På grunn av at jeg ikke tenkte så langt ved tidspunktet før grunnleggingen vurderer jeg nå følgende. Jeg har altså ingen ekstra tomrør ut i bakken for eventuell belysning. Jeg har to rør til garasjen, ett for mating strøm og ett for øvrig, kanskje tele, data, hvem vet...

Siden jeg ikke vil ha kabel på utsiden av grunnmuren på et nybygd hus (det der beskyttelsen i form av en halvrund plate)... vurderer jeg å bore rett ned gjennom svillen, gjennom celleplasten, og ta ut rør i bakken til en slags koblingsbrønn. Grunnmuren er plate på mark, med L-element, 50 mm celleplast.

Har dere lyst til å bistå med litt for og imot i denne tankegangen...?

Tyresö
Gjetter at du har inngjutt varmesløyfer.

Hvis du vet at du har inngjutt varmesløyfer i betongplaten - bor I K K E i betongplaten. Borer du gjennom varmesløyfen og den (sannsynligvis) er vannbåren....... da har du store og dyre problemer!

Gjem heller strømkabelen i singelbedet rundt huset.

En liten pekefinger, så jeg kan skinne: Du har 200 mm celleplast i platen din og 50 mm celleplast kantbalksbekledningen. Sånn at også jeg fikk være ordryttere.....

Jo, men jeg mener sånn her...

Syllen som består av 45x170 ligger på kantbjelken, utenpå 170mm stenderverket er det liggende 45x70.
45x70 stikker ut 1cm over grunn. Så nesten hele 45x70 ligger rett over "kantbjelkebekledningen" altså rett over 50mm celleplast.
Hvis jeg skulle bore rett ned i midten av 45x70 så bør jeg komme rett ned gjennom celleplasten og ut under grunnmuren.

Og i celleplasten har jeg ingen gulvvarmesløyfer :)

Tyresö
Om du ikke borer i betongen, så er det ingen problem, det er bare å bore!
Husk bare at du etterpå bruker Martin Timells favorittprodukt: latexfugemasse for utendørsbruk, så du tetter hullet rundt kabelen.

Ja, jeg tenkte meg noe i stil med 20mm rør, eller kanskje 32mm guling...

Men det jeg også lurer på er om det er noen slags armering fra dekningssidene inn i cellplasten... men den kanskje bare er limt...

Sist redigert:
Vil du skjule kablene kan du jo alltid gjøre dine rørslipp under en trapp eller et opphøyd tregulv.

Litt data;
EKLK 5G2,5 E0423451 ytterdiameter 13,0mm
EKKJ 4x2,5/2,5 E1416024 ytterdiameter 15,0mm
S1XV-R (PEX) 5G6 E0012075 ytterdiameter 16,0mm

16-rør E1416002 innerdiameter 13,8mm
20-slange E0423451 innerdiameter 14,4mm
20-rør E1416003 innerdiameter 17,6mm
25-slange E1416024 innerdiameter 18,6mm

Takk for data!

Så, sagt og gjort, ingen problemer! Måtte bare ha to forlengere... ;)

Oppfølgingsspørsmål, vet noen om det finnes ferdige produkter for overgang fra slange for fiber til vanlig vp slange?
Altså svart med grønn rand, glatt, stiv...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.