41.242 lest ·
130 svar
41k lest
130 svar
Er dette virkelig gjort på fagmessig vis av en rutinert snekker?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Men det der kommer til å havne bak dekkrammen til lysbryteren så jeg forstår ikke problemet? Jeg har lest lignende tråder fra deg der du klager på andre "defekter" som ikke kommer til å synes. Du ser ut til å ha et veldig trøblete liv, god jul.
Jeg forsvarer ikke snekkeren, jeg mener det er klønete, alternativt sløvt eller inkompetent gjort. En snekker burde kjenne til begrepet dosfräs og hole-in-one.roland53 skrev:Finnes ingen grunn til å forsvare snekkeren i dette tilfellet, synes jeg.
Som amatør lykkes jeg mye bedre på mine prosjekter :x
Jo, 1 time ekstra, kanskje ikke per boks men la oss si en halvtime ekstra per boks. Med de timeprisene som gjelder i dag + materiell. Da snakker vi likevel 7x0,5x500:- = 2.000 kr i runde slenger i merkostnad og da blir resultatet fortsatt mediokert.
Skal man akseptere slik?
Ikke i min verden iallfall, byggefirmaet kan ta på seg nisselua og fikse nye plater. For de virker å være skikkelige nisser som prøver å snakke bort snekkerens mangler. Er det virkelig en snekker som har vært involvert?
I dagens byggeboom så synes det å være mangel på fagfolk så det ansettes nok en og annen nisse.
Nissene er jo per definisjon arbeidsledige en stor del av året.
GOD JUL TIL DERE ALLE
Er det bare denne tingen, så synes jeg man kan akseptere det. Alle gjør feil på jobben av og til, og da må man ta seg litt tid til å rette det opp. Og det er helheten kunden betaler for. Det er når det begynner å bli flere slike feil at det finnes grunn til å klage skikkelig på det. Og om fagmannen forlater jobben med gjenværende feil som vedkommende har oversett, synes jeg det er en sak man må komme tilbake for å fikse på egen regning.
Jeg sier at det kanskje tar en time ekstra å fikse alle boksene med ekstra sparkel. En maler gjør trolig slik at denne begynner med å sparkle boksene siden det blir et tykkere lag der enn på resten av veggen. Da får disse mest tørketid. Å legge på sparkel på en boks tar kanskje 1 minutt per boks. Med 4 lag sparkel blir det 7 x 4 =~ en halvtime. Deretter må man legge noen ekstra sekunder rundt hver boks med slipgiraffen når man sliper rommet. Er man uheldig, blir det ekstra tørketider, slik at maleren må komme en gang til, da kan det ta opptil kanskje 2 timer ekstra, men maleren burde kunne planlegge jobben på en slik måte at det unngås.
Jeg som amatør sparkler veggene i et helt rom på 20 kvadrat på noen timer og sliper samme rom med slipgiraffen på under en time. Dette er virkelig ingen stor sak for en erfaren maler.
Jeg har opplevd fagfolk som har klønet til betydelig verre. En lastebilsjåfør dumpet et helt lass jord rett over et epletre til tross for ekstremt tydelige instruksjoner om å være forsiktig med treet og skyldte deretter fra seg. To snekkere glemte å sette et oppbrett rundt skorsteinen med takpapp (oppdaget et år senere, ingen skader heldigvis), elektrikere har etterlatt ikke-fungerende uttak og en kortsluttet sikringsgruppe etc.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 innlegg
Jeg lurer mest på hvorfor man velger å gjøre det på den lange og mest kompliserte måten, når det finnes en hullsag som gjør at man slipper ekstraarbeid. Jeg som kunde betaler nå ekstra, samt at det er en risiko for at slik sparkling sprekker da det er vanlig sparkel som er brukt. Faktum er at dekkrammen ikke kommer til å dekke visse hull. Livet er ikke mer komplisert enn man gjør det, men vær så god å spekulere om mitt liv om du vilFinndjävel skrev:
visst blir det glappete fordi boksen sitter ikke fast. Det er nok å dra ut støvsugersnoren et par ganger med for mye kraft for at sparkel skal gå i smuler og havne nedenfor stikkontakten. Precis når støvsugingen var ferdig! Hva så, so what! Jeg ville meldt det uten tvil.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Tuller du?Lars48 skrev:
Hvis man ikke kan sparkle rundt den boksen uten at det sprekker, burde man ikke få gå nærmere sparkel og maling enn 100m. Så sørger man for at uttak/brytere sitter slik at det ikke glipper, ikke vanskelig heller.
Men arbeidet er klønete gjort, men medfører ingen større kostnader og absolutt ingen problemer utover ekstra arbeid.
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Ja, dosen sitter vel fortsatt skrudd så den vil jo ikke glippe.
Nei, jeg kan synes at dere bør sammenstille feilene og kreve rimelig avslag på den ekstra tid som normalt ikke kreves i visse momenter.
Nei, jeg kan synes at dere bør sammenstille feilene og kreve rimelig avslag på den ekstra tid som normalt ikke kreves i visse momenter.
Man bruker naturligvis riktig hullsag til riktig boks, alt annet er slurv, juks eller uvitenhet.
Jeg har tre forskjellige å velge mellom, T70 for apparatbokser, T80 for koblings- og takbokser, og så finnes det en spesialboks som jeg sjelden bruker, men den krever en mindre hullsag enn T70.
Disse hullsagene jeg har er 74mm, 84mm henholdsvis 68mm.
Og alle seriøse har i det minste de to første i verktøykassen og velger riktig.
Når de har gjort feil på den måten vil det ta ekstra tid uansett hva de gjør, dvs. sparkler eller bytter gipsplate etc.
Den tiden skal dere ikke behøve betale for, for de har bommet på en veldig grunnleggende ting, ingenting som kan skyldes noe annet.
Jeg har tre forskjellige å velge mellom, T70 for apparatbokser, T80 for koblings- og takbokser, og så finnes det en spesialboks som jeg sjelden bruker, men den krever en mindre hullsag enn T70.
Disse hullsagene jeg har er 74mm, 84mm henholdsvis 68mm.
Og alle seriøse har i det minste de to første i verktøykassen og velger riktig.
Når de har gjort feil på den måten vil det ta ekstra tid uansett hva de gjør, dvs. sparkler eller bytter gipsplate etc.
Den tiden skal dere ikke behøve betale for, for de har bommet på en veldig grunnleggende ting, ingenting som kan skyldes noe annet.
I mitt hus har jeg satt tapeter på veggene. På den måten synes det ikke at det er sparklet over skruehull og skjøter. Deretter satte jeg strømbrytere og stikkontakter over alle boksene, så ikke engang de synes. Til slutt, men ikke minst skrudde jeg fast boksene mine i underliggende trekonstruksjon i veggen, så de ikke faller ut når jeg trekker ut kontakten.
Kanskje et tips til alle amatører.
Kanskje et tips til alle amatører.
Jeg vil si at det er et grensetilfelle.
Om arbeidet skal gå unna noe så nær må man bruke en noe for stor hullsag. Så gjør man alltid, og noen ganger blir man tvunget til å skjære bort litt med tapetkniven i en kant dessuten. Eventuelle sprekker og utettheter dekkes jo av dekkplaten. Alle som har skrudd gips på fortjeneste vet dette.
I dette tilfellet synes jeg at de har brukt en litt større hullsag enn nødvendig, og det er jo feil, men prinsippet er helt riktig. Normalt pleier man å bruke 76 mm hullsag for de der boksene.
Om arbeidet skal gå unna noe så nær må man bruke en noe for stor hullsag. Så gjør man alltid, og noen ganger blir man tvunget til å skjære bort litt med tapetkniven i en kant dessuten. Eventuelle sprekker og utettheter dekkes jo av dekkplaten. Alle som har skrudd gips på fortjeneste vet dette.
I dette tilfellet synes jeg at de har brukt en litt større hullsag enn nødvendig, og det er jo feil, men prinsippet er helt riktig. Normalt pleier man å bruke 76 mm hullsag for de der boksene.
Sist redigert:
Er det bare hull bak så burde det være greit. Derimot, hadde det vært tre og sparklet festet både mot treet og mot gipsen, så hadde det vært gode anlegg for sprekker.robba5 skrev:
Ikke særlig pent utført av snekkeren. I stedet for å bruke en tusenlapp på riktig verktøy for formålet, må kunden betale ekstra arbeidstid for sparkling og oppretting av hullene. Ikke ok i min bok.
Begrunner man ikke timebetalingen med at den skal dekke verktøy og bil? Da burde man bruke pengene på det også.
Jo mindre verktøy man trenger desto billigere er man helt uavhengig av tidsforbruk. Lønnen kan nemlig forlates ubetalt, men ikke verktøykjøpene. Et av de mer minneverdige kranglene var da vi skulle flytte 20 kubikkmeter grus, og sjefen mente det var for dyrt med trillebårer, så alt skulle bæres i bøtter. En annen minneverdig krangel var da det ble ansett som billigere å stå og kappe store mengder veggstendere med baufil enn å skaffe en kapp- og gjærsag... og så hadde samme sjef frekkhet til å kreve ulønnet overtid fordi det gikk for sakte med mellomveggene. Billigste entreprenør er populær blant kundene og billigste entreprenør mangler per definisjon verktøy.