10.267 lest ·
12 svar
10k lest
12 svar
Er det asbest i flislim/flisfug? Se bilder
Hei, vil bare si takk for et bra forum. Har googlet og lest alle eksisterende tråder om emnet her på forumet.
Kjøpte en borettslagsleilighet. Før jeg rev ned kjøkkenet sjekket jeg med foreningen om det er asbest på kjøkkenet, bak flisene, da sa de at de ikke kjenner til at det skal finnes. Flere i området har renovert sitt kjøkken.
1) badet i min leilighet er renovert av en velkjent firma, papirer finnes, men ingenting om asbestsanering, dette er en renovering fra 2017
2) det er gipsvegg/OSB-plate bak flisene på kjøkkenet, og bak den veggen er det badet
3) jeg vedlegger bilder
Har sjekket med mange bygningsarbeidere, noen sa at det er asbest, noen sier at det ikke er det.
Har kastet alle fliser i svart omsluttet pose på gjenvinningsstasjonen. Men hvordan tar jeg en test og hvilket firma skal man kontakte for testen?
Gjelder de røde husene i Västra Frölunda fyi.
Takk for svar!
Kjøpte en borettslagsleilighet. Før jeg rev ned kjøkkenet sjekket jeg med foreningen om det er asbest på kjøkkenet, bak flisene, da sa de at de ikke kjenner til at det skal finnes. Flere i området har renovert sitt kjøkken.
1) badet i min leilighet er renovert av en velkjent firma, papirer finnes, men ingenting om asbestsanering, dette er en renovering fra 2017
2) det er gipsvegg/OSB-plate bak flisene på kjøkkenet, og bak den veggen er det badet
3) jeg vedlegger bilder
Har sjekket med mange bygningsarbeidere, noen sa at det er asbest, noen sier at det ikke er det.
Har kastet alle fliser i svart omsluttet pose på gjenvinningsstasjonen. Men hvordan tar jeg en test og hvilket firma skal man kontakte for testen?
Gjelder de røde husene i Västra Frölunda fyi.
Takk for svar!
Nå ser jeg verken gips eller OSB på bildene. Men hvis det er så, er det absolutt ingen asbest i fix/fug. Verken gips eller OSB ble brukt på den tiden da asbest var tillatt. Men hvis flisene er satt opp etter 1980, kan du være helt rolig. Da ble det forbudt. Allerede enda tidligere var den farligere typen forbudt.
Jeg er usikker så du får unnskylde min uvitenhet, men jeg fikk for meg at det er OSB..usikker. Hva kan det være ellers? Det er "tre" når man banker gjennom. Ser mer ut som gipsA AG A skrev:Nå ser jeg verken gips eller OSB på bildene. Men om det er så, så er det absolutt ingen asbest i fix/fug. Verken gips eller OSB ble brukt på tiden da asbest var tillatt. Men om flisen er satt opp etter 1980 så kan du være helt rolig. Da ble det forbudt. Allerede enda tidligere var den farligere typen forbudt.
Byggeår er 1967.
Bilde 4, 5 og siste bilde..viser noe papp-aktig.
Helt rett, bilde 6 ser ut som plywood.T tergo skrev:
Bilde 7, expander, ser ut som gips, også der har du rett. Spørsmålet er da om fixet er nytt, dvs etter 90 tallet, og om en asbest sanering kan ha blitt gjennomført?
Takk for ditt svar. Er det vanlige kryssfinerplater? Hvis det er det, er det risiko for asbest ettersom man kanskje ikke brukte kryssfiner i 1967 og en stund fremover?Stefan N skrev:
Fiksen ser ikke ut til å være 56 år gammel. Hva tror du? Jeg har aldri renovert før, derav min uvitenhet. Håper mine spørsmål ikke forstyrrer!
Så bare gipsplater. Var det vanlig før når man bygde leiligheter? Antar at det alltid har vært det, men tror du at det er asbest i fixet som vises i bildene?Stefan N skrev:
Hva har du for tanker om at baderommet er renovert men ikke sanert? Er det da sannsynlig at fixet her i kjøkkenet ikke inneholder asbest?
Jeg tar gjerne imot innspill på hvordan man best tar ned gipsplatene. Trenger jeg å sanere noe, eventuelt plastre inn innganger til kjøkkenet m.m og spraye med vann, bruke engangsoverall osv?
Jeg synes ikke i det hele tatt at det ser ut som gipsplater, snarere tretex, en slags fiberplate som var veldig vanlig på 60-tallet. I mitt hus fra 1964 finnes det på nesten alle vegger. Om det er fra den tiden, er det risiko for at det kan være asbest i limet. Man kan sende en bit for testing. Hvor vet jeg ikke, men det har blitt skrevet om det i flere tråder her på forumet. Søk på asbest, så finner du sikkert.
Takk for ditt svar. Det kan nok stemme, det ser ut til å være tretex. Hadde ingen anelse om hva det var eller hva det heter, men et google-søk viser tretex, og jeg synes det ligner det som finnes på veggen.TickyNucker skrev:
Jeg synes ikke at det ser ut som gipsplater, snarere tretex, en slags fiberskive som var veldig vanlig på 60-tallet. I mitt hus fra 1964 finnes det på nesten alle vegger. Om det er fra den tiden er det en risiko for at det kan være asbest i fiksingen. Man kan sende en bit for testing. Hvor vet jeg ikke, men det har vært skrevet om det i flere tråder her på forumet. Søk på asbest, så finner du sikkert.
Flisefiksen, ser den "ny" ut eller er den gammel tror du? Flisefiksen ser ganske hel ut og smuldrer ikke opp.
Byggeår er 1967.
Jeg har sendt inn en prøvebit til et firma, Evema. Jeg oppdaterer tråden når jeg har fått svar på prøven. Men jeg vil gjerne lese mer om hva dere andre tror det er basert på det som finnes i tråden.
TS hva fikk du for svar på testen?Wan Webz skrev:
Takk for ditt svar. Det kan nok stemme, det ser ut til å være tretex. Hadde ingen anelse om hva det var eller hva det heter, men et google-søk viser tretex og jeg synes det ligner på det som finnes på veggen.
Flislimet, ser det "nytt" ut eller tror du det er gammelt? Flislimet ser ganske helt ut og smuldret ikke opp.
Byggeår er 1967.
Jeg har sendt inn en prøvebit til et firma, Evema. Jeg oppdaterer i tråden når jeg har fått svar på prøven. Men jeg vil gjerne lese mer om hva dere andre tror det er basert på det som finnes i tråden.
Klikk her for å svare