raddforasbest skrev:
Men når man støvsuger så høres maskinen mest ut? hvis man bare lytter ved selve innsugingen på slangen så høres det ikke ekstremt mye ut?...
Kanskje du skulle lytte "der bak" på støvsugeren, der utblåset sitter i stedet.
Men pass på så du ikke puster inn noen støvrester ;)

Og du, det der med "Kalles Asbest" var ikke morsomt, bare dumt.
Oppfører du deg like tåpelig når du snakker med din psykiater?

R
Hvaå ikke morsomt, var jo helfräsigt synes du ikke det apan?
Jeg synes dere er veldig, veldig negative.. blir så klart ikke glad av hva dere påstår, da det innebærer et lydfylt miljø.

Men hvordan forklarer du at denne demperen eksisterer? http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/480-ljuddampare-stl-125-60cm.html
For om det eneste som hjelper mot lyd i luftkanaler er redusert luftstrøm burde den maskinen være som å selge småstein.. redusere luftstrømmen kan man gjøre ved å teipe for hullet.

Det er ikke luftstrømmen du skal senke, men lufthastigheten. Det gjør du ved å øke arealet som jeg skrev i din andre tråd.

Når det gjelder vanlige kanallyddempere som du lenker til, demper de greit i høye frekvenser, men dårlig i lave frekvenser. De vektede støynivåene som ofte er angitt på maskiner, sier egentlig ikke så mye, men er mer en pekepinn. Det som er interessant, er hvor mye støy maskinen avgir ved ulike frekvensbånd. For å fullt ut kunne vurdere hva som kreves for å oppnå en gitt lyddemping, må anlegget måles opp, enten ute i felt eller i laboratorium.

Hvis du er allergisk og/eller bekymret for emisjoner og partikler, kan det være greit å vite at vanlige kanaldempere inneholder steinull. Jeg forklarte i din andre tråd et alternativ løsning. Skumplast er ineffektivt når det gjelder lydisolering p.g.a. sin lave densitet.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
raddforasbest skrev:
Hva mener du med ikke morsomt, det var jo kjempekult, synes du ikke det apan?...
Jo visst, kjempemorsomt :p

Du skal få en liten regneoppgave. Bra å ha noe å sysle med i stedet for å ligge søvnløs og bekymre seg.

Vil man helt unngå lyd skal man helst ikke gå over 3m/s hvilket du klarer med 160
Sitat fra Bygga Hus
http://www.byggahus.se/forum/ventil...-tyst-ventilation.html?perpage=15#post1105998

Ta nå og regn ut lufthastigheten i din apparat, og sammenlign med ovenstående verdi.
Det er altså ikke strømmens størrelse som avgjør hvor mye det høres (suser p.g.a. turbulens), men lufthastigheten.

Teiper du for hullene, så øker du nok snarere lufthastigheten, og dermed susen.
Men at så viftemotoren i seg selv høres mer ved høyere hastighet er vel selvklart.

God natt, og ikke glem åndedrettsvernet ;)

raddforasbest skrev:
Hva mener du med ikke morsomt, det var jo kjempekult synes du ikke det apan?
Jeg synes dere er veldig, veldig negative.. blir så klart ikke glad av det dere påstår, da det innebærer et støyende miljø.

Men hvordan forklarer du at denne demperen eksisterer? [lenke]
For hvis det eneste som hjelper mot lyd i luftkanaler er redusert luftstrøm, burde den maskinen være som å selge småstein.. redusere luftstrømmen kan man gjøre ved å tape igjen hullet.

Les hva som står.

<< Rett lydfanger med 50mm steinullsfylling >>
Se deretter på noen episoder av Arge snickarn når det mangler vinduskarmer.

Protte

raddforasbest skrev:
[lenke]

Hadde tenkt å gjøre min luftrenser lydløs og første steget er å kjøpe meg en slik plate [lenke]
og teipe på med dobbeltsidig tape, da det er aluminium, foreslå ellers et godt lim.

Mitt spørsmål er OM DET ER FARLIG, altså giftig å puste inn, si at man står og sager i det og får i seg MASSE støv.
Jeg kommer til å ha det på en maskin og dermed vil vibrasjonene skape slitasje i viss grad.

Vil ikke bli overrasket etter jeg startet prosjektet så jeg spør nå isteden.

OG så lurer jeg på om det går an å sage/skjære i det, da jeg må gjøre det for å få det til å passe, det finnes håndtak og annet på luftrenseren,
Hei

Det er i prinsipp ufarlig for deg! De evt. partiklene som du får i deg er så få at du kommer ikke ta noen skade av det. Så videre du ikke skal håndtere flere tonn av stoffet? Du får i deg mer usunne stoffer bare ved å ta en runde ute eller om du spiser frukt fra ICA.

//Calle

O
Skjønt at TS bare er redd for asbest, for ellers så ville han ikke engang kunne gå ut... der finnes det enda farligere ting i luften... ;)
I dag dreper ikke asbest så mye, i dag er det andre ting som dreper...

Men hypokondri er en alvorlig sykdom....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.