Jeg holder på å bygge et hønsehus. Når jeg hadde gjort ferdig gulv, tak og litt til, sier en venn "de der plankene kan du ikke bruke i et hønsehus, det er trykkimpregnert".

Nå til spørsmålet, er det virkelig det?

I vår kjeller har vi et rom som tidligere var en bar, med masonittplater på veggene. Bak dem satt disse grønne plankene som rammer på vegger og tak, med isolerende isopor imellom. Bak det var betongveggen.

Ville det ikke vært et merkelig sted å sette trykkimpregnert på? Den eneste fukten som finnes i kjelleren kunne jo ha vært litt fukt, ellers er det jo helt tørt.

Det som også taler imot, er at de sikkert ble montert opp når huset ble bygget på 60-tallet. Hva jeg har sett så er trykkimpregnert bare grønt når det er nytt, men deretter får det sin vanlige trefarge. Disse er jo skarpt grønne.

Men det som taler for er, om det ikke er trykkimpregnert, hvorfor er de da grønne? :/

Takknemlig for hjelp :)

• Grønne treplanker i taket på et byggeprosjekt, mulig trykkimpregnerte. Panelet er en del av et underkonstruksjon i et uferdig interiør.
  • Grønt og brunstripet treverk, muligens trykkimpregnert, brukt i bygging av et tak i et uferdig hønsehusprosjekt.
  • Et halvferdig hønsehus med grønne planker og bobleplast på gulvet, omgitt av trær og gress.
Gammelt virke strøket med Cuprinol? Er det fra 60-tallet er det tvilsomt at det er trykkimpregnert, men ta meg ikke på ordet 100%.

A anderslofwall skrev:
Gammelt treverk strøket med Cuprinol? Er det fra 60-tallet er det tvilsomt at det er trykkimpregnert, men ta meg ikke på ordet 100%.
Det kunne det være. Kan forklare hvorfor det er så tydelig grønt.

Absolutt, jeg tar imot alle gjetninger og vurderinger jeg kan!

S
Du kan bruke trykkimpregnert tre i et hønsehus.

• Liker
Ryttarnn
  • Laddar…
S BTR skrev:
Du kan bruke trykkimpregnert tre i et hønsehus.
Dagens trykkimpregnerte treverk hadde ikke vært noe problem, men det som ble trykket fra 60-tallet kan inneholde arsenikk og alt mulig.

Hønsehus pleier å være vanskelig å få ventilasjon i, og det er på bare 4 m2, så hvis treverket avgir negative stoffer ville det vært dårlig.

Takk for svar, men spørsmålet gjelder hvorvidt det er trykkimpregnert eller ei.

P peter.linkan skrev:
Det skulle det kunna vara. Kan förklara varför det är så tydelig grønt.

Absolut, jeg tar imot alle gjetninger og vurderinger jeg kan!
Ja, nettopp at det er så kraftig grønt fortsatt tyder på en eller annen form for kobberinnblandet overflatebehandling mot råte, typen Cuprinol, som ikke var så uvanlig på den tiden. Men som sagt, tør ikke å avskrive trykkimpregnert helt da 60-tallet vel er perioden hvor trykkimpregnert så smått begynte å komme, om enn ikke i noen særlig grad?
Jeg tror fortsatt Cuprinol eller lignende men under devisen ”better safe than sorry” kanskje det er på tide å bytte ut mot annet trevirke for ens egen sinnsro? Med mindre noen her utvetydig kan bekrefte Cuprinol?

• Liker
peter.linkan
  • Laddar…
Oppdatering: jeg fant en ekstrabit og sjekket på baksiden - det er noe som er malt på. Ikke trykket. Fantastisk :D

• En trebord med maling på overflaten, plassert på et rødt mursteinsgulv.
  • Et nærbilde av en trekantet trebit med malt overflate, holdt i hånden på et gulv med rødbrune fliser.
Gøtt å høre! Lykke til med resten av hønsehuset!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.