Hei,

Har slått litt på stolpen og jeg synes ikke den kjennes ut som den er under spesielt mye trykk.

Når man slår litt hardt med hånden på den så vibrerer/svinger den som en gitarstreng. Om den var under trykk, ville den vel bule ut til en eller annen side, ikke sant?

Hei,

Kanskje overdrev litt med dallringen, men lett 5 mm til hver side. Etter et fint karateslag så dallrer den noen sekunder. Den er jo 250 cm lang og kun festet i gulv og tak. Hvis man skulle legge den med to bukker ytterst i hvert hjørne, ville man jo lett kunne svikte på den, ikke sant?

Har målt den igjen, og den er 50x200mm (2tommerx8tommer?)

hei,

Planken er ganske sprukket og veldig grå i fargen. Vet ikke om det kommer av at det er en annen tresort enn furu eller om den bare er tja... tørr?

Har fikset en regel 95x95 nå. Setter en plate av MDF under den (typ 150x150 for å spre eventuell vekt på litt overflate) kapper den knappe centimeteren kortere enn høyden til taket. Så kapper jeg den gamle. Hvis taket synker 1 cm, vil det hvile på den nye. Hvis ikke, så er jeg jo home free, hva?

Har snart renovert hele kåken selv, men det er sjelden man står overfor slike byggetekniske problemer. Deilig at det finnes folk som kan! :D

Lika greit at man oppdaterer litt. :)

Jeg har i dag fjernet bjelken! (fanfar høres i bakgrunnen)

Det hele begynte med at jeg boret et 70 mm hull i gulvet i annen etasje for å inspisere bjelken.

Bjelken er en H-bjelke på 160x160mm og den ser ut til å være rundt 10 mm tykk. (+- noen mm.)

Spennet som den henger over er 290 cm. Noen som kan gjøre en rask beregning på hva en slik kan/bør tåle?
Hadde vært fint om Byggarn eller noen annen kyndig kunne gi tommel opp eller ned også, så man kan sove godt om natten! :)

Akkurat nå står trestaven 95x95 kilt på plass med bare et papir på toppen (sagde den litt for kort som ønsket). Hvis papiret er lett å flytte i morgen har taket i alle fall ikke sunket.. og hvis det er det samme om en dag eller to, så ryker også den.

Oi oi oi.. har drømt mareritt om nettene om dette, men snart er det over :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.