Hei,
Vi har fått glassblokker byttet ut til ordentlige vinduer, noe som innebar at håndverkeren måtte sage bort og mure opp litt. Dette ble gjort for 2 uker siden og det skal nå være klart for maling (silikatfarge), men jeg føler meg litt usikker siden overflaten er ganske ruglete. Bør man ikke børste/vask den først på noen måte?
Slik ser det ut:
Flere bilder og høyere oppløsning her: http://imgur.com/a/B6FcR

Hvordan gjør man med hull her? Er det vanlig grovt sparkel som gjelder?

Ytterligere hull, men her inn mot selve vinduskarmen.

Vi har fått glassblokker byttet ut til ordentlige vinduer, noe som innebar at håndverkeren måtte sage bort og mure opp litt. Dette ble gjort for 2 uker siden og det skal nå være klart for maling (silikatfarge), men jeg føler meg litt usikker siden overflaten er ganske ruglete. Bør man ikke børste/vask den først på noen måte?
Slik ser det ut:
Flere bilder og høyere oppløsning her: http://imgur.com/a/B6FcR

Hvordan gjør man med hull her? Er det vanlig grovt sparkel som gjelder?

Ytterligere hull, men her inn mot selve vinduskarmen.

Om det har stått i varme burde det ha brent klart. Jeg pusset en mur i sommer og den var klar for maling etter en uke. Ujevnhetene kan du kanskje ta ned med en stålbørste? Jeg hadde noen små steder jeg forbedret med våtromssparkel, tips fra murer. Hvis det murte mot all formodning fortsatt skulle avgi væske, vil malingen blåse seg, men det vil gå tilbake.
Stålbortse har en tendens til å rive bort det den ikke skal synes jeg. En sparkelspade baklengs på kant kan gjøre jobben om det ikke er for hardt puss.
Litt akrylforsegling i kanten og utjevning med sparkel/fix mot det gamle før du maler gjør nok susen. Ellers får du en synlig overgang.
Når det gjelder tiden med å brenne klart, er det mer enn nok på så små flater.
Litt akrylforsegling i kanten og utjevning med sparkel/fix mot det gamle før du maler gjør nok susen. Ellers får du en synlig overgang.
Når det gjelder tiden med å brenne klart, er det mer enn nok på så små flater.
Jeg prøvde å dra kjørner på bruket på utsiden, og det faller av ganske mye sand på enkelte steder, se her: https://www.youtube.com/watch?v=1ccAImlpvcU&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=cL1Ap1jxz4o&feature=youtu.be
Så å dra med stålbørste høres ikke så bra ut. Jeg skal prøve en sparkel, men mener du at jeg skal dra den motsatt vei slik at den mer "skjærer"?
Hvorfor trenger jeg akrylfugemasse på kanten?
Det jeg har hjemme er Beckers Grov sparkel på tube og Tec7, men jeg tror at man vil at det skal kunne puste litt siden det er kjeller. Så Beckers Grov er den jeg har tenkt å velge, da den trolig ligner resten av veggen når den er malt.
https://www.youtube.com/watch?v=cL1Ap1jxz4o&feature=youtu.be
Så å dra med stålbørste høres ikke så bra ut. Jeg skal prøve en sparkel, men mener du at jeg skal dra den motsatt vei slik at den mer "skjærer"?
Hvorfor trenger jeg akrylfugemasse på kanten?
Det jeg har hjemme er Beckers Grov sparkel på tube og Tec7, men jeg tror at man vil at det skal kunne puste litt siden det er kjeller. Så Beckers Grov er den jeg har tenkt å velge, da den trolig ligner resten av veggen når den er malt.
Det blir bare mer bølgete om man river med et smalt verktøy på den måten som du ser (samme sak med stålbørste).
Skjære bort små ujevnheter i løs puss baklengs med sparkelspade synes jeg fungerer bra.
Men i ditt tilfelle bør du nesten begynne med å sparkle litt. Blir det for slett går det an å fikse det også.
Skjære bort små ujevnheter i løs puss baklengs med sparkelspade synes jeg fungerer bra.
Men i ditt tilfelle bør du nesten begynne med å sparkle litt. Blir det for slett går det an å fikse det også.
Fungerte utmerket å kjøre baklengs med spakkelspaden! Etter det gned jeg over overflaten med hånden og til slutt støvsuge hvilket gjorde overflaten så godt som helt ren fra grus.
Har nå også sparklet med Beckers grovsparkel, men ser at veggen er klart grovere i strukturen, antar at man må leve med det. Måtte også jevne ut litt da mureren hadde etterlatt noen bakker for mye, men det ble helt OK.
I dag håper jeg å kunne male det med silikatmaling, hva jeg forstår er det 2 lag som gjelder.
Har nå også sparklet med Beckers grovsparkel, men ser at veggen er klart grovere i strukturen, antar at man må leve med det. Måtte også jevne ut litt da mureren hadde etterlatt noen bakker for mye, men det ble helt OK.
I dag håper jeg å kunne male det med silikatmaling, hva jeg forstår er det 2 lag som gjelder.
Tror ikke det er noe særlig med silikat og sparkel, kan være verdt å sjekke opp. Er resten malt med silikat ellers er det ingen vits å begynne med det nå.snowjim skrev:Har nå også sparklet med Beckers grovspackel men ser at veggen har en klart grovere struktur, antar at man får leve med det. Fikk også glattet ut litt da murerne hadde etterlatt noen ujevnheter, men det ble helt ok.
Hmm tenkte ikke på det, men i dette tilfellet er det jo veldig lite sparkel som egentlig er brukt. Resten av alle veggene er silikatmaling så det føles rart å male med noe annet rundt vinduene.Stefan N skrev:
Men visst, er det sånn at silikatmalingen reagerer rent kjemisk negativt på sparkel så er det ingen høydare, finner dog ingen håndfast informasjon på det.
Jeg forstår at man skal bruke spesialsparkel om man skal sparkle vegger i kjelleren men da snakker vi om store flater, typ bredsparkling over hele veggen. Antar at det har med pusting å gjøre. I dette tilfellet er det som sagt små partier rundt vinduene så det bør ikke påvirke pustingen nevneverdig.
Klikk her for å svare