gulvbjelkene som havner over åpningen? Altså, hvis jeg fester gulvbjelkenes ender skruvlimt for samvirke.
du mener så. finnes de skitigt i det og det finnes de som satt en jernbaneskinn.
underbjelke, kantbjelken vil jeg. dog er det egentlig bare bjelken som tar vekt