Har en ganske kraftig tre hmm regel (planke i målene 25 cm bred og 6 cm tykk) eller hva man skal kalle det som sitter i åpningen i hjerteveggen i vårt hus (gulv->tak). (Huset er 1,5 etasjes fra -57)

Spørsmålet er om den kan være ment som bærende eller om den kun er der som støtte for dørkarm og hengende veggskap som har vært festet på sidene mellom denne og hjerteveggen.

Nå er det sånn at naboen min har et nøyaktig likt hus og han har fjernet denne. Men man er jo jääæklig nervøs, for jeg vil jo ikke at overetasjen skal falle ned.

Spørsmålet er, kan en planke på 6x25cm være tenkt som bærende?

På bildet her er den merket med rødt. Grått er lettbetongvegger og resten treverk.

Supplerer med et bilde i kveld også.

• Tegning av et 3 meter bredt rom med lettbetongvegger på sidene og en rød markering i midten som viser plasseringen av en planke.
Her kommer 2 bilder av regelen... sorry for kvaliteten, de er tatt med mobilen.

• Byggeplass med synlig regel i et kjøkkenområde, dårlig bildekvalitet.
Er ingen konstruktør, men har du en takstol ligger akkurat over?
Min tanke er at lettbetongen er bærende og du har en åpning på 3 meter så burde jo en takstol ligge i det spennet et sted og i stedet for å bytte av for døråpningen så har man satt en søyle der for ikke å få problemer med nedbøy. Skulle tro at du kan fjerne den uten at taket raser inn, men du kan jo få en lett nedbukting i taket.
Du kan jo også sjekke om det finnes et bærende element under planken. Jeg ville nok ha satt en liten stålbjelke over åpningen just in case, spesielt om du har en etasje over som er innredet. :)

Hei,

Du hadde helt rett! Jeg begav meg opp på loftet, og det er takstoler (om det heter det. I alle fall planker som går tvers over hele huset mellom underetasjens tak og overetasjens gulv. Samme dimensjon som denne "bjelken") med CC60.

Dog sitter ingen takstol direkte ved denne trebjelken, men 20 cm til høyre og 30 cm til venstre for den. Så finnes det flere takstoler som ikke er avlastet. Totalt 5 stykker i hele åpningen, hvor trebjelken sitter mellom 3 og 4. Vises på tegningen nedenfor.

Akkurat nå har vi ommøblert i overetasjen, så det ligger ingen større tyngde på noen av de her "takstolene" (beklager at man er dårlig på terminologien). :-/

Legger ved en tegning med "takstolene" inntegnet.

Flere tips og pekefingre ønskes. Bruker jo å finnes mye dyktige folk her?

• Ramme med takbjelker illustrert, viser 3 meter bred åpning og plassering mellom stolper. Trådstarter søker råd om takkonstruksjon.
Ja nå vet ikke jeg hva den er til for i alle fall. Kanskje har vært en større åpning en gang i tiden men som man har satt igjen. Ser ingen problemer med å ta bort den i så fall.
Den bærer jo ingenting uansett, eller? Kanskje noen av ing. på forumet vet?

hei du litt klønete. Enten så ligger den mot det spontede takbordet som ses på bildet ovenfor. Det er jo spikret i takstolene.

Et annet alternativ er vel at det innenfor takbordet ligger en skikkelig planke, men det har jeg vanskelig for å tro da akkurat bjelkene der må være smalere da. Kanskje skal gå på med tigersagen og være klar til å løpe.. :-/

En variant er jo å ta det litt roligere :) Ta en fogsvans og begynn å sage i bjelken ganske høyt opp, typ 30 cm fra taket, så du ikke får så mye egenvekt fra bjelken. Om sagen kiler seg fast har du en last på den. Dermed ikke sagt at den trenger å være bærende, men om den ikke kiler seg kan du jo være rolig.

ja det er jo iofs bra..

Det burde vel funke å sette en "regel" si 95x95(
95X95 PE FAS FURU SRA) typ 3 dm lengre ut langs en takstol som avlaster? Den burde vel tåle ganske mye trykk uten at den går av.

Kan det være slik at denne søylen holder en bjelke som ligger under dine takstoler og gulvbjelker? Bank på bjelken, lyden kan avsløre om den er belastet.
mvh
Greenbay

Hmm ja det er vel ikke umulig.. skulle trenge å åpne taket og kikke inn antar jeg. hmm...kan vel ikke bli verre enn at jeg får 50 liter sagflis i ansiktet.. Jeg kan jo forsåvidt også bore opp i takplanken et stykke vekk fra bjelken (i sidelengs) og se om det finnes noe som går eller om jeg kommer inn i flisen.

hei og velkommen byggmester.

Sitter på jobben fortsatt så skal dra noen ting kort.

Hjerteveggen sitter ikke i midten av huset. Rommene på hver side er 310cm VS 360cm brede. Stolpen sitter typ på 290/370 fysisk sett (den er jo ganske bred men ikke i midten)

Jeg skal i morgen tidlig ta og bore et hull i takplanket for å se så stolpen støtter noe mer enn bare takplanket dvs går noe langs med hjerteveggen.

Jeg kan allerede nå si at under finnes betongplaten. Det er den stolpen står på da den går forbi/ gjennom parketgulvet som finnes. Under parketten ligger masse sand/grus men jeg antar at stolpen går hele veien ned.

Jeg skal sjekke hvordan det ser ut og komme tilbake med ang takstolenes utseende. Her kommer et bilde av huset og overetasjens layout.

• To bilder: utsiden av et svart hus med brunt tak omringet av trær, og et grønt malt rom med teppe og peis på loftet.
her er man i gassen nettopp kommet hjem fra pokerkveld.

"Byggaren" hadde heeeelt rett. Jeg har pirket i en spalte i hjertemuren sin retning.. typ 2-4 mm bred i takplanket. Først kommer det litt tjærepapp men ovenfor det finnes noe rødt/oransje som er veeeldig hardt. Piklet litt på det med en smal meisjel og det er mye hardere/reflekterende enn betong eller tre. Da gjenstår det vel kun at det finnes en eller annen form for stålbjelke som enten går over hele toppen av hjertemuren eller kun over åpningen +- avlastningen til hjertemuren.

Jeg kan ikke hente frem boret for da våkner kona. Enklest ville kanskje være å sage opp et lite hull i gulvet i andre etasje og se ned akkurat der bjelken skal være. Akkurat nå er det ikke noe pent gulv i andre etasje, bare selve gulvplanken som sitter overalt i hele huset. Ovenpå det lå tidligere et ekkelt vegg-til-vegg-teppe.

Det ville kanskje vært hensiktsmessig med et inspeksjonshull.

Uansett ser det ut som denne stolpen avlaster bjelken litt. Men burde ikke en planke på 6x20 cm være liten for å avlaste en stålbjelke som erstatter en hjertemur?

PS. Hva skulle man gjort uten folket på dette forumet.. :o

Beklager svarbombingen. Her kommer bilder innifrån kattvinden. Disse tverrgående greiene sitter med cc 120cm.

• Innvendig bilde av kattvind med trebjelker som er installert med cc 120 cm avstand. Bjelkene er skråstilte og støtter taket.
Hei,

Er verken matematiker eller har en gradskive, men jeg kan si at vinkelen er mindre enn 45. Gjetter på knapt 40. Har bare en vinkelhake og vater og det var ikke direkte nær 45.

Dette ble veldig komplisert. Huset derimot er "arkitekttegnet" som selgeren kalte det. Ikke standardisert er vel et annet passende ord.

Begynner å nærme seg tidspunkt for å kappe. :-/

Viktig for meg er egentlig: Hvis jeg kapper den, kan huset rase sammen eller ta skade. Om gulvet blir litt svaiende eller noe, det kan man jo fikse i så fall. Jeg vil bare ikke ødelegge hele kåken hehe.

takk

Hva er det duy skal kappe og hvor sitter det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.