Hei godt folk. Enda en "Er denne veggen bærende"-tråd.

Jeg har en vegg som går midt i huset, markert med rødt i bildene. Til tross for at den går gjennom huset så tror jeg ikke at den er bærende, basert på hva jeg har sett på loftet.

Reglene er 4x4 cm brede.

Hva tror dere?

Skjelett av en innendørsvegg med tynne trestendere, markert med rød linje, som viser spørsmålet om bæreevne.
En åpen vegg markert med rødt i et hus, viser trerammer på 4x4 cm uten panel. Tre dører sett i bakgrunnen. Er denne veggen bærende?
Et loft med trebjelker og en rød markering langs gulvet, som viser en vegg som kan være bærende.
Loft med trebjelker og skråtak; gulvet har en rød linje som markerer en vegg i midten av huset.
Plantegning av hus der en rød markering viser en vegg som går midt i huset, med rom som soverom, bad og garasje rundt. Veggen diskuteres som bærende.

Så tynne reglar er ikke bærende

• Liker
d0391m0 og 1 annen
  • Laddar…
Takstolene ser ut til å være vanlige fribærende fagverk, som ikke trenger noen bærende vegg under.

• Liker
d0391m0
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så tynne regler er ikke bærende
Ok. Takk for svar.

Finnes det noen "tommelregel" for hvor tykke de burde være?

Fra 45x70 så kan de være bærende, men vanligst er 45x95 og oppover da det er knekkelengden som blir dimensjonerende.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Reglene forsvant for et par timer siden og hittil har ingenting rast sammen.

Har også gått litt på loftet.

Kan man puste ut eller finnes risikoen for at problemer med bæreevne kommer senere?

Noterte for øvrig denne 'advarselen' (skrevet på regelen) da jeg fjernet litt mer gips i forbindelse med at reglene forsvant. Men det kan vel ikke ha noe å gjøre med bæreevnen?

• Trestender festet med metallklemmer i tak, med innskriften "varning" på en av dem. Bakgrunn viser tapet med blomsterdesign.
De bærer ikke yttertaket. Hvorvidt de har en bærende funksjon eller ikke for øvrige huset lar jeg være usagt.

Om man ikke er veldig sikker på sin sak skal man i det lengste unngå å rive innvendige vegger. Veggene kan fylle andre funksjoner enn å håndtere laster ovenfra, noe som kanskje er det enkleste å selv vurdere.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
De bærer ikke yttertaket. Hvorvidt de har en bærende funksjon eller ikke for øvrige huset lar jeg være usagt.

Om man ikke er veldig sikker på sin sak skal man i det lengste unngå å rive innvendige vegger. Veggene kan fylle andre funksjoner enn å håndtere laster ovenfra, noe som kanskje er den enkleste å selv vurdere.
Takk for svar!

Der har gått litt strøm i veggene men ingenting merkelig. Hva skulle det kunne være for andre viktige funksjoner som veggen kunne ha?
Kanskje det er jeg som er litt nervøs pga 'advarselen' 😅...

D d0391m0 skrev:
Takk for svar!

Det har gått litt strøm i veggene men ikke noe merkelig. Hva kunne det være for andre viktige funksjoner som veggen kunne ha?
Kanskje jeg som er bekymret pga 'advarselen' 😅..
Innervegger kan f.eks. ha en funksjon å stabilisere huset mot vindlaster.

• Liker
Hybro og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.