5.329 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
Er dette materialet helseskadelig (skumplast til lydisolering)?
Side 1 av 2
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv
Hadde tenkt å gjøre min luftrenser lydløs og første steg er å kjøpe meg en slik plate http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv
og teipe på med dobbeltsidig tape, da det er aluminium, foreslå ellers et bra lim.
Min spørsmål er OM DET ER FARLIG, altså giftig å puste inn, si at man står og sager i det og får i seg MASSE støv.
Jeg kommer til å ha det på en maskin og dermed vil vibrasjonene skape slitasje i viss grad.
Vil ikke bli overrasket etter jeg har begynt prosjektet så jeg spør nå i stedet.
OG så lurer jeg på om det er mulig å sage/skjære i det, da jeg må gjøre det for å få det til å passe, det finnes håndtak og annet på luftrenseren.
Hadde tenkt å gjøre min luftrenser lydløs og første steg er å kjøpe meg en slik plate http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv
og teipe på med dobbeltsidig tape, da det er aluminium, foreslå ellers et bra lim.
Min spørsmål er OM DET ER FARLIG, altså giftig å puste inn, si at man står og sager i det og får i seg MASSE støv.
Jeg kommer til å ha det på en maskin og dermed vil vibrasjonene skape slitasje i viss grad.
Vil ikke bli overrasket etter jeg har begynt prosjektet så jeg spør nå i stedet.
OG så lurer jeg på om det er mulig å sage/skjære i det, da jeg må gjøre det for å få det til å passe, det finnes håndtak og annet på luftrenseren.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
A) Det der er et produkt å bruke i biler, ikke i boliger.
B) Din “luftrenser” vil ikke bli lydløs. Lyden kommer med den utblåste luften.
C) Spør Mekonomen.
D) Det er skumplast. Man skjærer det med kniv, f.eks. en brødkniv.
E) Har du ikke filtrert bort alt asbeststøv ennå?
Og til slutt, litt OT
F) Be moderator låse denne tråden også før du får flere svar som gjør deg opprørt
B) Din “luftrenser” vil ikke bli lydløs. Lyden kommer med den utblåste luften.
C) Spør Mekonomen.
Og til slutt, litt OT
F) Be moderator låse denne tråden også før du får flere svar som gjør deg opprørt
Asbestfibrene er nok borte, har renset hele huset, mer asbest kommer dog hele tiden inn. kan fortelle at en vanlig lunge har 10.000-10.000.00 for hvert gram lungevev ved obduksjon.
MEN nå tuller jeg litt, det finnes dog andre ting i luften som ikke burde være der.
Mitt mål er å kunne ha på den døgnet rundt uten å bli forstyrret. På høyeste innstilling lager den 65 desibel.
Min luftrenser kommer ikke til å bli lydløs, det vet jeg og det har blitt påpekt i min andre tråd. Dette er et skritt på veien.. som jeg skriver.
Den eneste tingen du sa som jeg føler er litt produktiv er den første. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke den innendørs men i en bil?? Påstår du at det er farlig eller hva da?
A) Det der er et produkt å bruke i biler, ikke i hjem.
B) Din "luftrenser" kommer ikke til å bli lydløs. Lyden kommer med den utblåste luften.
C) Spør Mekonomen.
Og til slutt, litt OT
F) Be moderator låse denne tråden også før du får flere svar som gjør deg oppbrakt.
MEN nå tuller jeg litt, det finnes dog andre ting i luften som ikke burde være der.
Mitt mål er å kunne ha på den døgnet rundt uten å bli forstyrret. På høyeste innstilling lager den 65 desibel.
Min luftrenser kommer ikke til å bli lydløs, det vet jeg og det har blitt påpekt i min andre tråd. Dette er et skritt på veien.. som jeg skriver.
Den eneste tingen du sa som jeg føler er litt produktiv er den første. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruke den innendørs men i en bil?? Påstår du at det er farlig eller hva da?
A) Det der er et produkt å bruke i biler, ikke i hjem.
B) Din "luftrenser" kommer ikke til å bli lydløs. Lyden kommer med den utblåste luften.
C) Spør Mekonomen.
Og til slutt, litt OT
F) Be moderator låse denne tråden også før du får flere svar som gjør deg oppbrakt.
Sist redigert:
Vær glad du bor i dette landet, jeg jobber en del i Kina og det er tidvis rent av slitsomt å puste, røyking er mer helsebringende her hjemme enn å puste inn deres luft.
Skumplasten ER dritt, i bilen brukes jo slikt under interiør og greier, altså ikke i direkte kontakt med luften, det smuldrer også opp med tiden, og det er sikkert mer helseskadelig enn bitumen, bitumen synes jeg ikke lukter så farlig, ikke verre enn hva disse skumplastmattene gjør.
Skumplasten ER dritt, i bilen brukes jo slikt under interiør og greier, altså ikke i direkte kontakt med luften, det smuldrer også opp med tiden, og det er sikkert mer helseskadelig enn bitumen, bitumen synes jeg ikke lukter så farlig, ikke verre enn hva disse skumplastmattene gjør.
Stod på Biltema og sniffet på bitumenmattene, fy faen så de luktet.. Som sagt skal de ikke være særlig sunne og jeg følger heller ting jeg leser enn noe Kalle sa på pausen den dagen han rev eternittak bare fordi han var så tøff.
Om det nå er som dere sier at disse skumplastmattene ikke gjør mye så får jeg vel begynne å fundere på den endelige løsningen - som er å bygge en stor kasse som jeg isolerer.
Men jeg blir undrende... Hva nøyaktig mener dere med at det ikke hjelper noe? Jeg forventer ikke at det skal gå fra 65db til 30... Er dog fornøyd med 5-10, er som sagt et steg til total lydløshet.
Om det nå er som dere sier at disse skumplastmattene ikke gjør mye så får jeg vel begynne å fundere på den endelige løsningen - som er å bygge en stor kasse som jeg isolerer.
Men jeg blir undrende... Hva nøyaktig mener dere med at det ikke hjelper noe? Jeg forventer ikke at det skal gå fra 65db til 30... Er dog fornøyd med 5-10, er som sagt et steg til total lydløshet.
jeg har brukt en masse sånt der for å isolere datakasser osv og det funker ikke så bra, de fleste ulydene følger materialer og greier, det er derfor man bruker bitumen for det gjør det hele stumt, brukes mer ofte i biler enn Biltemas skumplastmatter i alle fall.raddforasbest skrev:Stod på Biltema og sniffet på bitumenmattene, fy faen hva de luktet.. Som sagt skal de ikke være veldig sunne, og jeg følger heller ting jeg leser enn noe Kalle sa i pause på jobben der han rev et eternittak bare fordi han var så tøff.
Om det nå er som dere sier at disse skumplastmattene ikke gjør mye så får jeg vel begynne å tenke på den endelige løsningen - som er å bygge en stor kasse som jeg isolerer.
Men jeg blir fundersam... Hva akkurat mener dere med at det ikke hjelper noe? Jeg forventer ikke at det skal gå fra 65db til 30... Er dog fornøyd med 5-10, som sagt et steg til total lydløshet.
Lyden fra vifter og blås kan du ikke senke uten å minske luftstrømmen, altså er det vibrasjonene du kan gjøre noe med i første omgang og da kan du like gjerne kaste en håndduk over som å kjøpe disse mattene.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nei jeg har ikke påstått at det er farlig.raddforasbest skrev:
Du leser inn ting som ikke finnes i hva andre skriver, det er som at du ØNSKER at alt er farlig.
Matten er til å brukes i motorrom, ikke i kupéen i biler, og ikke i boliger.
Ble du bekymret da jeg påpekte det?
Du vet, rett sak på rett sted.
Og hvis du ikke lenger er redd for asbesten så slå av maskinen og sett den bort.
Med så høyt støynivå vil den jo ødelegge livet ditt ellers.
Hvorfor ikke bare sove med gassmaske på?
Enkel spørsmål, av nysgjerrighet, og som du naturligvis ikke trenger å svare på hvis du ikke vil:
Hva gjør du om dagene?
Ja og det er jo derfor du ikke kan gjøre så, da kan du jo like godt slå den av en stund når du synes det blir forstyrrende.raddforasbest skrev:
Bedre i så fall å kjøre den enkelte tider på maks effekt og så slå av enn å konstant kjøre den langsomt.
Fortsatt livredd for asbest, som man bør være om man er redd for sitt liv og ytelse.
Synes dog at luften blir bedre og skulle ønske å ha den på døgnet rundt.
Ble mest irritert da det virker litt vel inside the box autisme på en slik bemerkning.
Det er tungt å puste når man har maske sies det. Nei, min luftrenser er en bra maskin, nå vil jeg bare ha den lydløs.
Jeg arbeider som asbestsanerer på "kalles asbest", der er det veldig viktig å spise pizza til lunsj og røyke samtidig som man bryter eternittplater.
Synes dog at luften blir bedre og skulle ønske å ha den på døgnet rundt.
Ble mest irritert da det virker litt vel inside the box autisme på en slik bemerkning.
Det er tungt å puste når man har maske sies det. Nei, min luftrenser er en bra maskin, nå vil jeg bare ha den lydløs.
Jeg arbeider som asbestsanerer på "kalles asbest", der er det veldig viktig å spise pizza til lunsj og røyke samtidig som man bryter eternittplater.
Det er vel ingen som bytter eternittplater nå for tiden?raddforasbest skrev:Fortforfarande livredd for asbest, som man bør være om man er redd for ens liv og yteevne.
Men jeg synes luften blir bedre og skulle ønsket å ha den på døgnet rundt.
Jeg arbeider som asbestsanerer på "kalles asbest", der er det veldig viktig å spise pizza til lunsj og røyke samtidig som man fjerner eternittplater.
Det er også slitsomt å røyke og spise pizza med gassmaske.
Men når man støvsuger, så bråker jo maskinen mest? Hvis man bare lytter ved selve innsugingen på slangen så bråker det ikke ekstremt mye?
Dessuten finnes det jo lyddempere til ventilasjonsslanger, reduserer disse bare luftstrømmen...... Hvorfor ikke bare sette en plate foran da..
Nei, noe her enten skjuler eller har dere oversett.
Dessuten.. blir jo vakuumet like stort selv om man reduserer selve utblåsingen, kompenseres ikke det med at suget blir sterkere. Nei, dette kan ikke stemme.
Klart som fa* det kan bli stillere, har veldig vanskelig for å tro at om man bygger en stor kasse og setter slanger til innsug og utsug og isolerer slangene at dette ikke skulle gitt noe/veldig lite da det oppstår slike enorme lyder ved utsug og innsug. Dere innser vel at db legger seg opp, om maskin a lager lyd a1, maskin b b1 ...... maskin ø ø1 så ville ingen seriøs person sagt at det spiller ingen rolle om vi fjerner alle maskiner bortsett fra ø for det bråker like mye som før.......
Dessuten finnes det jo lyddempere til ventilasjonsslanger, reduserer disse bare luftstrømmen...... Hvorfor ikke bare sette en plate foran da..
Nei, noe her enten skjuler eller har dere oversett.
Dessuten.. blir jo vakuumet like stort selv om man reduserer selve utblåsingen, kompenseres ikke det med at suget blir sterkere. Nei, dette kan ikke stemme.
Klart som fa* det kan bli stillere, har veldig vanskelig for å tro at om man bygger en stor kasse og setter slanger til innsug og utsug og isolerer slangene at dette ikke skulle gitt noe/veldig lite da det oppstår slike enorme lyder ved utsug og innsug. Dere innser vel at db legger seg opp, om maskin a lager lyd a1, maskin b b1 ...... maskin ø ø1 så ville ingen seriøs person sagt at det spiller ingen rolle om vi fjerner alle maskiner bortsett fra ø for det bråker like mye som før.......
Sist redigert: