Hei,
Fortell gjerne hva som er dårlig med produktet. Antagelig er den for bra til å være sann, men det ville vært bra å vite nøyaktig hva som ikke er bra med den.
For oss som overisolerer, ville det vært en drøm med så tynn isolasjon hvis det fungerte. Tenk hvor mange kvadratmeter som ville blitt frigjort. Vi har en byggeflate på 121 kvm, men boarealet i første etasje blir bare 106 kvm.
Det er riktignok pent med dype vindusåpninger, men det hadde vært enda morsommere med mer plass.
mvh David
Fortell gjerne hva som er dårlig med produktet. Antagelig er den for bra til å være sann, men det ville vært bra å vite nøyaktig hva som ikke er bra med den.
For oss som overisolerer, ville det vært en drøm med så tynn isolasjon hvis det fungerte. Tenk hvor mange kvadratmeter som ville blitt frigjort. Vi har en byggeflate på 121 kvm, men boarealet i første etasje blir bare 106 kvm.
Det er riktignok pent med dype vindusåpninger, men det hadde vært enda morsommere med mer plass.
mvh David
Ujujuj, jeg trodde det var ganske selvfølgelig...
Men hvis man bruker sunn fornuft da:
Man tar aluminiumsfolie+liggeunderlag+aluminiumsfolie(
) og så snakker man om "isolans" i stedet for U-verdi som sies å være "misvisende".
Kall meg tørrpinn og bakstreversk, men jeg tror at det er nonsens. Legg merke til TROR. Jeg har aldri sett produktet. Og aldri hørt om det før nå. Men jeg kan aldri tro at det har noe å gjøre i norske tak. vegger og gulv som skal sloss med opptil eller over 30 minusgrader måneder i strekk.
Det eneste produktet jeg tror kan slå ut tykke, tradisjonelle materialer fremover er Aerogel - hvis man får ned produksjonskostnadene.
http://stardust.jpl.nasa.gov/photo/aerogel.html
Men hvis man bruker sunn fornuft da:
Man tar aluminiumsfolie+liggeunderlag+aluminiumsfolie(
Kall meg tørrpinn og bakstreversk, men jeg tror at det er nonsens. Legg merke til TROR. Jeg har aldri sett produktet. Og aldri hørt om det før nå. Men jeg kan aldri tro at det har noe å gjøre i norske tak. vegger og gulv som skal sloss med opptil eller over 30 minusgrader måneder i strekk.
Det eneste produktet jeg tror kan slå ut tykke, tradisjonelle materialer fremover er Aerogel - hvis man får ned produksjonskostnadene.
http://stardust.jpl.nasa.gov/photo/aerogel.html
Jeg er også skeptisk, men ville gjerne høre konkrete argumenter hvorfor det ikke fungerer fra folk som kan isolasjon bedre enn jeg.
Sunn fornuft ser jeg nok ikke som et direkte konkret argument, derimot kjøper jeg ditt argument om "Isolans".
mvh
David
Sunn fornuft ser jeg nok ikke som et direkte konkret argument, derimot kjøper jeg ditt argument om "Isolans".
mvh
David
Jo er også litt skeptisk. Har sett prøver av materialet. Det er tydeligvis noen som skal prøve å markedsføre det i Sverige.
Aluminium med plast på innsiden, med luft på begge sider og en tynn myk frigo/cellplast i midten.
Men hvor aldringsbestandig er det, det kanskje tørker og smuldrer opp. Hva er resultat ved gransking sammenlignet mot "vanlig" isolering.
Aluminium med plast på innsiden, med luft på begge sider og en tynn myk frigo/cellplast i midten.
Men hvor aldringsbestandig er det, det kanskje tørker og smuldrer opp. Hva er resultat ved gransking sammenlignet mot "vanlig" isolering.
Titter man på den tekniske beskrivelsen så ser man at varmeledningsevnen er 0,004, altså 10 ganger bedre enn normale isolasjonsmaterialer som f.eks. mineralull. Trolig er dette en slags spesialmateriale som en gang ble utviklet for spesielle formål, kanskje romfart/ubåt/eller lignende trange rom. Jeg tror det er vanskelig å bare finne på en varmeledningsevne, det er jo lett å kontrollere på et prøvingsinstitutt, så trolig stemmer opplysningene faktisk.
Materialet bruker seg av vakuumteknikk, (har ingen aning om hvordan
) og det innebærer at skulle materialet gå i stykker så mistes superisoleringen. Da blir varmeledningsevne 0,02, noe som også er veldig bra, men ikke SÅ fantastisk.
Det burde være dyrt...eller...?
Materialet bruker seg av vakuumteknikk, (har ingen aning om hvordan
Det burde være dyrt...eller...?
Klikk her for å svare