Hei!

Nå kommer jeg med natriumsilikatspørsmål igjen.

Jeg har bare funnet ett produkt på markedet. Nitors vannlass, 1 liter, "Vattenglas Natron artnr. 203067". Det har 57% vann og 29% silikathold. Hva kan de øvrige 14% tenkes å bestå av? Jeg er tvilende til dette produktet. Av hva jeg har forstått skal nemlig vannlass ha sirupslignende form.

I dag fikk jeg svar fra Nitor:

Sitat: Produktet består av vann og natriummetalsilikat. Konsistens/viskositet fremgår ikke fra sikkerhetsdatabladet. Det er en tregtflytende væske, tyngre enn vann men ikke like "elastisk" som sirup.

Ingen holdbarhetsdato. Det er et uorganisk produkt, så det skjer ingenting så lenge emballasjen er tett. Tørketid minst 12 timer.

Er dette bra vannlass? Jeg hadde som sagt nemlig fått for meg at det skulle være mye tykkere, men jeg har på den andre siden aldri lekt med natriumsilikat.

---

Jeg var ellers ute etter en så tregtflytende vannlass som mulig, helst pulverisert. Finnes det i det hele tatt? Hvor?

Hva koster det? Jeg antar at holdbarhetstiden er evig på den også?

Hvor lang er FULL herdetid totalt? Til den er hard som stein altså.

---

Her kommer jeg forresten med en gjeng påstander om Vattenglas. Hvilke stemmer, hvilke stemmer ikke?

STEINHARD, slitesterk overflate

Ugiftig

Ikke skinnende

Ikke gulning (tidsbestandig)

UV-bestandig

Vattenglas tar ikke hardt på papir og skriverblekk

Man kan "konservere" papir med vattenglas

Takk!

Linnea

Hvor kjøper dere deres tregtflytende natriumsilikat?

P
Sett at ved bruk skal det blandes 1:1 med vann.

I motsetning til silikatprimer inneholder vannklas (dvs. en del av den "ekte" silikatmalingsmetoden) ingen akrylatdispersjon.

Innholdet av akrylatdispersjon i silikatprimer ser ut til å være lite (2,5-10%) i silikatprimer. Men vil man være helt på den ugiftige siden samt være sikker på at fukt kan vandre uhindret, kan man ikke bruke silikatprimer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.