14.390 lest ·
44 svar
14k lest
44 svar
Er dette trykkimpregnert 70-tall?
Takk det er veldig verdifullt å høre! Jeg opplever også forskjellige lukter, akkurat som deg. Kjelleren har en jordaktig og sur lukt. Der holder jeg på å rive ut alt av oppreist og alt organisk. I huset og krypkjelleren lukter det sommerhytte, og den lukten relaterer jeg til trykkimpregnert. Så har vi asfaboarden som lukter litt mer industrielt, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg har tatt prøvebit og lagt i pose for å lukte på etter jobben når jeg har vært borte noen timer. Fokus ligger på sommerhyttekustrukten, og å rive ut alt i kjelleren. Fremover vil jeg fjerne asfaboarden i forbindelse med fasadbytte og da også bytte isolasjon. Men fasaden er i bra stand så det er ikke noe jeg stresser med.S Stugmannen skrev:jeg kan dele mine erfaringer fra renoveringen av vår gjestehytte som jeg så som en test før renoveringen av huset.
i gjestehytta rev jeg alt unntatt stommen. Plastmatten på gulvet luktet. Asfaboarden stank flere meter på tomten der jeg kastet den etter riving.
Gulvbjelkelaget og syllene var knallbrune av noen behandling. De beholdt jeg dog. Kjørte ozon etter det og ingenting luktet etter det, selv gulvbjelkelaget føltes mye friskere.
nå er det ferdig renovert siden et år tilbake og ingen lukt har kommet frem etter det. Føler meg ganske trygg på at det er løst nå.
i huset så er det litt forskjellige lukter når jeg river og jeg tror ikke at det er luktforurenset fra samme kilde. For eksempel vindpappen tror jeg er en del av årsaken til lukten i huset. Det jeg håper på mest er å finne en fuktskade i gulvet når jeg river som jeg kan utbedre i forbindelse med dette. Håper i det siste på å slippe å bytte all syll. Noen biter her og der regner jeg med.
en ting du kan prøve. Fremfor alt hvis du har sagflis i gulvet er å kjøre ozon i krypkjelleren typ en uke og samtidig kjøre på pax-viftene i huset. På den måten dras ozonet gjennom gulvet og mye av luktforurensingen i gulvbjelkelaget reduseres, men det er naturligvis ulikt hvor bra det kan fungere og man kan jo ikke heller oppholde seg i huset når ozonet går.
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Yes, begynn der og se. Har du plastet bakken i krypkjelleren?MekPappa skrev:
Takk det er veldig verdifullt å høre! Jeg opplever også forskjellige lukter akkurat som deg. Kjelleren har en jordlig og sur lukt. Der holder jeg på med å rive ut alt av paneler og alt organisk. I huset og krypkjelleren lukter det som en sommerhytte, og den lukten relaterer jeg til trykkimpregnert. Så har vi asfaboarden som lukter litt mer industrielt eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg har tatt en prøvebit og lagt den i en pose for å lukte på etter jobb når jeg har vært borte noen timer. Fokus ligger på sommerhyttelukten og å rive ut alt i kjelleren. Fremover vil jeg fjerne asfaboarden i forbindelse med fasadebytte og da også bytte isolasjon. Men fasaden er i god stand, så det er ingenting jeg stresser med.
Hvis du skal gjøre fasaden senere, anbefaler jeg også å bytte innsiden av veggene slik at smitten ikke sitter igjen der. Men bra å ta grunnlaget først og se hva som skjer.
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Bakken er plastet. Innsiden av veggene kommer jeg sannsynligvis ikke til å røre da jeg allerede har stått og bredsparklet og gjort i stand. På den annen side kjente jeg ingen lukt på veggene men derimot de gamle tapetene som jeg rev ned. Håper ikke å måtte gjøre det om igjen i alle fall.S Stugmannen skrev:
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Hvordan har det gått for deg?MekPappa skrev:
Jeg har fått bort lukten min helt. Det var i gulvet det satt. Fremfor alt i sponet og trossbunnen. Har byttet alt og da forsvant det.
Det går fremover. Jeg har byttet ut all isolasjon og også bjelkelaget i krypkjelleren. Når jeg rev ned så jeg 6 gulvbjelker som var malt med samme brune så jeg sendte analyse på svillen og på en brun gulvbjelke. Svillen var fri for pentaklorfenol men bjelkene inneholdt stoffet. Dette er 6 bjelker fra en utbygging gjort i ettertid (samtidig som uterommet). Så jeg har også byttet ut det materialet. Luktet er nesten helt borte men den setter seg ikke i klærne lenger. Skal også renovere uterommet fremover og kommer til å fortsette å kjøre ozon i omganger for å få bort fra det luktsmittede.S Stugmannen skrev:
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Phew! ja, det er ikke noe gøy arbeid men klart verdt det når det er over. Jeg slapp å bytte syllene men i prinsippet hele gulvbjelkelaget røyk. Deilig å høre at det ikke setter seg i klærne nå. det er det viktigste da kilden til luktens grunnproblem er borte. Det luktsmittede forsvinner jo etter hvert med litt små innsats (ozon, male mm). Rått jobba!MekPappa skrev:
Det går fremover. Jeg har byttet ut all isolering og også bjelkelaget i krypkjelleren. Da jeg rev ned, så jeg 6 gulvbjelker som var malt med samme brune så jeg sendte analyse på syll og på en brun gulvbjelke. Syllen var fri for pentaklorfenol men bjelkene inneholdt stoffet. Dette er 6 bjelker fra en utbygging gjort i etterkant (samtidig som uterommet). Så jeg har også byttet bort det materialet. Lukten er nesten helt borte men den setter seg ikke i klærne lenger. Skal også renovere uterommet fremover og vil fortsette å kjøre ozon i omganger for å få bort fra det luktsmittede.
her har du litt kule bilder fra arbeidet mitt når det var som jævligst

Sist redigert:
Takk! Ja det føles veldig godt. Alt tar sin lille stund med små barn dog men kommer nok snart legge opp en tråd på pågående renovering sånn at man kan få litt tips og triks under tiden. Jobben din så veldig mye større ut enn min, bra jobba! Kan tenke meg at det ble skikkelig bra til slutt. Bildene er fra jobben med bjelkene etter at trossbotten og isolasjon var revet. Alt ble gjort nedenfra da vi bodde i huset under tiden og nylagt parkett ovenfor.S Stugmannen skrev:Puh! ja, det er ikke noe gøy arbeid men klart verdt det når det er over. Jeg slapp å bytte syllene men i prinsippet hele gulvrammen røyk.
Godt å høre at det ikke setter seg i klærne nå. det er det viktigste da kilden til lukten grunnproblemet er borte. Den luktforurensede forsvinner jo etter hvert med litt små innsats (ozon, male mm). Råbra Jobbet!
her har du litt gode bilder fra mitt arbeid når det var som jævligst
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Fasiken så kult! Så jækla verdt jobben!MekPappa skrev:
Takk! Ja, det føles veldig bra. Alt tar sin lille stund med små barn, men vil nok snart legge opp en tråd på pågående renovering så man kan få litt tips og triks underveis. Jobben din så veldig mye større ut enn min, bra jobbet! Kan tenke meg at det ble skikkelig bra til slutt. Bildene er fra arbeidet med bjelkene etter at trossbotn og isoleringen var revet. Alt ble gjort nedenfra da vi bodde i huset under tiden og nylagt parkett ovenfor.
Virkelig verdt det! Har revet all isolasjon i hele kjelleren samtidig (med rupanel som innertak = slitsomt)... Så jeg benyttet anledningen til å legge om alle rør til varmesystemet så jeg skjuler det i bjelkelaget. Skal sette opp ny isolasjon der og gipsloft og spotter. Skal samtidig pigge opp platen på visse steder og så isolere og støpe inn gulvvarme er tanken. Men alt får som sagt ta sin tid med en 1-åring og en 4-åring.S Stugmannen skrev:
Takk for alle gode råd i denne tråden. Har samme problem med lukt i en utbygging fra 1950-tallet. Jeg har hatt Anticimex her som ga rådet om å sette inn en avfukter i krypkjelleren etter å ha gravd ut alt organisk (jord) som ligger på berget under huset. Og å tette sprekker mellom svill og steingrunn, og sette en tett luke for den "porten" jeg har laget i grunnen.MekPappa skrev:
Virkelig verdt det! Har revet all isolasjon i hele kjelleren samtidig (med rupanel som innertak = slitsomt)... Så jeg benyttet anledningen til å legge om alle rør til varmesystemet så jeg skjuler det i bjelkelaget. Skal sette opp ny isolasjon der og gipstak og spotter. Skal samtidig pigge opp plata på visse steder og så isolere og støpe inn gulvvarme er tanken. Men alt får som sagt ta sin tid med en 1-åring og en 4-åring.
Min lille tanke nå er hva jeg skal tette med så jeg ikke forårsaker råteskade på svillen. Jeg tar gjerne imot tips for dette.
Jeg har også vurdert å rive ut hele gulvet og legge nye gulvbjelker osv. Men det er jo mye arbeid med det.
Har du fastslått at all duft virkelig kommer fra grunnen inn i huset? Finnes fuktskade i gulvbjelkelaget?P Per Kronlid skrev:Takk for alle gode råd i denne tråden. Har samme problem med lukt i en utbygging fra 1950-tallet. Jeg har hatt Anticimex her som har gitt rådet om å sette inn en avfukter i krypkjelleren etter å ha gravd ut alt organisk (jord) som ligger på berget under huset. Og å tette sprekker mellom syll og steingrunn, og sette en tett luke for den "port" jeg har laget i grunnen.
Min lille fundering nå er hva jeg skal tette med så jeg ikke forårsaker råteskade på syllen. Jeg tar imot tips for dette med takk.
Jeg har også fundert på å rive ut hele gulvet og legge nye gulvbjelker osv. Men det er jo mye jobb med det.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Ta inn flere fagkyndige meninger. Anticimex kan ha rett. Men de foreslår "alltid" avfuktere, som de selv selger. Her finnes det medlemmer som har fått forslag om avfuktere under grunnen, som var betongplate på mark...P Per Kronlid skrev:Takk for alle gode råd i denne tråden. Har samme problem med lukt i en utvidelse fra 1950-tallet. Jeg har hatt Anticimex her som har gitt rådet å sette inn en avfukter i krypkjelleren etter å ha gravd ut alt organisk materiale (jord) som ligger på fjellet under huset. Og å tette sprekker mellom svill og steingrunn, og sette en tett luke for den "porten" jeg har laget i grunnen.
Min lille fundering nå er hva jeg skal tette med så jeg ikke forårsaker råteskade på svillen. Jeg tar imot tips om dette med stor takk.
Jeg har også vurdert å rive ut hele gulvet og legge nye gulvbjelker osv. Men det er jo mye arbeid med det.
Vi hadde naboer som før et salg ble lurt til å sette inn avfukter i sin krypkjeller med betongdekke...
Takk for svar! Jeg skal ta prøve for analyse. Jorden i krypkjelleren var fuktig. Jeg har gravd bort under halve. Vann har funnet veien inn via fjellet fra to hold. Men det har jeg utbedret. Antageligvis er det ikke mye fuktskade i gulvbjelkelaget, men tilstrekkelig med fukt for å forårsake lukt fra pentaklorfenol. To andre eksperter har også vært her og kjent at det lukter typisk det. Vi har også hatt mugghund her som ikke indikerte mugg i tilbygget, men ved en tidligere inngang i huset hvor det var en gammel skjult betongtrapp direkte mot svillen. Det er utbedret med bytte av svill og knust trapp.Jonatan79 skrev: