Hei,
Vi har flyttet inn i et hus og erfart at det er en lukt som setter seg i klær mm og har kommet fram til at det må være forårsaket av pentaklorfenol eller kloranisoler. Det er en 70-tallsvilla med halv kjeller og halv krypkjeller (suttereng). I krypkjelleren finnes det trykkimpregnerte lekter som hindrer masonittplatene fra å svikte. Jeg vet ikke hvilke av plankene som er impregnert, men jeg synes jeg kan merke at de mørkebrune plankene lukter sterkere enn de med "tre-farge".

Nå når vi har montert sorpsjonsavfukter så har jeg tettet ventilene i rommet. Da kunne jeg se inn under uterommet og ser at de kraftige bjelkene er brune mens resten er trefarget. Kunne disse bjelkene være impregnert og forårsake lukt? Kan man se det med det blotte øyet?

Så har jeg tatt en titt på svillen som ser trefarget ut. Jeg er livredd for at den skulle være trykkimpregnert og forårsake lukten da det er dyrt og besværlig å bytte den ut.

Er det noen som kan se på bildene om det ser ut til å være trykt svill og om bjelken (den brune) under uterommet ser trykt ut?

Å bytte ut lekt, masonitt og isolering i krypkjeller samt bjelkelag i uterom føles betydelig mye enklere å utføre enn en ren svillbytte.

• Brune og naturlig trefargede bjelker i et krypkjellerrom, hvoriblant hvite flekker kan sees. Bjelker hviler på en betongblokk.
  • Bilde av en gammel bygningsstruktur med eksponert treverk og slitt isolasjonsmateriale, i en krypkjeller eller lignende rom.
  • Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Kan nok ikke hjelpe til spesifikt, men er interessant å følge.
Rent generelt burde jo ikke virke som sitter "i luften" lukte mest, uten det er vel de som er utsatt for fukt (ligger mot mark eller innstøpt i eller rett oppå grunn = syll) som kan lukte har jeg fått for meg ?

De andre burde dels ha mistet lukten gjennom årene, og iom at de ikke bør være fuktutsatt burde de ikke slippe så mye lukt heller vel?

• Liker
Per Kronlid og 1 annen
  • Laddar…
Sørg for at det er ordentlig tettet til krypkjelleren fra huset. Alle kabel- og rørgjennomføringer må være nøye tettet. Hvilket år er huset bygd? Hvilket ventilasjonssystem?

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan nok ikke hjelpe til spesifikt, men er interessant å følge.
Rent generelt burde jo ikke treverk som sitter "i lufta" lukte mest, men det er vel de som er utsatt for fukt (ligger mot mark eller inngyte i eller rett oppå grunn = syll) som kan lukte har jeg fått for meg?

De andre burde dels ha mistet lukten gjennom årene, og i og med at de ikke bør være fuktutsatte burde de ikke slippe så mye lukt heller vel?
J Josth skrev:
Sørg for at det er ordentlig tettet til krypkjeller fra huset. Alle kabel- og rørgjennomføringer må være nøye tettet. Hvilket år er huset bygget? Hvilket ventilasjonssystem?
Ja å tette og tørke ut er et bra første steg, men om bjelkene i uterommet inneholder trykt treverk med kloranisoler så bytter jeg heller ut det. Det samme med krypkjelleren. Jeg vil dog ikke bytte ut hele krypkjelleren om bunnsvillen skulle vise seg å ha samme problem (ugjort arbeid siden det luktsmitter alt). Det er bygget 1973 med naturlig ventilasjon og pax-vifte i begge bad og i vaskerommet. Vaskerommet og det ene badet er i kjelleren.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Lektet ser vel ikke ut til å være trykt virke, bjelkene ser derimot mistenkelige ut. Har du mulighet til å ta et bilde med ordentlig belysning?

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Hvordan ser veggkonstruksjonen ut, hvilken type isolasjon, plast i veggene?

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
A ati skrev:
Lektene ser vel ikke ut til å være trykkimpregnerte, bærbjelkene derimot virker mistenkelige. Har du mulighet til å ta et bilde med ordentlig belysning?
Lektene i krypkjelleren vises ikke på bildet. Jeg var nok uklar der. Lektene i krypkjelleren har samme brune farge som bærbjelkene på bildet under uterommet. Vanskelig å få til bedre bilde gjennom det lille hullet. Men kunne tatt bilde av krypkjelleren.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvordan ser veggkonstruksjonen ut, hvilken type isolasjon, plast i vegger?
Så vidt jeg har kunnet se er det mineralull, det er trolig asfaboard før fasaden som delvis er metallplater og delvis trepanel.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa Rasmus10 skrev:
Hva jeg kan se er det mineralull, det er trolig asfaboard før fasaden som er delvis i metall, delvis i trepanel.
Fuktig asfaboard kan avgi slik lukt. Hadde dette problemet i vår gjestehytte fra 70-tallet. Rev asfaboarden, og lukten forsvant.
Det pleier ofte å skje når det ikke er luftspalte mellom boarden og fasaden på disse eldre husene.
Så kan lukten din skyldes noe annet, men vil likevel forsøke å få løs en prøvebit om mulig.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Fuktig asfaboard kan avgi slik lukt. Hadde dette problemet i vår gjestehytte fra 70-tallet. Rev asfaboarden og lukten forsvant. Pleier oftest skje når det ikke er luftesjakt mellom boarden og fasaden på disse eldre husene. Så kan lukten din skyldes noe annet, men ville likevel forsøkt å få løs en prøvebit om mulig.
Ja, jeg er med deg på den fronten. Synes jeg kjenner en lukt fra asfaboarden når solen varmer etter at det har vært kaldt og fuktig (for en måned siden da vinteren forsvant herfra). Det er dog en annen lukt og ikke den typiske hyttelukten som fester seg i klærne mine. Der er jeg nok ganske overbevist om at det handler om pentaklorfenol etter all forskningen jeg har gjort siden jeg oppdaget lukten. Jeg kjenner også den lukten veldig tydelig på visse "plank" i kryprommet.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa Rasmus10 skrev:
Ja, jeg er med deg på den fronten. Synes jeg kjenner en lukt fra asfalttakpapp når solen varmer etter at det har vært kaldt og fuktig (for en måned siden når vinteren forsvant herfra). Det er imidlertid en annen lukt og ikke den typiske hyttelukten som setter seg i klærne mine. Der er jeg nok ganske overbevist om at det handler om pentaklorfenol etter all forskningen jeg har gjort siden jeg oppdaget lukten. Jeg kjenner også den lukten veldig tydelig på visse "stokker" i kryprommet.
Vår board luktet for så vidt akkurat så, men kan jo være forskjellig.
Har samme problemet som deg i huset og skal nå rive all gulv inkl gulvbjelker. Får se hvordan det blir med svillen. Synes ikke den lukter, dog. Kommer likevel til å bytte deler av den hvis den har tatt skade et sted (råte). Er ikke cuprinol/klorfenol grønn og ikke brun? Det er hva jeg har hørt, men ikke sikker.
I stedet for planker til gulvbjelkene så kommer jeg til å legge fibersementplater og tette alle kanter/skjøter ordentlig slik at det er så tett som mulig opp til huset fra kryprommet.
Regner med en ukes arbeid for dette samt 60kkr i materialkostnader, men da får vi et skikkelig fint 1-stavs eikeparkett inkludert i dette.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Vår board luktet riktignok nøyaktig slik, men det kan jo være forskjellig.
Har samme problem som deg i huset og skal nå rive alt gulv inkludert trossbotn. Får se hvordan det blir med svillen. Synes ikke den lukter, dog. Kommer derimot til å bytte deler av den hvis den har tatt skade et sted (råte). Er ikke cuprinol/klorfenol grønn og ikke brun? Det er hva jeg har hørt, men ikke sikker.
I stedet for bord til trossbotn, kommer jeg til å legge fibercementplater samt fuge alle kanter/skjøter ordentlig slik at det er så tett som mulig opp til huset fra krypkjelleren.
Regner med en ukes arbeid for dette samt 60kkr i materialkostnader, men da får vi et skikkelig fint 1-stavs eikeparkett inkludert i dette.
Okei godt å ha noen å diskutere med som går gjennom det samme, selv om det er trist at flere må leve med dette problemet. Skal du bytte bjelkelaget? Pentaklorfenol fantes i flere forskjellige produkter og til og med i maling for fasademaleri på den tiden, så det kan ha hvilken som helst farge. Den som het cupri grønn var grønn fra begynnelsen, men etter noen år forsvant fargen, men klorfenolene hadde da trengt inn i treverket. Derfor virker den eneste måten å være 100% sikker på å få vite dette via laboratorieanalyse. Jeg håpet med tråden at noen kanskje hadde støtt på dette mye og kunne si at det brune definitivt var et vanlig produkt på den tiden. Da hadde jeg kunnet anta at man bare hadde brukt ett fabrikat når man bygde og dermed bare byttet ut alt brunt. Det virker derimot som at jeg må sende en prøve av svillen. Dyrt, men enda dyrere å gjøre dobbeltarbeid hvis alt nytt materiale skal luktsmitte med tiden.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Okei, godt å ha noen å vende seg til som går gjennom det samme, selv om det er trist at flere må leve med dette problemet. Skal du bytte bjelkelaget? Pentaklorfenol fantes i flere forskjellige produkter og til og med i maling for fasademaling på den tiden, så det kan ha hvilken som helst farge. Den som het cupri grønn var grønn fra begynnelsen, men etter noen år forsvant fargen, men klorfenolene hadde da trengt inn i treet. Derfor virker den eneste måten å med 100% sikkerhet få vite det på via laboratorieanalyse. Jeg håpet med tråden at noen kanskje hadde støtt på dette mye og kunne si at det brune definitivt var et vanlig produkt på den tiden. Da hadde jeg kunnet anta at man bare hadde brukt ett fabrikat når man bygde og dermed kun byttet ut alt brunt. Det ser imidlertid ut som jeg må sende prøver på svillen. Dyrt, men enda dyrere å gjøre dobbeltarbeid om alt nytt materiale skal luktsmittes med tiden.
Ja, det er helt jævlig. Jeg har ingen planer om å bytte bjelkelaget, men vet ikke hvordan det ser ut før jeg har åpnet opp. Jeg har revet alle vegger og tak på innsiden også og bytter all isolasjon i hele huset. Slik jeg forstår det når jeg har lest om dette, var cuprinol brun i et veldig tidlig stadium, da var den blandet med tjære. Senere var den grønn omtrent på den tiden våre hus ble bygget, men det beste, som du sier, er jo å levere til labb for testing.

Kan også legge til at det er mye som lukter når jeg river. Den svarte vindtettingen i ytterveggene, som virker oljebasert, lukter ikke særlig godt, for eksempel. Linet som er brukt som drevgarn rundt vinduene har den for huset karakteristiske lukten x 10.

Sist redigert:
  • Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Ja, det er et jævla skit. Jeg har ingen planer om å bytte bjelkelaget men vet ikke hvordan det ser ut før jeg har åpnet opp. Jeg har revet alle vegger og tak på innsiden også bytter jeg all isolasjon i hele huset. Som jeg forstår det når jeg har lest på så var cuprinol brun på et veldig tidlig stadium og da var den blandet med tjære. Senere var den grønn omtrent under den tiden våre hus er bygd, men det beste som du sier er jo å levere til labb for test.

Kan også legge til at det er mye som lukter når jeg river. Den svarte vindsperren i ytterveggene som virker oljebasert lukter ikke særlig godt f.eks. Linet som er brukt som tetning rundt vinduene har den for huset karakteristiske lukten x 10.
Det føles som at mye blir luktforurenset skikkelig grundig... Hadde vært så fornøyd med huskjøpet om ikke denne lukten satte panikken i meg. Jeg har kjørt ozonrengjøring så snart jeg merket lukten og det funker jo midlertidig men den kommer tilbake etter en stund. Jeg håper å kunne mildne lukten etter bytte av impregnert materiale ved hjelp av ozon. Slik at jeg slipper å bytte absolutt alt. Jeg har lest at etter man har sanert bort materialet, kan man kjøre ozonmaskin og luftfukter i ett rom av gangen samtidig for deretter å kjøre ozonmaskin og avfukter i samme rom. På den måten kan det lettere trenge inn i luktforurenset materiale slik jeg forstår det.

• Liker
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Det føles som at mye luktsmitte er skikkelig ordentlig... Hadde vært så fornøyd med huskjøpet om ikke denne lukten skapte panikk i meg. Jeg har kjørt ozonrengjøring så snart jeg merket lukten og det fungerer jo midlertidig men det kommer tilbake etter en stund. Jeg håper å kunne mildre lukten etter bytte av impregnert materiale ved hjelp av ozon. Slik at jeg slipper å bytte alt. Jeg har lest at etter man har sanert bort materialet så kan man kjøre ozonmaskin og luftfukter i ett rom om gangen samtidig for så å kjøre ozonmaskin og avfukter i det samme rommet. På den måten kan det lettere trenge inn i luktsmittet materiale slik jeg forstår det.
jeg kan dele mine erfaringer fra renoveringen av vår gjestehytte som jeg så som en test foran renoveringen av huset.

i gjestehytta rev jeg alt uten stommen. Der luktet plastmatta på gulvet. Asfaboarden stinket flere meter på tomten der jeg hadde kastet den etter riving.
Gulvbjelkelaget og sviller var knallbrune av noen behandling. De beholdt jeg dog. Kjørte ozon etter det og ingenting luktet etter det også gulvbjelkelaget føltes mye friskere.
nå er det ferdig renovert siden ett år tilbake og ingen lukt har dukket opp etter det. Føler meg rimelig trygg på at det er løst nå.

i huset så er det litt forskjellige lukter når jeg river og jeg tror ikke at det er luktsmittet fra samme kilde. For eksempel vindsperre tror jeg er en del av årsaken til lukten i huset. Det jeg håper på mest er å finne en fuktskade i gulvet når jeg river som jeg kan utbedre i forbindelse med dette. Håper til det siste på å slippe å bytte all svill. Noen biter her og der regner jeg med.
en ting du kan prøve. Fremfor alt om du har sagflis i gulvet er å kjøre ozon i krypkjelleren omtrent en uke og samtidig slå på paxviftene i huset. På den måten trekkes ozonet gjennom gulvet og mye av luktsmitten i gulvbjelkelaget reduseres men det er naturligvis forskjellige hvor godt det kan fungere og man kan jo heller ikke oppholde seg i huset når ozonet er i gang.

• Liker
Robris og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.