390 lest ·
10 svar
390 lest
10 svar
Er denne veggen bærende? 70-talls rekkehus
Hei
Bor i et kjedehus fra 70-tallet. Det er to etasjer. I gangen vil vi utvide åpningen ca 20-30 cm samt øke høyden med ca 10 cm. Når jeg har åpnet veggen ser det ut som på bildene.
Stenderne på bildet er 45x70 mm.
Trappen går til høyre i bildet
Der oppe er det som to "bjelker" som er 35x120 mm. De ligger på halve stenderen som er utskåret. Problemet er jo at den ene stenderen som er ved åpningen har enden av denne "bjelken" (om det nå er en bærende bjelke?) ved seg. Hvis jeg flytter den så har den ikke noe som holder opp enden.
Så er det en bærende vegg tror dere?
Takk på forhånd!
Bor i et kjedehus fra 70-tallet. Det er to etasjer. I gangen vil vi utvide åpningen ca 20-30 cm samt øke høyden med ca 10 cm. Når jeg har åpnet veggen ser det ut som på bildene.
Stenderne på bildet er 45x70 mm.
Trappen går til høyre i bildet
Der oppe er det som to "bjelker" som er 35x120 mm. De ligger på halve stenderen som er utskåret. Problemet er jo at den ene stenderen som er ved åpningen har enden av denne "bjelken" (om det nå er en bærende bjelke?) ved seg. Hvis jeg flytter den så har den ikke noe som holder opp enden.
Så er det en bærende vegg tror dere?
Takk på forhånd!
Hvordan ser det ut på venstre side? Du kan doble bærbjelken og skru dem sammen..T TW67 skrev:
Sjekk om kommunen har tegninger, det burde de ha hvis huset er fra 70-tallet. Jeg ville ikke tuklet med det der uten konstruktøruttalelse. Det er også litt vanskelig at trappen kommer opp akkurat der. Den der søylen bærer nok en del av trappens vekt også.
Klikk her for å svare