P Per Kronlid skrev:
Takk for svar! Jeg skal ta prøver for analyse. Jorden i krypkjelleren var fuktig. Jeg har gravd bort under halve. Vann har funnet veien inn via berget fra to hold. Men det har jeg utbedret. Antagelig er det ikke mye fuktskade i gulvbjelkelaget, men tilstrekkelig med fukt til å forårsake lukt fra pentaklorfenol. To andre eksperter har også vært her og kjent at det lukter typisk det. Vi har også hatt mugghund her som ikke indikerte mugg i nybygget, men ved en tidligere inngang i huset hvor det var gammel skjult betongtrapp direkte mot svillen. Det er utbedret med bytte av svill og knust trapp.
Bra, undersøk nøye før du går i noen sin “felle” og legger ned unødvendige penger.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ta inn flere fagmannmessige meninger. Anticimex kan ha rett. Men de foreslår "alltid" avfukter, som de selv selger. Her finnes medlemmer som har fått forslag om avfukter under grunnen, som var betongplate på mark...

Vi hadde naboer som før salg ble lurt til å sette inn avfukter i sin krypkjeller med betongbjelkelag...
Jeg heller nå mer mot å rive opp gulvet og bytte gulvbjelkelag. Skal ta prøve først. Så kanskje det blir ordentlig tetting av krypkjeller og installasjon av avfukter. Takk for input!

H hempularen skrev:
Ta inn flere fagmessige meninger. Anticimex kan ha rett. Men de foreslår "alltid" avfukter, som de selv selger. Her finnes medlemmer som har fått forslag om avfukter under grunnen, som var betongplate på mark...

Vi hadde naboer som før salg ble lurt til å sette inn avfukter i sin krypkjeller med betongdekke...
Helt enig..
Jeg lurer jo litt på alle som setter avfuktere både på loftet og i krypkjelleren.
Man må vel da stenge all lufttilførsel, ellers er det vel mest strømselskapene som tjener på en slik?
Så lenge man tilfører uteluft så kommer den vel til å jobbe hele tiden?
Og hvordan har det fungert uten avfukter i alle år før?

• Liker
Per Kronlid og 1 annen
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Håller med..
Jeg lurer jo litt på alle de som setter avfukter både på loft og i krypkjeller.
Man må vel da stenge all lufttilførsel, ellers er det vel mest strømselskapene som tjener på en slik?
Så lenge man tilfører uteluft så vil den vel jobbe hele tiden?
Og hvordan har det fungert uten avfukter i alle år tidligere?
Selv Anticimex sier akkurat det, altså at rommet må nøye tettes først. Ellers er det bortkastede penger.

Men hva i huset har endret seg slik at behovet for en avfukter finnes?

P Per Kronlid skrev:
Selv Anticimex sier akkurat det, nemlig at området må tettes grundig først. Ellers er det bortkastede penger.
Riktig, man må lukke ventilasjonen. Min krypkjeller steg med ca 4 grader bare på å lukke, og med avfukteren holder det nå ca 16-19 grader der, avhengig av årstiden. Dette gjør at jeg sparer oppvarmingskostnader om vinteren. Det er selvfølgelig ulike forutsetninger for alle hus. I mitt tilfelle er det ståhøyde i halve siden det er en sokkel.

Jeg vil anbefale å prøve å finne så mye av kilden som mulig og bytte ut det som kan utbyttes. Så med sorpsjonsavfukter vil det bli et lite undertrykk som gjør at lukten har vanskeligere for å vandre opp. Man kan også legge til en avtrekksvifte. Dette forutsetter at lukten kommer fra krypkjelleren. Ta noen prøver i forskjellige fryseposer og lukt etter noen timer. Jeg ba kollegene mine om hjelp siden jeg bor i huset og kanskje har lurt nesen. Til slutt sendte jeg uansett til et laboratorium.

Det kan også være slik at de brukte det som var tilgjengelig da de bygde, så noen bord kan være impregnert mens andre ikke er det.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Det som har endret seg er innstillingen. Man vil verken bo med fuktskader eller lukter som setter seg i absolutt alt.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Bra spørsmål. Det burde nå være mindre behov for avfukter siden jeg har klart å stoppe at vann kommer inn via fjell som delvis heller mot grunnmuren. Jeg har boret og sprengt fjell og laget kanal langs grunnmuren som leder bort vannet. Så dette problemet da jeg gravde bort jord ned til fjellet for veranda/uteplass.
Så bytte av gulvbjelkelag er nok det jeg bør gjøre. Men skal som sagt ta prøve først for å være sikker på at det er der lukten sitter.

Klimaendringer kan også være dråpen som fikk begeret til å renne over

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
A ati skrev:
Klimaendringer kan også være dråpen som fikk begeret til å renne over
Men er det så mye fuktigere i luften?
For markfukten bør jo dreneringen ta hånd om?
Om fukten når inn i grunnmuren så er jo det et problem å løse først....
Fra varmesynspunkt kan jeg forstå..

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Men er det så mye fuktigere i luften?
For markfuktigheten bør jo dreneringen ta seg av?
Hvis fukten når inn i grunnen så er jo det et problem å løse først...
Av varmesynspunkt kan jeg forstå..
Dels er det jo å rette opp dårlige konstruksjoner fra før, men så finnes det mange forskjellige grunner. Noen få kan være generasjonsskifte som ikke aksepterer lukten, oppgradert varmesystem (kanskje fyrte med olje etc som tørket ut), byttet til tettere vinduer/dører, tilleggsisolering mm som endret forutsetningene for grunnen.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Hvordan tetter man best i noen sprekker mellom svill og murt grunn? Jeg vil ha noe som ikke gjør at svillen råtner, og noe som ikke lukter fremover. Tips ønskes.

P Per Kronlid skrev:
Hvordan tetter man best i noen sprekker mellom svill og murt grunn? Jeg vil ha noe som ikke gjør at svillen råtner, og noe som ikke lukter fremover. Tips ønskes.
Litt sent svar. Vet ikke om du allerede er ferdig. Jeg tettet de gamle lukene for friskluft med fugeskum.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Hei. Jeg er interessert i å vite om Ozon behandling hjalp? Forklar gjerne så godt du kan.

Vi bor i et hus fra 72 med krypkjeller med imprignert syll. Huset har i alle år stått uten avfukter. Da vi kjøpte huset gjorde vi en omfattende renovering innvendig. Vi tok ikke bort syllen men renset grunnen, tetta, plastet og installerte Corroventa CTR 300TT2 med undertrykk. Utover det installerte vi FTX. Nå fester ikke lukten seg på klærne men jeg lurer som nevnt på om Ozon behandling hjelper ytterligere.

Hilsen
MIRRE

M MirsadRexhepi skrev:
Hei. Jeg er interessert i å vite om Ozon behandling hjalp? Forklar gjerne så godt du kan.

Vi bor i et hus fra 72 med krypkjeller med trykket syll. Huset har i alle år stått uten avfukter. Da vi kjøpte huset gjorde vi en omfattende renovering innvendig. Vi tok ikke bort syllen men renset kjelleren, tettet, plastet og installerte Corroventa CTR 300TT2 med undertrykk. I tillegg installerte vi FTX. Nå setter ikke lukten seg i klærne, men jeg lurer som nevnt på om Ozon behandling hjelper ytterligere.

Hilsen
MIRRE
Ozon hjelper for å fjerne overfladiske forurensninger og lukt.
Er det noe mer fundamentalt så vil lukten krype frem igjen etter en stund.

• Liker
MirsadRexhepi
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.