Hei,
Lurer på om noen av dere kan hjelpe.
Har veldig dårlig peiling på hva som gjelder for hvor mye gipsplater tåler i vekt.

Har en tanke om å sette opp et elfa hyllesystem på en gipsvegg.

Kan ikke finne noen stendere da den ene veggen er 920 mm bred og den andre (på den andre siden av døren) er 1270 mm, så hylleplatene vil være 900 mm brede på den ene og 1200 mm på den andre.

Tenkter meg 2300 mm skinner og 300 mm dype hylleplater. 7 hylleplan per side som vil fungere som bokhylle.

Jeg vil unevnelig montere noe som kan få hele veggen til å gå i stykker da jeg ikke er hundre prosent sikker på om en 13 mm gipsplate tåler vekten.

Setter pris på innspill fra dere med erfaringer da jeg mangler akkurat dette.

Legger ved et bilde av veggen for oversikt. altså hyllesystem på hver sin side av døren.

Tusen takk på forhånd.

Mattias

Hvit dør i midten av en gipsvegg med monterte skinner for hyllesystem. Stol og pappesker til høyre, gipsskiver lent mot vegg til venstre.

Tror ikke en 13mm gips klarer så mange bøker. Reglarne går nok dessverre i linje med dørkarmen der dørfodret sitter nå.
Det finnes jo elfa "klick in system". Sett bærskinnen så langt opp på veggen som mulig, der veggen møter taket. Der burde du ha en horisontal regel forhåpentligvis. Testskru og sjekk om skruen drar bra.

Takk for input.
Tenker at de horisontale skinnene med 5 festepunkter kanskje fordeler vekten mellom de sju hylleplanene men tenker kanskje feil?
Dragkraften nedover kanskje blir for mye uansett?

Skal sjekke om hengeskinnene kan fungere, kan være en løsning men siden takhøyden er 3m så kanskje det nederste hylleplanet kommer litt vel høyt fra gulvet.
Må fundere litt på den.

tommib
Om veggen bare består av gips hadde jeg ikke engang vurdert å henge en så tung pjese som en hel bokhylle i den. Er du sikker på at det er en ren gipsvegg?

Hengeskinne kan fungere om du fester den i samtlige stendere, men du må da vite hvor de er. Den må altså ikke være øverst på veggen, men kan være lenger ned så lenge du fester den i de stående stenderne.

Mollyplugg tåler vel ca 40 kg per festepunkt, men jeg ville likevel vært redd for at hele veggen kommer ned om ikke skinnene satt i stendere.

Forrige eier hadde en stringhylle og monterte den med Molly men den hyllen har også føtter så vekten av hyllen ble tatt av gulvet, elfa med skinner er det bare veggen som må ta støyten.

Regler er et must da, skal skanne med en GMS 120 i morgen for å lokalisere. Håper det finnes noe som fungerer.
Takk for deres innspill!

• Liker
Radhus2
  • Laddar…
tommib
Kjør med String igjen da, det er uansett penere :)

Velkommen til forumet forresten!

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Skal prøve å overtale min kone! :-)
Tusen takk! Med en del fiksearbeid hjemme så trenger man råd/tips fra dyktige mennesker!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.