Hei,

toplanshus rekkehus fra 74. Veggen i rødt skal bort.
Går det med noen slags sikkerhet avgjøre om den er bærende ut fra tegningen?

• Plantegning av et rekkehus fra 1974, viser en rødmerket vegg som er planlagt å fjernes. Viser rom og vegger i andre etasje.
  • Plantegning av et toetasjes rekkehus fra 1974. Vegg i rød sirkel indikerer området som vurderes for fjerning. Viser både øvre og nedre plan.
Regenholz Regenholz skrev:
Hei,

toplanhus rekkehus fra 74. Veggen i rødt skal bort.
Går det med noen slags sikkerhet å avgjøre om den er bærende ut ifra tegningen?
Takstolene går fra nord til sør!

BirgitS
Og hva slags takstoler er det?

BirgitS BirgitS skrev:
Og hva er det for slags takstoler?
Antakelig W-takstol

BirgitS
Om du bare vet hva det sannsynligvis er så går det jo ikke å avgjøre med noen slags sikkerhet om veggen er bærende.

Hvis ikke du eller noen av naboene har noen tekniske tegninger og/eller beskrivelser så spør kommunen.

Formentlig W-takstol
Nei, det var det ikke i det hele tatt. Beklager! Øverst er en kaldloft som er helt åpen uten W. Gir det deg noe? 🙈

BirgitS
Helt sikker kan du ikke være uten et besøk på stedet, men sannsynligvis er ikke veggen bærende. For å vite med sikkerhet trenger du en byggkonstruktør.

BirgitS BirgitS skrev:
Helt sikker går jo ikke å vite uten et besøk på stedet, men trolig er ikke veggen bærende. For å vite med sikkerhet, så trenger du en bygningskonstruktør.
Jeg har sendt ut forespørsel om tilbud på litt forskjellige steder, men ingen har nappet! Har du tips på hvem jeg skal kontakte for å få jobben gjort? Altså hvilke ferdigheter kreves som håndverker?

BirgitS
Ikke en håndverker, men en byggkonstruktør som har nettopp en utdanning i fasthetslære etc. Sjekk om det er mulig å finne noen via www.sbr.se .

BirgitS BirgitS skrev:
Ikke en håndverker, men en byggekonstruktør som har utdanning i materiallære etc. Sjekk om det går an å finne noen via www.sbr.se .
Tusen takk for tips!!

• Liker
Kays
  • Laddar…
Jeg er sivilingeniør mot husbygging (konstruktør mao). PM meg
Fota vinden så jeg kan se hvordan det ser ut.

• Liker
Regenholz
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Jeg er sivilingeniør mot husbygging (konstruktør mao). PM meg
Fotografer vinden så jeg kan se hvordan det ser ut.
PM sendt! 🙏🙏🙏

• Liker
Dashio
  • Laddar…
Takstolene går fra nord til sør!
Ok, hvor har du øst på tegningene?

P
Villcon jobber mot privatpersoner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.