Hei

Bor i et kjedehus fra 70-tallet. Det er to etasjer. I gangen vil vi utvide åpningen ca 20-30 cm samt øke høyden med ca 10 cm. Når jeg har åpnet veggen ser det ut som på bildene.

Stenderne på bildet er 45x70 mm.
Trappen går til høyre i bildet
Der oppe er det som to "bjelker" som er 35x120 mm. De ligger på halve stenderen som er utskåret. Problemet er jo at den ene stenderen som er ved åpningen har enden av denne "bjelken" (om det nå er en bærende bjelke?) ved seg. Hvis jeg flytter den så har den ikke noe som holder opp enden.

Så er det en bærende vegg tror dere?

Takk på forhånd!

• Åpen vegg med synlige trestendere, gang med flislagt gulv og dør. Verktøy og sko ligger på gulvet.
  • Regelbjelker i en åpen vegg med målebånd som viser tykkelsen på treverket. Veggen er under renovering i et 70-tallshus.
  • Veggåpning med synlige trestendere i et 70-tallskjedehus, delvis fjernet veggpanel, viser overgang mellom gulvbelegg og treverk.
tommib
Vanskelig å svare på uten tegninger men spontant hadde jeg ikke gitt meg på den der veggen, bjelken ser ganske mistenksom ut.

Å øke høyden på åpningen går for så vidt ganske enkelt.

• Liker
Dkvist og 3 andre
  • Laddar…
J
Ja det er bærere på begge sider av stolpen så høyst sannsynlig bærende.

• Liker
TW67
  • Laddar…
Høyden går jo helt klart å justere opp til bjelken.

Men om det nå er bærende vegg, tror dere at det går an å utvide den eller er det for omstendelig?
Naboene som har like hus har en bredere åpning, men de har kanskje forsterket opp!

Purre
Kommer vel litt an på hvor bredt man ser for seg og jo bredere, desto mer taper man i høyde.
Men kanskje finnes det en konstruksjonstegning på det hele?

J
T TW67 skrev:
Høyden kan jo helt klart justeres opp til bjelken.

Men hvis det nå er en bærende vegg, tror dere det er mulig å utvide den, eller er det for komplisert?
Naboene som har like hus har en bredere åpning, men de har kanskje forsterket!
Hvordan ser det ut på venstre side? Du kan doble bærbjelken og skru dem sammen..

Purre Purre skrev:
Beror vel litt på hvor bredt man tenker seg og desto bredere desto mer mister man i høyde.
Men kanskje det finnes en konstruksjonstegning på det hele?
Savner dessverre en slik tegning hvor man kan se om det er bærende eller ikke!

• Liker
Skandiamannen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hvordan ser det ut på venstre side? Du kan doble bærbjelken og skru dem sammen..
Går det an å "skjøte" dem sammen ved å sette inn en dobbel bærbjelke? Hvor lang på hver side bør man i så fall doble den?

tommib
Sjekk om kommunen har tegninger, det burde de ha hvis huset er fra 70-tallet. Jeg ville ikke tuklet med det der uten konstruktøruttalelse. Det er også litt vanskelig at trappen kommer opp akkurat der. Den der søylen bærer nok en del av trappens vekt også.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Jeg takker for alle svar og innspill! Det hjelper virkelig meg å forstå mer

Jeg skaffet frem tegninger og ringet inn den veggen som jeg holder på med

• Plantegning med en del av et rom markert med en rød sirkel, sannsynligvis for å identifisere en vegg som diskuteres i foruminnlegget.
  • Plantegning av et hus med en rød pil som markerer en spesifikk vegg mellom kjøkken og bod.
BirgitS
Hvis mønet går høyre-venstre i tegningen, er det normalt at en eller to vegger som også går i den retningen er bærende. Så kan jo trappen henge i den også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.