Hei. Vi skal renovere kjøkkenet vårt, og da vil vi knytte sammen gangen med kjøkkenet. Vi hadde tenkt å lage en større åpning i en vegg, men vet ikke om den er bærende. Åpningen er 70 cm i dag. Vi skulle gjerne gjøre den 180 cm bred. Bildene er litt dårlige siden tegningene er gamle. Rødmarkering er tenkt riving. Gammel plantegning med rom som viser en rød pil som markerer planlagt rivning av vegg for å utvide åpningen mellom hall og kjøkken. Gammel gulnet plantegning av en bolig med rød markering som viser en planlagt utvidelse av en åpning mellom kjøkken og hall. Gammel plantegning med markering for utvidelse av åpning mellom kjøkken og gang, pil viser den planlagte riveveggen i struktur. Gammel plantegning med vestfasade og seksjon av bygning med mål. Skisse viser åstak og vegger, mulig bærende; aktuelle for ombygging av kjøkken.

Den er med største sannsynlighet bærende. Roter gjerne kjellerplanet så blir det litt lettere å se på tegningene:D

• Liker
Smarteus
  • Laddar…
Jeg har rotert alle bildene så de ligger i samme retning.

B bossespecial skrev:
Den er med stor sannsynlighet bærende. Roter gjerne kjellerplanet så blir det litt lettere å se på tegningene:D
Hei. Takk for svar. Jeg la bildene slik som det ser ut i virkeligheten. Så alle bildene ligger i samme vindretning. Derav mine fine piler på sidene :). Legger jeg kjellerplansbildet slik som det er tegnet stemmer ikke planløsningen da garasjen er under kjøkkenet. Håper du forstår :P.

Det er helt sikkert en bærende vegg.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for alle svar. Helt riktig, så er veggen bærende. Vi har kontaktet et byggefirma som kommer og river og stiver opp med limtrebjelke. (y)

BirgitS
Er det noen i firmaet som er bygningskonstruktør, eller trenger du å hente inn noen for å dimensjonere bjelken mm?
Snekkere og lignende har normalt ikke tilstrekkelig kunnskap for det.

Ved inngrep i bærende konstruksjon skal man gjøre en byggemelding til kommunen.

• Liker
16386 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.